REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy prowadzący działalność odbywa podróż służbową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Wronikowska

REKLAMA

Prawo pracy reguluje wyłącznie zagadnienia związane z podróżami służbowymi pracowników, czyli osób zatrudnionych przez pracodawców na podstawie stosunku pracy. Jednak w ramach prowadzonej działalności podróże służbowe odbywają także przedsiębiorcy. Ze względu na to, iż nie są oni pracownikami, stosuje się do nich inne regulacje.

Pojęciem podróży służbowej posługuje się przede wszystkim prawo pracy. Zgodnie z art. 775 k.p. pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Z przytoczonej regulacji prawnej wynika, że pojęcie podróży służbowej odnosi się wyłącznie do pracowników.

Pracownik w podróży

W związku z wykonywaniem podróży służbowej pracownicy mają prawo do określonych świadczeń, w tym diet. Zostały one uregulowane w rozporządzeniach wydanych przez ministra pracy i polityki społecznej na podstawie delegacji zawartej w art. 775 § 2 k.p.

Do pojęcia podróży służbowej odwołują się także przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Artykuł 23 ust. 1 pkt 52 ustawy określa, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia z podróżą służbową pracownika i podróżą służbową osób niebędących pracownikami, a prowadzącymi działalność gospodarczą.

Podróż przedsiębiorcyPodróż służbową, oprócz pracowników, mogą odbywać także przedsiębiorcy, będący lub też niebędący pracodawcami. Podróże te powinny mieć na uwadze realizację celu gospodarczego lub też służyć bądź być koniecznie w związku z prowadzoną działalnością.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość diet w związku z odbywaną przez nich lub osoby współpracujące podróżą służbową w wysokości przysługującej pracownikom, a określonych w rozporządzeniach.

W praktyce pojawiły się w tym zakresie wątpliwości. Ustawa o podatku dochodowym nie zdefiniowała na użytek ustawy pojęcia podróży służbowej. Organy podatkowe uznały zatem, że możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów diet z tytułu podróży służbowej przedsiębiorcy uzależnione jest od rodzaju prowadzonej działalności. I tak, jeżeli z istoty działalności wynikało, że jest nią stałe wykonywanie określonych działań gospodarczych poza siedzibą, to przedsiębiorca taki nie ma prawa zaliczenia w koszty diet z tytułu podróży służbowych.

W ten sposób zakwestionowano możliwość wliczania wartości diet przez przedsiębiorców świadczących usługi transportowe, geodezyjno-kartograficzne, bowiem w tym przypadku istotą działalności gospodarczej jest stałe wykonywanie pracy poza siedzibą.

Na gruncie takiej interpretacji przepisów, które nie stanowiły urzędowej interpretacji przepisów podatkowych, pojęcie podróży służbowej ogranicza się do jednostkowego wyjazdu w celu wykonania pojedynczego (incydentalnego) zadania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba podatnika lub stałe miejsce jego pracy.

Interpretacje przepisówWażny dla omawianej kwestii wyrok zapadł 15 września 2005 r. Naczelny Sąd Administracyjny (FSK 2175/04) zajął się sprawą podróży służbowych w odniesieniu do przedsiębiorców.

NSA rozpatrywał skargę dyrektora izby skarbowej. Przychylił się do argumentacji sądu wojewódzkiego wskazując, że zupełnie nieuprawnione było stanowisko organów podatkowych, które przyjmowały, że realizowanie zasadniczego przedmiotu działalności (w tym wypadku usług transportowych) nie wchodzi w zakres podróży służbowych, natomiast podróże mające na celu czynności incydentalne spełniają wymogi podróży służbowych.

Mimo tego wyroku stanowisko organów podatkowych nie uległo zmianie. Nie można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych podatnika - jako osoby prowadzącej działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług kierowania pojazdami - takie stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Rzeszowie w decyzji z 4 stycznia 2007 r. nr IS.I/1-42171/23/06.

Zatrudniani pracownicyZatrudnianie pracowników przez przedsiębiorcę nie wpływa na obowiązek stosowania wskazanych regulacji prawnych związanych z podróżą służbową. Oznacza to, że prawo nie rozróżnia w tym aspekcie przedsiębiorców zatrudniających i niezatrudniających pracowników.

Jedyną różnicą w tym zakresie jest fakt, że przedsiębiorca taki może polecić odbycie podróży służbowej zatrudnionemu pracownikowi. W takiej sytuacji, świadczenia związane z podróżą służbową przysługują pracownikowi. Ich zakres i wysokość uregulowana jest w kodeksie pracy i aktach wykonawczych do niego.

DIETY W KRAJUDieta w związku z podróżą odbywaną na terenie kraju wynosi 23 zł za dobę podróży.


Podstawa prawna:
-
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),
- rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (DzU nr 236, poz. 1990 ze zm.).

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

REKLAMA

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

REKLAMA