Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy (art. 99)
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 99 Kodeksu pracy pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Roszczenie to obejmuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres przebywania bez pracy z powodu niewydania świadectwa, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.
REKLAMA
Zobacz: Obowiązek wydania świadectwa pracy (art. 97)
A zatem aby pracownik mógł w ogóle wystąpić do sądu z takim żądaniem, muszą być spełnione łącznie 3 warunki:
- Pracodawca nie wydał lub wydał niewłaściwe świadectwo pracy
- Pracownik poniósł szkodę
- Występuje związek przyczynowy pomiędzy niewydaniem świadectwem a pozostawaniem bez pracy.
Pracodawca nie odpowiada za szkodę, jeżeli niewydanie w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy zostało spowodowane przez samego pracownika albo nastąpiło wskutek siły wyższej.
Zobacz serwis: BHP
Ciężar wykazania szkody oraz związku przyczynowego spoczywa na pracowniku. odszkodowanie z powodu niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy przysługuje pracownikowi tylko wówczas, gdy nie mógł on uzyskać z tego powodu nowej pracy, pomimo podejmowanych w tym kierunku starań, co sam powinien udowodnić.
Podstawa prawna: Art. 99 Kodeksu pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat