REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe technologie w służbie HR, czyli elektroniczna obsługa szkoleń

Adam Tarkowski

REKLAMA

Dobrym przykładem z zakresu polityki personalnej, w znacznym stopniu absorbującym dział HR, jest organizacja i realizacja szkoleń, wraz z ewidencją ofert i firm szkoleniowych oraz prowadzeniem kartotek trenerów z opisem ich kompetencji. Do tego dochodzi: opracowanie planu szkoleń na podstawie zgłaszanych potrzeb oraz oszacowanie budżetu, a potem jeszcze monitoring stopnia realizacji.

Ale to jeszcze nie koniec, bo przecież każdej firmie, która organizuje szkolenia dla swoich pracowników, zależy na jakości i efektywności tych działań. Aby wyłonić najlepszych (trenerów i firmy szkoleniowe), po zakończeniu szkolenia warto przeprowadzić jego ocenę, i to najlepiej w dwóch etapach: bezpośrednio po szkoleniu oraz po upływie określonego czasu, co pozwoli ocenić przydatność danego szkolenia.

Rozwiązać problem informatycznie

Nowe technologie proponują wsparcie dyrektorom personalnym w realizacji takich zadań. Zastosowanie odpowiednio dopasowanego rozwiązania informatycznego pozwala na zbudowanie drożnych kanałów informacyjnych pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesów zarządzania personelem (zarząd – menedżerowie – pracownicy) oraz zapewnia płynny przepływ informacji.

Żeby zobrazować korzyści z zastosowania systemów informatycznych w prowadzeniu nowoczesnej polityki zarządzania kadrami, przeanalizujemy ich możliwości na konkretnym przykładzie. Zobaczymy, co można poprawić i usprawnić w planowaniu i realizacji szkoleń. W tym celu przyjrzymy się poszczególnym etapom tego procesu.

KROK 1

Zapotrzebowanie na szkolenia

Pierwszym działaniem przy planowaniu szkoleń jest prawidłowe ustalenie potrzeb szkoleniowych. I już tu z pomocą przychodzi nam rozwiązanie informatyczne. System obsługi zgłoszeń pozwala w jednym miejscu gromadzić wszelkie potrzeby szkoleniowe, ewidencjonowane za pośrednictwem różnych kanałów przepływu informacji ze źródeł, takich jak:

● arkusze ocen pracowniczych, zawierające informacje o obszarach rozwoju pracownika, aktualizowane podczas oceny okresowej,

● potrzeby szkoleniowe ad hoc zgłaszane przez kierowników w związku np. z konkretnym projektem czy zadaniem,

● matryca szkoleń (utworzona na podstawie informacji o obligatoryjnych szkoleniach na poszczególnych stanowiskach), pozwalająca tworzyć listy potrzeb szkoleniowych w odniesieniu do stanowisk, z uwzględnieniem cykliczności szkoleń oraz okresu ich ważności,

● baza szkoleń przesuniętych z poprzedniego okresu,

● bieżące zapotrzebowanie na szkolenia określane przez dział HR (w tym korekty planów szkoleniowych).

Rejestracja zapotrzebowania na szkolenia odbywa się automatycznie w systemie, dzięki narzędziom, które są dostosowane do roli, jaką dany uczestnik odgrywa w procesie zbierania informacji o potrzebach szkoleniowych. I tak:

● Kadra kierownicza, posiadając dostęp do systemu z poziomu przeglądarki internetowej, ma możliwość prowadzenia ocen okresowych i zgłaszania wynikających z nich potrzeb szkoleniowych dla swoich pracowników z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Wszystko może się odbywać w sposób zdalny, dzięki czemu przełożony i podwładny mają możliwość udziału w procesie bez względu na stopień rozproszenia terytorialnego w firmie czy mobilny charakter pracy.

● Pracownicy działu HR mają dostęp poprzez system informatyczny, co pozwala im nadzorować proces ewidencji potrzeb, weryfikować zgłoszone zapotrzebowanie, a w dalszej kolejności tworzyć plan szkoleń i opracować budżet.

KROK 2

Plan szkoleń

Kolejny etap to opracowanie planu szkoleń. Po zgromadzeniu potrzeb szkoleniowych dział personalny dokonuje ich weryfikacji. I ten proces także można zautomatyzować w zakresie m.in. szybkiego sortowania zgłoszeń, kategoryzowania ich oraz wykonywania operacji na grupach danych. Na podstawie tak zweryfikowanych zgłoszeń dział HR ma możliwość automatycznego wygenerowania planu szkoleń.

Plan ten może być przeglądany w różnych ujęciach, w zależności od potrzeb, według tematów szkoleń, według działów czy według uczestników. Ponadto jego odpowiednie fragmenty mogą być wysyłane do kierowników, aby przekazać im informację o szkoleniach planowanych dla ich podwładnych. Taki plan szkoleń po zatwierdzeniu przez uprawnioną do tego osobę stanowi podstawę dla realizacji konkretnych szkoleń. Jeśli w trakcie roku pojawiają się odstępstwa od planu, to w systemie można wprowadzać korekty planu (wraz z podaniem przyczyny).

KROK 3

Budżet

Dział HR dzięki odpowiednim narzędziom w sposób automatyczny wylicza budżet na podstawie zatwierdzonego planu, zawierającego wycenę poszczególnych szkoleń. W zależności od potrzeb, budżet może być ustalony z uwzględnieniem struktury organizacyjnej, co pozwala śledzić jego wykorzystanie na poziomie poszczególnych działów czy pionów.

KROK 4

Realizacja szkoleń

Jeśli plan i budżet zostały zatwierdzone, można przystąpić do realizacji szkoleń. I tu po raz kolejny system informatyczny jest istotnym wsparciem: korzystając z planu, można pogrupować szkolenia, np. według tematów i przewidywanych terminów, a następnie zorganizować szkolenie dla określonej grupy. Temat wraz z listą uczestników zostanie pobrany automatycznie z planu. Pozostaje tylko uzupełnić brakujące dane dotyczące m.in. wyboru trenera czy miejsca.

Na tym etapie ważne jest monitorowanie wykonania planu szkoleń oraz śledzenie wykorzystania budżetu. W tradycyjnym modelu opartym na arkuszach programu Excel to zadanie dość czasochłonne, kłopotliwe i wymagające dyscypliny w aktualizacji różnych arkuszy z danymi. Wykorzystanie do tego celu odpowiedniego narzędzia może znacznie ten proces przyspieszyć oraz wyeliminować ryzyko błędów. Dzięki powiązaniu planu szkoleń z budżetem i z konkretnym szkoleniem, dział HR po zarejestrowaniu danego szkolenia ma bieżącą informację o tym, jak przekłada się ono na realizację planu i wykorzystanie budżetu. Takie podejście ogranicza liczbę wprowadzanych danych, gdyż wymaga ewidencji jedynie tych danych, które są związane z konkretnym szkoleniem i jego kosztami (pozostałe dane wynikają z planu). W efekcie przy minimalnym nakładzie pracy dział HR na bieżąco monitoruje zarówno poziom wykonania planu, jak i stopień wykorzystania budżetu.

Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu w artykule: Trudy szkoleń

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

REKLAMA

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

REKLAMA

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA