REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrakt menedżerski jako umowa o pracę i zlecenie

Beata Świętochowska-Lewczuk
Młodszy Specjalista ds. Personalnych
Kontrakt menedżerski jako umowa o pracę i zlecenie. / Fot. Fotolia
Kontrakt menedżerski jako umowa o pracę i zlecenie. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrakt menedżerski nie jest uregulowany w polskim prawie w sposób wyraźny. Można stosować go jako umowę o pracę i jako zlecenie. Czym charakteryzuje się w tych dwóch przypadkach?

Kontrakt menedżerski

Kontrakt menedżerski jest umową, na mocy której menedżer zobowiązuje się do prowadzenia przedsiębiorstwa drugiej strony, na rachunek tego przedsiębiorstwa i na jego ryzyko. Menedżer zawiera go we własnym imieniu, zarządzając wówczas przedsiębiorstwem osobiście bądź w cudzym imieniu (wtedy przedsiębiorstwem zarządzają osoby wybrane z tej firmy).

REKLAMA

Autopromocja

Kontrakty menedżerskie charakteryzują się samodzielnością menedżera, czyli inaczej zarządcy, która jednak jest ograniczona np. poprzez wskazanie w umowie górnego pułapu zobowiązań, które może zaciągać menedżer.

Menedżer to przede wszystkim osoba, która posiada wiedzę specjalną w danej dziedzinie oraz taka, której zadaniem jest wprowadzenie nowych zasad zarządzania, swojego doświadczenia zawodowego, klientów oraz kontaktów na rynku.

Rekomendowany produkt: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2016 r. (książka)

Kontrakt menedżerski jako umowa o pracę

Kontrakt menedżerski nie został uregulowany w polskim prawie w sposób wyraźny, stąd też w praktyce są one zarówno umowami o pracę, jak i umowami cywilnoprawnymi. Umowa o pracę, w której będzie uwzględniona specyfika pracy menedżera, będzie wiec zawarta na czas określony, na czas wykonania określonej pracy, na czas nieokreślony lub też na okres próbny. Ta ostatnia wydaje się jednak niecelowa ze względu na krótki okres obowiązywania, który uniemożliwi nowemu menedżerowi wprowadzenie określonych zasad zarządzania przedsiębiorstwem i wykazania ich efektów w jego funkcjonowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że w razie zawarcia umowy o pracę menedżer traktowany jest jak pracownik w rozumieniu Kodeksu pracy, dotyczy to także zasad rozwiązywania z nim stosunku pracy.

Kontrakt menedżerski stanowi umowę odpłatną, a więc w treści umowy o pracę z takim pracownikiem należy wskazać stałą część wynagrodzenia, ale także można zamieścić zapis o wynagrodzeniu uzależnionym od wyników menedżera.

Zadaj pytanie na FORUM

Menedżerowie wykonują pracę w zadaniowym (nienormowanym) systemie czasu pracy, który powinien być jednak tak ustalony, aby mieścił się w ramach podstawowego systemu czasy pracy wynoszącego 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień. Istotną uwagą jest, iż pracownikowi takiemu nie przysługuje wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych.

Kontrakt menedżerski jako umowa zlecenia

Jeżeli chodzi o nazewnictwo umowy o pracę zawartej z menedżerem Kodeks pracy nie dopuszcza możliwości nazwania takiej umowy o pracę kontraktem menedżerskim, która w prawie stanowi rodzaj umowy nienazwanej. Nazwę kontraktu menedżerskiego można jednak zastosować w sytuacji, gdy umowa taka ma stanowić rodzaj zobowiązania cywilnoprawnego. Wówczas do umowy takiej należy zastosować przepisy dotyczące umowy zlecenia (art. 734 i n. k.c.).

W odróżnieniu od umowy o pracę zawartej z menedżerem zatrudnienie cywilnoprawne nie jest ograniczone przepisami prawa pracy, m.in. dotyczy to braku podporządkowania menedżera poleceniom właściciela przedsiębiorstwa, zaś w ocenie pracy menedżera można zastosować inne kryteria niż staranne i sumienne wykonywanie pracy, np. kryterium zysku. Od niego może być także uzależnione wynagrodzenie menedżera, które nie będzie, jak w przypadku umowy o pracę, uwarunkowane ustawowym gwarantowanym minimum płacowym.

Plusy i minusy kontraktu menedżerskiego

Czas pracy menedżera wykonującego pracę na podstawie stosunku cywilnoprawnego jest dowolny, nie mają w tym przypadku zastosowania przepisy dotyczące urlopów, zaś kwestia ubezpieczeń społecznych jest taka sama jak w przypadku zawarcia z daną osobą umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług (do której zastosowanie mają przepisy regulujące zagadnienie umowy zlecenia).

Menedżerowie mogą być jednak objęci pracowniczym programem emerytalnym.

Umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem itp.

Od kontraktu menedżerskiego należy jednak odróżnić umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umowę zarządu oraz od umowy o powiernictwo nad przedsiębiorstwem. Różnica między nimi polega na tym, że w przeciwieństwie do kontraktu menedżerskiego w umowie o powiernictwo osoba, której powierza się przedsiębiorstwo zarządza nim w interesie i ze skutkiem dla tego przedsiębiorstwa, lecz we własnym imieniu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny, Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rabat na usługi telekomunikacyjne z tym stopniem niepełnosprawności

Rabat na usługi telekomunikacyjne z tym stopniem niepełnosprawności. Czy osoby niepełnosprawne mogą liczyć na rabat na usługi telekomunikacyjne? A co z dofinansowaniem do zakupu telefonu lub sprzętu elektronicznego?

Wskaźnik waloryzacji emerytur 2025

Wskaźnik waloryzacji emerytur 2025 podano w Komunikacie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2025 r. w sprawie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Jest niższy niż zakładano. O ile wzrosną emerytury od 1 marca 2025 r.?

Dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników młodocianych w 2025 r.

Średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. w stosunku do 2023 r. wyniósł 103,6. Oznacza to, że w 2025 r. nie zmieniły się kwoty dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników.

Skrócony tydzień pracy. Rząd analizuje, a samorządy wprowadzają

Kolejne miasto zdecydowało się wprowadzić skrócony tydzień pracy dla swoich pracowników. W Urzędzie Miasta w Świebodzicach od 1 marca 2025 r. zostanie uruchomiony program pilotażowy. Urzędnicy będą pracować 35 godzin tygodniowo za dotychczasową pensję.

REKLAMA

Zakaz wypowiadania umowy o pracę podczas urlopu pracownika

Wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę jest jednym ze sposobów zakończenia stosunku pracy. Jednak nie zawsze pracodawca może wręczyć pracownikowi wypowiedzenie. Nieobecność pracownika w pracy z powodu urlopu jest jedną z sytuacji, gdy jego stosunek pracy podlega szczególnej ochronie.

PPK: Pracodawca musi weryfikować status mikroprzedsiębiorcy i uczestnictwo w PPE

Mikroprzedsiębiorca, któremu wszystkie osoby zatrudnione zadeklarowały niedokonywanie wpłat do PPK i który w związku z tym nie uruchomił tego programu, po zakończeniu roku obrotowego powinien sprawdzić, czy nadal nie stosuje się do niego przepisów o PPK. Prawo do niewdrożenia PPK mogą także utracić podmioty, które nie uruchomiły PPK z uwagi na prowadzenie PPE. Zwolnienie z PPK nie jest bezterminowe. Pracodawca ma obowiązek weryfikacji statusu mikroprzedsiębiorcy i uczestnictwa w PPE.

Zmiana instytucji finansowej PPK przez pracodawcę a przerwa w oszczędzaniu [Art. 12 ustawy o PPK]

Pracodawca może zmienić instytucję finansową PPK. W jaki sposób można to zrobić? Czy możliwa jest z tego powodu przerwa w oszczędzaniu w Pracowniczych Planach Kapitałowych? Jak zmienić instytucję finansową zgodnie z przepisami ustawy o PPK?

Czy zwolnienie lekarskie chroni pracownika przed zwolnieniem grupowym?

Czy zwolnienie lekarskie uchroni przed zwolnieniem z pracy w każdym przypadku? Od kiedy obowiązuje ochrona przed rozwiązaniem stosunku pracy i w jakich przypadkach? Czym jest tzw. inna usprawiedliwiona nieobecność w pracy?

REKLAMA

38 dni urlopu wypoczynkowego. Którym pracownikom przysługuje tak długi wypoczynek?

Większości pracowników przysługuje co roku urlop wypoczynkowy w wymiarze 20 dni lub 26 dni. Niektórzy pracownicy mogą cieszyć się urlopem wynoszącym 36 dni. Są jednak pracownicy, którym przysługuje urlop w wymiarze aż 38 dni. O kogo chodzi?

Cudzoziemcy będą musieli jednak być zatrudniani na podstawie umowy o pracę. Rząd obiecał, ale restrykcji nie wycofał

Organizacje pracodawców zaapelowały do rządu, by zrealizował niedawną obietnicę i wycofał się z obligatoryjnego zatrudniania cudzoziemców na podstawie umowy o pracę. Chodzi przede wszystkim o agencje pracy tymczasowej.

REKLAMA