REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Członek rady nadzorczej a składki ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Członek rady nadzorczej a składki ZUS/ Fot. Fotolia
Członek rady nadzorczej a składki ZUS/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rada nadzorcza jako organ spółki prawa handlowe­go może wykonywać uprawnienia z zakresu prawa pracy w stosunku do członków zarządów spółek. Może m.in. powoływać lub odwoływać członków takiego zarządu. Czy członek rady nadzorczej podlega ubezpieczeniom społecznym?

Definicja podstawowa

Organ osoby prawnej (m.in. sp. z o.o. lub spółki akcyjnej) powołany do wykonywania czynności nad­zoru, działający na podstawie przepisów regulują­cych funkcjonowanie osoby prawnej oraz jej statut (bądź umowę - akt założycielski).

REKLAMA

W prawie pracy

Rada nadzorcza reprezentuje spółkę przy umowie z członkiem zarządu lub w sporze między spół­ką a tym członkiem zarządu. Uprawnienie to nie przysługuje radzie nadzorczej, jeżeli sprawa doty­czy członka jednoosobowego zarządu spółki lub spółkę reprezentuje przy tej czynności pełnomoc­nik powołany uchwałą wspólników.

Redakcja poleca: Komplet – Prawo Pracy i ZUS

W podatkach dochodowych

REKLAMA

Nie są kosztem wydatki na rzecz osób wchodzą­cych w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjąt­kiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji (art. 16 ust. 1 pkt 38a updop). Kosztem dla spółki mogą być natomiast wydatki związane z funkcjonowaniem rady nadzorczej. Do tych wydatków należą m.in.: zakup sprzętu biuro­wego (komputery, drukarki itp.), odpisy amortyza­cyjne budynków i lokali wykorzystywanych przez radę nadzorczą, wydatki na opłaty za połącze­nia telefoniczne, zakup prasy, doradztwo praw­ne, koszty tłumaczenia dokumentów, koszty zwią­zane z wyborami do rady nadzorczej (np. koszty ogłoszeń prasowych o organizowanych wyborach, druku kart do głosowania), koszty przygotowania sali na narady lub posiedzenia, materiały piśmien­nicze. Gdy wydatki spółki nie stanowią przysporze­nia majątkowego osób będących członkami rady nadzorczej, ale są związane z funkcjonowaniem rady, to spółka ma prawo zaliczenia tych wydat­ków do kosztów podatkowych (zob. m.in. interpre­tację Ministra Finansów z 21 października 2011 r., sygn. DD5/8213/33/RDX/10/PK-1717/2009).

Stosownie do przepisów ustawy o podatku docho­dowym od osób fizycznych przychody otrzymywa­ne przez osoby, niezależnie od sposobu ich powo­ływania, należące do składu zarządów, rad nadzor­czych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, stanowią dla tych osób przychód z działalności wykonywanej osobiście, podlegający opodatkowaniu (art. 13 pkt 7 updof).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ubezpieczeniach

Ubezpieczeniu zdrowotnemu podlegają członkowie rad nadzorczych, którzy mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązek ubezpieczeń powstaje z dniem powołania na członka rady nadzorczej, a wygasa w dniu zaprzesta­nia pełnienia tej funkcji. Członków rady nadzorczej zgłasza do ubezpieczenia zdrowotnego podmiot, w którym działa rada nadzorcza. Podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej jest przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzy­mywany z tytułu pełnionej funkcji.

Dołącz do nas na Facebooku

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Encyklopedia kadrowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA