REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie wynagrodzenie otrzymują posłowie i senatorowie

Beata Skrobisz-Kaczmarek

REKLAMA

Z pracą w Parlamencie wiążą się liczne obowiązki, ale również przywileje. Oprócz uposażenia, posłowie i senatorowie otrzymują również dodatek w wysokości 11 150 zł miesięcznie na prowadzenie biura poselskiego.

Posłowie i senatorowie będący przedstawicielami narodu z tytułu wykonywania mandatu mają liczne obowiązki. Podstawowym obowiązkiem jest uczestnictwo w pracach Sejmu, Senatu, a także Zgromadzenia Narodowego oraz złożenie oświadczenia majątkowego. Oprócz obowiązków parlamentarzyści mają również prawa. Należą do niech w szczególności prawo do udziału w dyskusjach i głosowaniu na forum Sejmu czy Senatu oraz w ich organach, składanie wniosków oraz zrzeszanie się w klubach i kołach poselskich.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora zapewniają osobom wykonującym mandat zwrot ponoszonych kosztów bądź wynagrodzenie za wykonywane w Parlamencie obowiązki. Diety parlamentarne otrzymują wszyscy posłowie i senatorowie. Świadczenie to jest zryczałtowaną rekompensatą za wydatki związane ze sprawowaniem mandatu na terenie kraju.

Uposażenie natomiast, które jest traktowane jak wynagrodzenie ze stosunku pracy, otrzymują deputowani zawodowi, czyli tacy, którzy w okresie kadencji korzystają z urlopu bezpłatnego w swoim miejscu pracy. W przypadku gdy deputowany nie korzysta z urlopu bezpłatnego u pracodawcy, który go zatrudnia, wówczas na czas niezbędny do wykonywania obowiązków parlamentarnych jest zwalniany od pracy. Za czas takiego zwolnienia deputowany zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Uposażenie

Poseł (senator) otrzymuje uposażenie w wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu, ustalonego na podstawie przepisów o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, z wyłączeniem dodatku z tytułu wysługi lat. W 2011 r. i 2012 r. uposażenie to wynosi 9892 zł 30 gr.

REKLAMA

Prowadzenie przez deputowanego działalności o charakterze kierowniczym w ramach komisji sejmowej skutkuje podwyższeniem pensji zasadniczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba taka dostaje odpowiedni dodatek w wysokości:

  • 20% uposażenia – dla pełniących funkcję przewodniczącego komisji, czyli 1978,46 zł,
  • 15% uposażenia – dla pełniących funkcję zastępcy przewodniczącego komisji, czyli 1483,75 zł,
  • 10% uposażenia – dla pełniących funkcję przewodniczących stałych podkomisji, czyli 989,23 zł.

Przepisy prawa dają prawo Prezydium Sejmu oraz Prezydium Senatu do określenia innych okoliczności, które uzasadniają wypłacanie dodatków do uposażenia oraz ustalenia ich wysokości. W przypadku gdy deputowany ma prawo do dwóch lub więcej dodatków, otrzymuje je miesięcznie, jednak ich łączna wysokości nie może przekraczać 35% uposażenia.

Wszyscy posłowie i senatorowie otrzymują dietę, której wysokość stanowi 25% uposażenia. Jest to kwota wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych w granicach określonych w odrębnych przepisach dla diet otrzymywanych z tytułu pełnienia obowiązków obywatelskich. Dieta parlamentarna obecnie wynosi 2473,08 zł miesięcznie.

Posłowi i senatorowi w związku z zakończeniem kadencji przysługuje odprawa parlamentarna w wysokości 3 uposażeń, pod warunkiem że nie został wybrany na następną kadencję.


Potrącenia

Regulamin Sejmu i Senatu RP przewiduje konieczność usprawiedliwiania nieobecności posłów na posiedzeniach izb i komisji parlamentarnych. Deputowany powinien w miarę możliwości zawiadomić przed terminem posiedzenia marszałka Sejmu lub Senatu czy przewodniczącego komisji, jeżeli nie może wziąć udziału w posiedzeniu. Następnie w terminie 7 dni jest zobowiązany usprawiedliwić nieobecność w formie pisemnej.

Brak usprawiedliwienia nieobecności na posiedzeniu izb parlamentarnych lub niewzięcie w danym dniu udziału w więcej niż 1/5 głosowań powoduje potrącenie uposażenia o 1/30 za każdy dzień. Z potrąceniem w takiej samej wysokości musi się liczyć każdy deputowany, za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu komisji, jeżeli liczba tych nieobecności przekroczyła 1/5 liczby posiedzeń komisji w miesiącu kalendarzowym. Jeśli poseł nie pobiera uposażenia, obniżeniu podlega tylko dieta parlamentarna.

Inne przywileje

Przepisy prawa gwarantują parlamentarzystom dodatkowe uprawnienia, takie jak:

  • prawo do bezpłatnego przejazdu środkami publicznego transportu zbiorowego oraz przelotów w krajowym przewozie lotniczym, a także do bezpłatnych przejazdów środkami publicznej komunikacji miejskiej, na terenie kraju,
  • ryczałtu na prowadzenie biur poselskich,
  • pokrycia wydatków na paliwo w ramach ryczałtu przysługującego posłom na prowadzenie biura poselskiego,
  • bezpłatne zakwaterowanie w Domu Poselskim.

Każdy poseł i senator ma prawo do otrzymania ryczałtu na prowadzenie biura poselskiego, który wynosi 11 150 zł miesięcznie. Posłom niepełnosprawnym dodatkowo przysługuje jeszcze dodatek w wysokości 25%.

Poseł może otworzyć oprócz biura podstawowego również filie, których utworzenie nie zwiększa jednak ryczałtu. Siedziba biura poselskiego nie może być usytuowana na terenie nieruchomości stanowiącej własność posła lub członka jego rodziny bądź nieruchomości, do której przysługuje inny tytuł prawny.

Z otrzymywanego ryczałtu mogą być pokrywane wydatki na:

  • wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w biurach poselskich,
  • tłumaczenia i maszynopisanie,
  • ekspertyzy i opinie sporządzane bezpośrednio u wybranych ekspertów,
  • usługi telekomunikacyjne związane z wykonywaniem mandatu poselskiego,
  • wydatki bieżące na:
    – czynsz, zgodnie z umową najmu lokalu zawartą przez posła na czas określony, nie dłuższy niż czas sprawowania mandatu poselskiego,
    – przejazdy posła samochodami w związku z wykonywaniem mandatu,
    – podróże służbowe pracowników podróżujących na polecenie posła,
    – opłaty za energię elektryczną i cieplną, gaz i wodę oraz prace porządkowe,
    – konserwację i naprawę sprzętu technicznego biura oraz koszty jego eksploatacji,
    – zakup materiałów biurowych, prasy, wydawnictw, środków bezpieczeństwa i higieny pracy,
    – koszty obsługi bankowej.

Senatorowie ponadto raz w roku otrzymują środki na pokrycie kosztów opinii i ekspertyz w wysokości 1500 zł. A także jednorazowo w kadencji dostają środki na remont lokalu biura i wyposażenie biura w meble oraz inne przedmioty w wysokości 10 000 zł dla senatorów nowo wybranych lub 6500 zł dla senatorów wybranych do parlamentu ponownie.

Podstawa prawna:

  • art. 25 i 26 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (DzU z 2011 r. nr 7, poz. 29).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

REKLAMA

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA