Zasiłek z ubezpieczenia wypadkowego dla zleceniobiorcy
REKLAMA
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu, m.in. podczas wykonywania pracy na podstawie umowy-zlecenia. Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy – w stosunku do wykonawcy zlecenia – dokonuje w karcie wypadku podmiot, na którego rzecz jest wykonywana praca na podstawie umowy-zlecenia (zleceniodawca). Poszkodowany będący zleceniobiorcą zgłasza wypadek zleceniodawcy, jeżeli jego stan na to pozwala, a jeśli nie, to takiego zgłoszenia dokonują świadkowie.
Kwalifikacji prawnej zdarzenia dokonuje zleceniodawca. Stwierdzenie, że zdarzenie nie jest wypadkiem przy pracy, wymaga uzasadnienia i wskazania dowodów stanowiących podstawę do takiego stwierdzenia. Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku – nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku – zleceniodawca sporządza kartę wypadku. Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku zleceniodawca powiadamia na piśmie ZUS o wszczęciu postępowania powypadkowego, w którym może uczestniczyć przedstawiciel ZUS.
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat