Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić zakres czynności pracownika

Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia
Jak sporządzić zakres czynności pracownika. /Fot. Fotolia
Jak sporządzić zakres czynności pracownika. /Fot. Fotolia
Zawarcie w umowie o pracę postanowienia, że pracownik ma wykonywać inne polecenia przełożonego, nie upoważnia pracodawcy do dowolnego kształtowania zakresu obowiązków pracownika.

Obowiązkiem pracodawcy jest zapoznanie pracownika, który podejmuje pracę na określonym stanowisku, z zakresem jego obowiązków, sposobem wykonywania pracy oraz podstawowymi uprawnieniami (art. 94 pkt 1 k.p.). Przepisy nie nakładają obowiązku sporządzenia takiego zakresu czynności w formie pisemnej.

Jak ustalać zakres czynności

Zakres zadań, którymi może być obarczany pracownik, jest wyznaczony rodzajem pracy i każdy pracodawca musi go określić w umowie o pracę (art. 29 § 1 pkt 1 k.p.). W treści umów często spotyka się zapisy precyzujące zajmowane przez pracownika stanowisko, a tym samym rodzaj wykonywanej przez niego pracy, np. specjalista ds. sprzedaży, księgowa ds. rozliczeń faktur, referent ds. marketingu, sprzedawca, magazynier. Konkretne zadania, które pracownik ma wykonywać, mogą być mu przekazane w formie ustnej (wyrok SN z 7 stycznia 1998 r., I PKN 457/97). Jednak pisemna forma zakresu czynności przynosi wymierne korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi. Obie strony (pracodawca i pracownik) mają jasną sytuację, czego od siebie oczekiwać.

WAŻNE!

Zakres czynności stanowi doprecyzowanie określonego w umowie rodzaju pracy, dlatego nie może wykraczać poza jego ramy.

W przywołanym wyżej wyroku Sąd Najwyższy stwierdził, że „zakres i miara szczegółowości instrukcji dotyczących pracy powinny być przy tym adekwatne do jej charakteru i stopnia złożoności, a także wykształcenia pracownika i jego zawodowego doświadczenia. Im praca jest mniej skomplikowana, a pracownik nie należy do osób podejmujących pierwsze zatrudnienie i wymagających społeczno-zawodowej adaptacji w zakładzie, tym prostszy i bardziej ogólny może być wspomniany instruktaż” (dotyczący zakresu wykonywanych zadań).

Zakres czynności najprościej można sporządzić przez wypunktowanie zadań, które będą należały do pracownika.

Zadaj pytanie: Forum Kadry- Zatrudnianie i zwalnianie

Oprócz czynności można wskazać również:

Zakres czynności nie musi być integralną częścią umowy o pracę. W takim wypadku niepodpisanie zakresu czynności nie pozbawia pracodawcy lub przełożonych prawa do żądania od pracownika określonych w nim zadań. Na dokumencie takim należy jednak zaznaczyć, że udostępniono go pracownikowi, który odmówił odbioru takiego dokumentu.

Pracodawcy, którzy decydują się na włączenie zakresu czynności do treści umowy, muszą uzgodnić wszystkie punkty z pracownikiem, a ponadto uzyskać jego akceptację w formie podpisu.

Inne polecenia przełożonego

Prawie w każdym dokumencie ustalającym zakres czynności pracownika pojawia się punkt zobowiązujący pracownika do wykonywania „innych poleceń przełożonego”. Należy jednak pamiętać, że taki zapis upoważnia pracodawcę do wydawania poleceń tylko w granicach określonych rodzajem umówionej pracy. Szerokie rozumienie takiego zapisu tak naprawdę może prowadzić do zmiany rodzaju pracy wykonywanej przez pracownika w stosunku do tego, jaki określony został w umowie o pracę.

Przykład

Pracownik jest zatrudniony na stanowisku informatyka. Przełożony, korzystając z zapisu w zakresie czynności nakładającym obowiązek wykonywania innych poleceń, nakazał pracownikowi sprzątanie budynku w czasie choroby pracownicy, której zadaniem było utrzymywanie pomieszczeń w czystości.

Takie wydanie polecenia jest niezgodne z prawem, gdyż wykracza poza rodzaj umówionej pracy określony w umowie o pracę. Pracownik może odmówić wykonania tego rodzaju pracy i nie powinien z tego tytułu ponosić konsekwencji, np. w postaci nałożenia kary regulaminowej, potrącenia premii itp.

Zmiana zakresu czynności a zmiana umowy o pracę

Pracodawca nie musi się obawiać, że w razie konieczności zmiany zakresu czynności czy polecenia pracownikowi wykonania „innego zadania” zawsze będzie musiał zmieniać treść umowy o pracę. Zmiany zakresu czynności pozostające w zgodzie z rodzajem umówionej pracy nie wymagają zmiany treści umowy o pracę (wyrok SN z 7 listopada 1974 r., I PR 332/74). W sytuacji gdy czynności, które mają być wykonywane przez pracownika, wykraczają poza granice umówionego rodzaju pracy, zmiany zakresu czynności należy wprowadzić w drodze wypowiedzenia zmieniającego albo porozumienia zmieniającego do umowy o pracę. Zmianie w takim przypadku ulegnie rodzaj wykonywanej pracy.

Przykład

Pracownik zatrudniony na stanowisku sprzedawcy otrzymał od przełożonego polecenie prowadzenia magazynu narzędziowego. Charakter wykonywanych czynności w magazynie jest odmienny od zadań, które pracownik realizował dotychczas. Zmiana zatem powinna w pierwszej kolejności objąć treść umowy o pracę (zmiana stanowiska: sprzedawca-magazynier).

Wypowiedzenie warunków pracy (w zakresie rodzaju wykonywanej pracy) będzie dokonane wówczas, gdy w formie pisemnej zaproponowano pracownikowi nowe warunki. W takim wypadku umowa o pracę z pracownikiem, który do połowy okresu wypowiedzenia złożył pracodawcy oświadczenie o nieprzyjęciu proponowanych warunków, ulegnie rozwiązaniu wraz z upływem okresu wypowiedzenia. Przyjęcie natomiast przez pracownika nowych warunków pracy skutkuje ich wejściem w życie po upływie okresu wypowiedzenia. Nie można zapominać, że do wypowiedzenia zmieniającego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące definitywnego wypowiedzenia umowy o pracę, m.in. podanie uzasadnienia, czy obowiązek konsultacji wypowiedzenia ze związkami zawodowymi w przypadku umów na czas nieokreślony (art. 42 § 1, 2 i 3 k.p.).

Zobacz również: Uprawnienia pracownika w związku z bezprawnym wypowiedzeniem

W niektórych przypadkach może powstać konieczność czasowego powierzenia pracownikowi innej pracy niż ta określona w umowie. W takich sytuacjach można skorzystać z przepisu, który pozwala pracodawcy oddelegować pracownika do innej pracy bez wypowiedzenia zmieniającego (art. 42 § 4 k.p.). Powierzenie innej pracy może nastąpić na okres nie dłuższy niż 3 miesiące w roku kalendarzowym. Nie wolno zapominać, że praca musi odpowiadać kwalifikacjom pracownika. Należy przez to rozumieć nie tylko przygotowanie zawodowe pracownika, ale także właściwości psychofizyczne, predyspozycje psychiczne oraz zdolności do wykonywania określonych czynności z punktu widzenia zdrowia fizycznego (wyrok SN z 4 października 2000 r., I PKN 61/00).

Podstawa prawna:

- wyrok z 7 stycznia 1998 r. (I PKN 457/97, OSNP 1998/22/653),

- wyrok z 7 listopada 1974 r. (I PR 332/74, OSNC 1975/6/103),

- wyrok z 4 października 2000 r. (I PKN 61/00, Pr. Pracy 2001/5/33).

Reklama
PODATKI 2023
PODATKI 2023

Praktyczny komplet wiedzy dla księgowych i biur rachunkowych dotyczący wszystkich zmian w podatkach w 2023 r. Na pakiet składa się jedenaście publikacji prezentujących kompleksową informację prawną na temat podatków w 2023 r. oraz rozliczenia PIT za 2022 r. Dodatkowym atutem wersji PREMIUM jest webinarium VAT 2023.

Teraz komplet kupisz z rabatem 100 zł i e-bookiem w PREZENCIE!
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Umowa o pracę
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Najpopularniejszym sposobem zawierania stosunku pracy jest:
    powołanie
    mianowanie
    umowa o pracę
    spółdzielcza umowa o pracę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Prezes PiS: nie stać nas na emerytury stażowe
    Nie stać nas na emerytury stażowe, bo ich wprowadzenie oznaczałoby, że na emerytury przechodziłyby kobiety niewiele po pięćdziesiątce, czyli po prostu młódki - mówił w Chojnicach prezes PiS Jarosław Kaczyński.
    Premier: Jestem dumny z trzynastej i czternastej emerytury
    W rozmowie z "Super Expressem" premier Mateusz Morawiecki przyznaje, że przyszło mu rządzić w ciężkich czasach pandemii, kryzysu i wojny, ale wiele udało się osiągnąć. "Najbardziej jestem dumny z 13. i 14. emerytury" - mówi w rozmowie z gazetą szef rządu.
    Ponad 80 proc. Polaków zamierza oszczędzać na przedświątecznych zakupach spożywczych
    Jak wynika z najnowszego badania postaw konsumenckich, aż 8 na 10 Polaków zamierza ograniczyć świąteczne wydatki na tegoroczne zakupy produktów spożywczych. Z kolei 28% respondentów deklaruje przeznaczyć na to kwotę od 101 do 200 zł na jedną osobę. Rok temu ten przedział został wskazany przez co czwartego ankietowanego. Do tego 9 na 10 badanych poszuka w sklepach produktów w promocjach, czyli więcej niż przed ostatnim Bożym Narodzeniem. Ponadto badanie pokazuje, że w ramach aktywnego oszczędzania aż 94% osób planuje skorzystać z listy zakupów. To również oznacza wzrost w porównaniu z końcem ubiegłego roku.
    Setki dziennikarzy i innych pracowników "New York Timesa" rozpoczęły strajk
    Setki dziennikarzy i innych pracowników amerykańskiego dziennika "New York Times" rozpoczęły w czwartek 24-godzinny strajk po nieudanych negocjacjach z wydawcą dotyczących "sprawiedliwych" warunków zatrudnienia.
    Nietypowe formy zatrudnienia – zalety i wady
    Na zagadnieniach związanych z pracą platformową, jej zaletach, wadach i problemach z nią związanych skoncentrował się zastępca Głównego Inspektora Pracy Dariusz Mińkowski w swoim wystąpieniu podczas V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu „Nietypowe stosunki zatrudnienia”.
    Posiedzenie Specjalnej Komisji Technicznej ISSA ds. Prewencji z udziałem KRUS
    7 grudnia 2022 r. w Dreźnie odbyło się posiedzenie Specjalnej Komisji Technicznej ISSA ds. Prewencji
    Minister Maląg weźmie udział w posiedzeniu Rady EPSCO w Brukseli
    Minister rodziny Marlena Maląg weźmie w czwartek udział w Posiedzeniu Rady UE ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich (EPSCO) w Brukseli. Tematem obrad będzie m.in. projekt dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych.
    Pracodawcy rzadko kontrolują godziny pracy, a skupiają się bardziej na celach pracowników
    Po ponad roku pandemii nadal ponad 1/3 polskich pracowników wykonywała swoje obowiązki zdalnie, a duża część z nich chce pozostać w tym modelu docelowo. Wyzwaniem po stronie pracodawców jest nie tylko wyposażenie ich w odpowiedni sprzęt i narzędzia umożliwiające pracę w cyfrowym środowisku, ale również mierzenie czasu i efektywności pracowników.
    ZUS: od 1 stycznia 2023 r. obowiązek posiadania profilu na PUE dla wszystkich przedsiębiorców
    Obecnie obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS mają płatnicy rozliczający składki za więcej niż pięć osób. Od 1 stycznia 2023 r. obowiązek ten dotyczyć będzie wszystkich przedsiębiorców. "Do 30 grudnia br. wszyscy płatnicy składek powinni mieć konto na PUE ZUS" - mówi rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
    Wiceminister: nie ma ofert pracy dla matek, które chciałyby wrócić do pracy na część etatu
    Dużo kobiet nieaktywnych zawodowo z powodu konieczności opieki nad dziećmi, chętnie wróciłyby do pracy, ale na część etatu. Jednak takich ofert nie ma, bo większość spółek nie zatrudnia pracowników w takiej formie - wskazała w środę wiceminister rodziny i polityki społecznej Barbara Socha.
    Pełnomocnictwo dla kadrowej krok po kroku
    Upoważnienie dla kadrowej. Wiele czynności, które wykonują pracownicy działów kadr, zarezerwowane są dla kierownika jednostki, czyli pracodawcy. To jemu z mocy prawa należą się wszelkie prawa i obowiązki wynikające z przepisów o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników. Stąd bardzo często kierownik jednostki swoje uprawnienia w tym zakresie przekazuje osobie, która kieruje działem kadr. Wynika to zarówno z faktu wielości zadań, jakie ma kierownik jednostki, a z drugiej strony - ze złożoności zagadnień związanych z prawem pracy.
    W Polsce kobiety stanowią tylko 13 proc. kadry chirurgicznej
    Chirurgia wciąż nie wykorzystuje potencjału kobiet – stanowią one tylko nieco ponad 13 proc. kadry chirurgów – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji „Kobiety w chirurgii”. Już na etapie wybierania specjalizacji kobiety nie czują się mile widziane przy stole operacyjnym, a bariery w rozwoju kariery są także odczuwalne na jej kolejnych etapach. Co czwarta chirurżka nie jest zadowolona z możliwości rozwoju w swojej pracy, a co trzecia twierdzi, że realizuje program swojej specjalizacji w stopniu mniejszym niż lekarze mężczyźni. 57 proc. z nich zgłosiło doświadczenie mobbingu, a 47 proc. było zniechęcanych przez pracodawcę do macierzyństwa.
    Święta wolne od pracy 2023
    Ustawa z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy określa 13 ogólnopaństwowych świąt wolnych od pracy. Warto zawczasu zaplanować swój urlop, aby zyskać więcej dni wolnego. Podpowiadamy, kiedy przypadają święta wolne od pracy w 2023 roku!
    Jakie kompetencje są najbardziej pożądane na rynku pracy?
    Jakie kompetencje są najbardziej pożądane na rynku pracy? Wszystkich można nauczyć się online.
    Jak rozliczyć składkę zdrowotną z działalności za 2022 r.?
    Roczne rozliczenie składki zdrowotnej 2022. Jakie są zasady ustalania rocznej podstawy wymiaru składki zdrowotnej? Jak przygotować się do rozliczenia?
    Rozliczenie roczne składki zdrowotnej [szkolenie]
    Rozliczenie składki zdrowotnej. Zapraszamy na praktyczne webinarium „Rozliczenie roczne składki zdrowotnej” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 20 grudnia 2022 roku. Polecamy!
    Stopa bezrobocia w listopadzie wyniosła 5,1 proc.
    Stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce nie zmieniła się w porównaniu z październikiem i w listopadzie pozostała na poziomie 5,1 proc. – podało we wtorek Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Pod koniec ubiegłego miesiąca w urzędach pracy zarejestrowanych było 801,5 tys. bezrobotnych.
    Wymiar czasu pracy w 2023 r. - tabela czasu pracy
    Wymiar czasu pracy 2023. Kolejny rok już za pasem! Sprawdź, ile wyniesie wymiar czasu pracy na 2023 rok, kiedy wypadają dni ustawowo wolne od pracy i dowiedz się, jak samodzielnie w poprawny sposób wyliczyć czas pracy pracownika.
    Czy ciąża i urlop macierzyński zawsze chronią przed zwolnieniem?
    Co do zasady pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownicy w ciąży ani przebywającej na urlopie macierzyńskim. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. Sprawdź, w jakich przypadkach ochrona przed zwolnieniem nie obowiązuje.
    Nowy formularz PIT-2. Nowe obowiązki płatników!
    PIT-2 - nowy formularz od 1 stycznia 2023 r. oznacza nowe obowiązki dla płatników. Jak przygotować się do zmian?
    Siła wskaźników HR
    Jednym z głównych celów zarządzania zasobami ludzkimi jest zwiększenie wydajności organizacji. I choć wydaje się to oczywiste, to związek pomiędzy zarządzaniem zasobami ludzkimi a wynikami firmy i tego, w jaki sposób praktyki HR wpływają na wydajność, wciąż powraca w dyskusjach z przedstawicielami Działów HR.
    Ponad 60 proc. Polaków planuje zaoszczędzić na zakupie świątecznych prezentów dla swoich dzieci
    Sondaż: Polacy będą oszczędzać na świątecznych prezentach dla dzieci. Głównie ruszą po promocje
    Minimalne wynagrodzenie za pracę 2023 - dla pracowników i zleceniobiorców
    Wynagrodzenie minimalne 2023 - ile będzie wynosiło od 1 stycznia 2023 roku, a ile od 1 lipca 2023 r.? Co powinien wiedzieć pracownik i zleceniobiorca? Jak się przygotować?
    Technologia a rynek pracy
    Postęp technologiczny, globalizacja, migracja ludności, demografia, pandemia czy konflikty zbrojne mają duży wpływ na nasz, i nie tylko nasz, rynek pracy. Widać to na przykładzie zmian, które zaszły w ostatnich latach. I chociaż nadal dominują pozytywne nastroje wśród polskich pracowników, spora część z nich z obawą patrzy w przyszłość. Czy Polacy boją się zmian na rynku pracy wywołanych automatyzacją pracy?
    Plotki w pracy. Czy trzeba z nimi walczyć?
    Efektem regularnych rozmów w pracy są…plotki. To nieuniknione w miejscu zatrudnienia. Te negatywne mogą doprowadzić do toksycznej atmosfery w przedsiębiorstwie. A na jaki temat najczęściej się plotkuje? Co trzecia osoba mówi o rodzinie, 64 proc. o przyjaciołach, a 58 proc. o swoim szefie. Aż 57 proc. osób plotkuje o współpracownikach[1]. Czy plotki mogą zniszczyć zespół? Jak do tego nie dopuścić?