Czy bez zgody pracownika można zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego jego żonę i dziecko
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Bez zgody pracownika nie mogą Państwo zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego członków jego rodziny. Żona pracownika powinna złożyć wniosek do dyrektora oddziału NFZ o wydanie decyzji o objęciu ubezpieczeniem zdrowotnym siebie i dziecka jako członków rodziny pracownika.
UZASADNIENIE
Obowiązek zgłoszenia członków rodziny ma pracownik. W tym celu powinien przekazać pracodawcy dane członków swojej rodziny, a po naniesieniu danych na formularz zgłoszenia ZUS ZCNA - podpisać ten druk.
W sytuacji gdy mąż nie chce zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego żony, z którą pozostaje w nieformalnej separacji, ani dziecka, żona powinna złożyć wniosek do dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym siebie i dziecka. Dyrektor ma obowiązek rozpatrzyć sprawę w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku i wydać stosowną decyzję. Od tej decyzji przysługuje zainteresowanej odwołanie do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, które może wnieść w terminie 7 dni od otrzymania decyzji.
Osoby objęte powszechnym - obowiązkowym lub dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym, mają obowiązek zgłosić do tego ubezpieczenia członków swojej rodziny, którzy nie podlegają temu ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu. Za członka rodziny uważa się m.in. małżonka i dziecko (własne, małżonka lub dziecko przysposobione) do ukończenia przez nie 18 lat, a jeśli kształci się dalej - do ukończenia 26 lat, a w każdym wieku, jeśli posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub inne traktowane na równi. Członkami rodziny nie są małżonkowie pozostający w separacji - pod warunkiem, że separacja została orzeczona prawomocnym wyrokiem sądu. W przypadku pracownika Państwa zakładu, małżonkowie pozostają w separacji, ale jest to separacja nieformalna, która nie ma wpływu na obowiązek pracownika zgłoszenia żony i dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego.
Zgłoszenie do ubezpieczenia członków rodziny jest obowiązkiem pracownika, a zakład pracy nie ponosi odpowiedzialności za brak dokonania zgłoszenia lub dokonanie nieprawidłowego zgłoszenia na podstawie nieprawdziwych danych podanych przez ubezpieczonego.
Podstawa prawna:
• art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 13, art. 67 ust. 1 i ust. 3, art. 109 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135 ze zm.).
Piotr Matwiejczyk
specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat