REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie wynagrodzenie otrzymują posłowie i senatorowie

Beata Skrobisz-Kaczmarek

REKLAMA

Z pracą w Parlamencie wiążą się liczne obowiązki, ale również przywileje. Oprócz uposażenia, posłowie i senatorowie otrzymują również dodatek w wysokości 11 150 zł miesięcznie na prowadzenie biura poselskiego.

Posłowie i senatorowie będący przedstawicielami narodu z tytułu wykonywania mandatu mają liczne obowiązki. Podstawowym obowiązkiem jest uczestnictwo w pracach Sejmu, Senatu, a także Zgromadzenia Narodowego oraz złożenie oświadczenia majątkowego. Oprócz obowiązków parlamentarzyści mają również prawa. Należą do niech w szczególności prawo do udziału w dyskusjach i głosowaniu na forum Sejmu czy Senatu oraz w ich organach, składanie wniosków oraz zrzeszanie się w klubach i kołach poselskich.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora zapewniają osobom wykonującym mandat zwrot ponoszonych kosztów bądź wynagrodzenie za wykonywane w Parlamencie obowiązki. Diety parlamentarne otrzymują wszyscy posłowie i senatorowie. Świadczenie to jest zryczałtowaną rekompensatą za wydatki związane ze sprawowaniem mandatu na terenie kraju.

Uposażenie natomiast, które jest traktowane jak wynagrodzenie ze stosunku pracy, otrzymują deputowani zawodowi, czyli tacy, którzy w okresie kadencji korzystają z urlopu bezpłatnego w swoim miejscu pracy. W przypadku gdy deputowany nie korzysta z urlopu bezpłatnego u pracodawcy, który go zatrudnia, wówczas na czas niezbędny do wykonywania obowiązków parlamentarnych jest zwalniany od pracy. Za czas takiego zwolnienia deputowany zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Uposażenie

Poseł (senator) otrzymuje uposażenie w wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu, ustalonego na podstawie przepisów o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, z wyłączeniem dodatku z tytułu wysługi lat. W 2011 r. i 2012 r. uposażenie to wynosi 9892 zł 30 gr.

REKLAMA

Prowadzenie przez deputowanego działalności o charakterze kierowniczym w ramach komisji sejmowej skutkuje podwyższeniem pensji zasadniczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba taka dostaje odpowiedni dodatek w wysokości:

  • 20% uposażenia – dla pełniących funkcję przewodniczącego komisji, czyli 1978,46 zł,
  • 15% uposażenia – dla pełniących funkcję zastępcy przewodniczącego komisji, czyli 1483,75 zł,
  • 10% uposażenia – dla pełniących funkcję przewodniczących stałych podkomisji, czyli 989,23 zł.

Przepisy prawa dają prawo Prezydium Sejmu oraz Prezydium Senatu do określenia innych okoliczności, które uzasadniają wypłacanie dodatków do uposażenia oraz ustalenia ich wysokości. W przypadku gdy deputowany ma prawo do dwóch lub więcej dodatków, otrzymuje je miesięcznie, jednak ich łączna wysokości nie może przekraczać 35% uposażenia.

Wszyscy posłowie i senatorowie otrzymują dietę, której wysokość stanowi 25% uposażenia. Jest to kwota wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych w granicach określonych w odrębnych przepisach dla diet otrzymywanych z tytułu pełnienia obowiązków obywatelskich. Dieta parlamentarna obecnie wynosi 2473,08 zł miesięcznie.

Posłowi i senatorowi w związku z zakończeniem kadencji przysługuje odprawa parlamentarna w wysokości 3 uposażeń, pod warunkiem że nie został wybrany na następną kadencję.


Potrącenia

Regulamin Sejmu i Senatu RP przewiduje konieczność usprawiedliwiania nieobecności posłów na posiedzeniach izb i komisji parlamentarnych. Deputowany powinien w miarę możliwości zawiadomić przed terminem posiedzenia marszałka Sejmu lub Senatu czy przewodniczącego komisji, jeżeli nie może wziąć udziału w posiedzeniu. Następnie w terminie 7 dni jest zobowiązany usprawiedliwić nieobecność w formie pisemnej.

Brak usprawiedliwienia nieobecności na posiedzeniu izb parlamentarnych lub niewzięcie w danym dniu udziału w więcej niż 1/5 głosowań powoduje potrącenie uposażenia o 1/30 za każdy dzień. Z potrąceniem w takiej samej wysokości musi się liczyć każdy deputowany, za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu komisji, jeżeli liczba tych nieobecności przekroczyła 1/5 liczby posiedzeń komisji w miesiącu kalendarzowym. Jeśli poseł nie pobiera uposażenia, obniżeniu podlega tylko dieta parlamentarna.

Inne przywileje

Przepisy prawa gwarantują parlamentarzystom dodatkowe uprawnienia, takie jak:

  • prawo do bezpłatnego przejazdu środkami publicznego transportu zbiorowego oraz przelotów w krajowym przewozie lotniczym, a także do bezpłatnych przejazdów środkami publicznej komunikacji miejskiej, na terenie kraju,
  • ryczałtu na prowadzenie biur poselskich,
  • pokrycia wydatków na paliwo w ramach ryczałtu przysługującego posłom na prowadzenie biura poselskiego,
  • bezpłatne zakwaterowanie w Domu Poselskim.

Każdy poseł i senator ma prawo do otrzymania ryczałtu na prowadzenie biura poselskiego, który wynosi 11 150 zł miesięcznie. Posłom niepełnosprawnym dodatkowo przysługuje jeszcze dodatek w wysokości 25%.

Poseł może otworzyć oprócz biura podstawowego również filie, których utworzenie nie zwiększa jednak ryczałtu. Siedziba biura poselskiego nie może być usytuowana na terenie nieruchomości stanowiącej własność posła lub członka jego rodziny bądź nieruchomości, do której przysługuje inny tytuł prawny.

Z otrzymywanego ryczałtu mogą być pokrywane wydatki na:

  • wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w biurach poselskich,
  • tłumaczenia i maszynopisanie,
  • ekspertyzy i opinie sporządzane bezpośrednio u wybranych ekspertów,
  • usługi telekomunikacyjne związane z wykonywaniem mandatu poselskiego,
  • wydatki bieżące na:
    – czynsz, zgodnie z umową najmu lokalu zawartą przez posła na czas określony, nie dłuższy niż czas sprawowania mandatu poselskiego,
    – przejazdy posła samochodami w związku z wykonywaniem mandatu,
    – podróże służbowe pracowników podróżujących na polecenie posła,
    – opłaty za energię elektryczną i cieplną, gaz i wodę oraz prace porządkowe,
    – konserwację i naprawę sprzętu technicznego biura oraz koszty jego eksploatacji,
    – zakup materiałów biurowych, prasy, wydawnictw, środków bezpieczeństwa i higieny pracy,
    – koszty obsługi bankowej.

Senatorowie ponadto raz w roku otrzymują środki na pokrycie kosztów opinii i ekspertyz w wysokości 1500 zł. A także jednorazowo w kadencji dostają środki na remont lokalu biura i wyposażenie biura w meble oraz inne przedmioty w wysokości 10 000 zł dla senatorów nowo wybranych lub 6500 zł dla senatorów wybranych do parlamentu ponownie.

Podstawa prawna:

  • art. 25 i 26 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (DzU z 2011 r. nr 7, poz. 29).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

REKLAMA

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA