REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy?
Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 listopada przypada Uroczystość Wszystkich Świętych a 2 listopada tzw. Zaduszki czyli Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych. Dobrze pamiętać, że przy organizacji pogrzebu, która wiąże się z wieloma wydatkami przysługuje specjalne świadczenie. Jakie, w jakiej wysokości i jak je uzyskać?

rozwiń >

Kto może uzyskać zasiłek pogrzebowy?

Generalnie zasiłek pogrzebowy może otrzymać każdy, kto zapłacił za pogrzeb, jednak musi spełnić konkretne warunki. Może to być np.:

REKLAMA

-osoba z rodziny zmarłego;

- obca osoba (np. pracodawca);

- instytucja (np. dom pomocy społecznej, gmina czy związek wyznaniowy).

Ważne! Zasiłek pogrzebowy przysługuje tylko raz po tej samej osobie zmarłej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy zakład pogrzebowy może pobrać zasiłek pogrzebowy?

Tak, jeżeli zakład pogrzebowy zapłaci za pogrzeb, może otrzymać zasiłek pogrzebowy. Do złożenia wniosku i odbioru zasiłku pogrzebowego można więc upoważnić zakład pogrzebowy, który organizował pogrzeb. W takim przypadku, zgodnie z dyspozycją, ZUS przekaże zasiłek pogrzebowy bezpośrednio na konto zakładu pogrzebowego.

Każdy, kto spełnia chociażby jeden z poniższych warunków może uzyskać zasiłek pogrzebowy:

  • jest objęty ubezpieczeniem rentowym w ZUS, pobiera emeryturę albo rentę i zmarły był z jego rodziny,
  • zmarły był objęty ubezpieczeniem rentowym w ZUS, pobierał emeryturę lub rentę albo spełniał warunki, żeby dostać emeryturę albo rentę,
  • zmarły nie miał ubezpieczenia, ale pobierał zasiłek chorobowy albo świadczenie rehabilitacyjne po ustaniu ubezpieczenia.

Kto z członków rodziny jest uprawniony do otrzymania zasiłku pogrzebowego?

Krąg podmiotów powiązanych rodzinnie, który uprawniony jest do otrzymania zasiłku pogrzebowego jest szeroki, tj.:

  • małżonek (wdowa albo wdowiec), nawet jeżeli są w separacji orzeczonej wyrokiem sądu
  • rodzice, rodzice adopcyjni, macocha, ojczym,
  • dzieci, w tym dzieci adoptowane, dzieci drugiego małżonka,
  • dzieci umieszczone w rodzinie zastępczej oraz dzieci, które osoba zmarła wychowywała i utrzymywała przed osiągnięciem pełnoletności,
  • rodzeństwo,
  • dziadkowie,
  • wnuki,
  • osoby, których osoba zmarła była opiekunem prawnym.

Co trzeba zrobić aby otrzymać zasiłek pogrzebowy?

Aby otrzymać zasiłek pogrzebowy należy złożyć:

  • wniosek o wypłatę zasiłku pogrzebowego (dokument Z-12)
  • odpis skrócony aktu zgonu (chyba, że złoży się wniosek wówczas ddział ZUS sam może uzyskać odpis skrócony aktu zgonu z urzędu stanu cywilnego),
  • odpis skrócony aktu urodzenia dziecka, które urodziło się martwe, albo odpis zupełny aktu urodzenia dziecka z adnotacją urzędnika, że dziecko urodziło się martwe,
  • oryginały rachunków, które dotyczą poniesionych kosztów pogrzebu
  • kopie rachunków, które dotyczą pogrzebu i potwierdził je bank za zgodność z oryginałem
  • zaświadczenie płatnika składek (na przykład pracodawcy) o tym, że albo wnioskujący albo zmarły podlegają/li ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu – w przypadku osoby ubezpieczonej (nie dotyczy to osób, które mają pozarolniczą działalność i osób, które z nimi współpracują),
  • dokumenty, które potwierdzą, że jest się z rodziny zmarłego (na przykład odpis skrócony aktu urodzenia),
  • dokument tożsamości, na przykład dowód osobisty albo paszport – jeśli dokumenty składa się osobiście w jednostce ZUS,
  • pełnomocnictwo, jeśli ktoś inny składa dokumenty.

Gdzie złożyć dokumenty?

Wniosek wraz z dokumentami można złożyć w placówce ZUS (w jednostce ZUS, która wypłacała emeryturę albo rentę zmarłemu – jeśli zmarły dostawał emeryturę albo rentę czy też w jednostce ZUS – zgodnie z miejscem zamieszkania wnioskodawcy)

- osobiście

- przez osobę upoważnioną

- pocztą

- elektronicznie przez PUE ZUS.

Ile czasu na złożenie wniosku o zasiłek?

Na złożenie wniosku o wypłatę jest sporo czasu:

  • do 12 miesięcy od dnia śmierci,
  • do 12 miesięcy od dnia pogrzebu – jeśli na przykład pojawił się problem z odnalezieniem zwłok lub identyfikacją zmarłego.

W jakiej wysokości przysługuje zasiłek pogrzebowy?

Zasiłek pogrzebowy nie odpowiada całkowitym wydatkom, które faktycznie poniosło się z tytułu organizacji pogrzebu. Jeżeli należy się do ww. grupy członków rodziny zasiłek pogrzebowy przysługuje w wysokości 4 000 zł. Jest to stała kwota. Jeżeli zaś pogrzeb organizują osoby spoza rodziny zmarłego (czyli instytucje, organy, obce osoby) zasiłek przysługuje w takiej wysokości w jakiej koszty zostały faktycznie poniesione, jednak nie więcej niż 4 000 zł.

Co jeżeli za pogrzeb zapłaci więcej niż jedna osoba z rodziny?

Jeśli za pogrzeb płaci więcej niż jedna osoba z rodziny – zasiłek będzie podzielony proporcjonalnie do wydatków tych osób. Każda z tych osób musi złożyć oddzielny wniosek.

W jakim czasie ZUS wypłaca zasiłek?

Od dnia złożenia wszystkich dokumentów, ZUS wypłaca zasiłek w ciągu 30 dni. Zasiłku nie wypłaca zakład pracy czy zakład pogrzebowy. Wypłata przez ZUS może być dokonana na wskazany nr konta czy też tradycyjnie w formie pieniężnej (pod wskazany adres).

Co jeśli ZUS nie przyzna zasiłku pogrzebowego?

Jeżeli ZUS nie przyzna zasiłku pogrzebowego można odwołać się do rejonowego sądu pracy i ubezpieczeń społecznych za pośrednictwem oddziału ZUS, który wydał decyzję. Termin to jednej miesiąc od otrzymania decyzji z ZUS.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 504)

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PPK: 10 dni i 3 miesiące to ważne terminy przy zawieraniu umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK

Wdrożenie PPK to przede wszystkim wybór instytucji finansowej i zawarcie umowy o zarządzanie oraz umowy o prowadzenie PPK. Podmiot zatrudniający musi pamiętać o ważnych terminach: 10 dni i 3 miesiące. Jakie obowiązki ma pracodawca? Co z mikroprzedsiębiorcą?

O 339,50 zł więcej dorobi emeryt i rencista od czerwca 2025 roku

Rosną limity dorabiania dla rencistów i wcześniejszych emerytów. Chodzi o kwoty, po przekroczeniu których ZUS obniża lub zawiesza pobierane świadczenie emerytalne lub rentowe. To dobra wiadomość.

Zautomatyzuj HR z SyKOF HR i przygotuj organizację na erę AI

Automatyzacja to nie tylko wygoda – to fundament dla wdrażania sztucznej inteligencji w HR. System SyKOF HR wspiera organizacje w cyfrowej transformacji procesów kadrowo-płacowych, integrując się z ekosystemem ERP i tworząc fundament pod przyszłościowe zastosowania AI.

14 emerytura 2025 - kiedy wypłata? [Rozporządzenie]

14 emerytura będzie także w 2025 roku. Kiedy można spodziewać się wypłaty dodatkowego świadczenia dla emerytów i rencistów? Ile wynosi czternastka? Jst rozporządzenie Rady Ministrów. Oto najważniejsze informacje.

REKLAMA

Jazda na rowerze: dla pracownika benefit z karty sportowej i korzyść dla zdrowia

Coraz cieplejsze dni zachęcają do aktywności fizycznej, takiej jak jazda rowerem. Z roku na rok przybywa osób, które decydują się na mniej lub bardziej regularne dojeżdżanie takim jednośladem do pracy.

Jawność wynagrodzeń: większość jest za, ale pod warunkiem, że dotyczy ona wyłącznie cudzych płac a nie własnych zarobków

Najnowsze badanie przynosi wiedzę o aktualnych poglądach polskich pracowników. Polacy o jawności wynagrodzeń: chcemy znać zarobki innych, ale swoich nie chcemy ujawniać. Czy zmiana prawa, którą sprawi wdrożenie dyrektywy o jawności płac to zmieni?

Zatrudnianie cudzoziemców w 2025 roku [Przewodnik i zmiany krok po kroku]

W dobie globalizacji coraz więcej polskich firm sięga po talenty spoza kraju. Od 1 czerwca 2025 r. proces zatrudniania cudzoziemców zostanie zmodernizowany i w pełni zdigitalizowany dzięki nowej ustawie z 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom. Choć formalności nadal wymagają precyzji, są prostsze, szybsze i dostępne online.

Pracownicy teraz: praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji

Według 91 proc. polskich „zetek” i millenialsów praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji. Wśród priorytetów młodych pracowników są także niezależność finansowa i work-life balance. Jeśli te warunki nie są spełniane, potrafią oni zrezygnować z pracy i szukać nowego pracodawcy.

REKLAMA

Dobre samopoczucie w miejscu pracy, to kluczowe oczekiwanie najmłodszych pracowników czyli Zetek

Dla Zetek pracowników w pracy ważna jest równowaga między życiem zawodowym i prywatnym. Otwarta komunikacja z przełożonym, równowaga między życiem zawodowym i prywatnym oraz stabilność zawodowa - to wartości, którymi najczęściej kierują się przedstawiciele pokolenia Z przy wyborze pracodawcy.

Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

REKLAMA