REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dobrowolna odprawa wypłacona w związku z rozwiązaniem umowy o pracę i umowy zlecenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Lipińska

REKLAMA

Nasza firma zatrudnia 9 pracowników oraz kilku zleceniobiorców. W związku z trudną sytuacją na rynku, z końcem czerwca musimy zwolnić 5 pracowników i 4 zleceniobiorców. Nie mamy obowiązku wypłacać odpraw. Jednak z jednym z pracowników i zleceniobiorcą zawarliśmy porozumienie, na podstawie którego wypłacimy zwalnianym osobom 3-miesięczne wynagrodzenie jako rodzaj dobrowolnej odprawy. Czy od tego rodzaju odprawy naliczać składki na ubezpieczenia oraz zaliczkę na podatek?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odprawa wypłacona pracownikowi w związku z rozwiązaniem umowy o pracę jest zwolniona ze składek, ale muszą Państwo naliczyć od niej podatek. Natomiast od świadczenia wypłaconego zleceniobiorcy mają Państwo obowiązek naliczyć i składki, i podatek.

UZASADNIENIE

Zwolnione z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne są świadczenia pieniężne wypłacane pracownikowi w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem umowy o pracę. Aby mogły być one zwolnione z podstawy wymiaru składek, nie muszą być wypłacane tylko w przypadkach rozwiązania umów o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników. Mogą to być także świadczenia pieniężne wypłacane w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, np. z woli obu stron, czyli w drodze porozumienia. Podstawą wypłaty takiego świadczenia po stronie pracodawcy może być w takim przypadku np. chęć dodatkowego wynagrodzenia pracownika jako podziękowanie za dobrą pracę albo chęć zmotywowania pracownika do rozwiązania umowy o pracę na mocy porozumienia stron i dobrowolnego odejścia z pracy. Jeśli jednak do wypłaty dodatkowego świadczenia pracodawca nie jest zobowiązany na mocy przepisów prawa powszechnego (np. ustawy) albo zakładowego (np. zakładowego układu zbiorowego, regulaminu wynagradzania itp.), lecz wypłaca go dobrowolnie, w drodze uznaniowej, ma obowiązek przestrzegać zasady równego traktowania w zatrudnieniu (zakaz dyskryminacji).

REKLAMA

Odprawę otrzyma tylko jeden Państwa pracownik, mimo że z pozostałymi pracownikami w tym samym czasie także zostaną rozwiązane umowy o pracę na podstawie porozumienia stron. Pracownicy ci mogą więc wystąpić do Państwa z roszczeniem o wypłatę takich samych odpraw. Mogą też wystąpić o odszkodowanie z tytułu naruszenia przez pracodawcę zakazu dyskryminacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypłacając odprawę tylko jednemu pracownikowi powinni Państwo móc udowodnić, że wypłata temu pracownikowi dodatkowego świadczenia łączy się ze szczególnymi okolicznościami rozwiązania umowy o pracę, jakie nie występują przy okazji zawierania pozostałych porozumień o rozwiązaniu umowy (np. pracownik znajduje się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej, ale jest zmuszony do rezygnacji z zatrudnienia z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad ciężko chorym członkiem rodziny, pracownik w sposób szczególny, ponadprzeciętny zasłużył się dla dobra zakładu pracy, ma najdłuższy zakładowy staż pracy itp.).

Odprawa (świadczenie pieniężne) wypłacona zleceniobiorcy nie jest zwolniona ze składek na ubezpieczenia. Nie jest to bowiem odprawa wypłacona w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, lecz w związku z rozwiązaniem umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenia). W tym przypadku od wypłaconego zleceniobiorcy świadczenia mają Państwo obowiązek naliczyć składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Nie ma tu znaczenia podstawa przyznania zleceniobiorcy dodatkowego świadczenia, np. rozwiązanie umowy w drodze porozumienia stron czy wypowiedzenia umowy zlecenia.

Wymienione odprawy nie korzystają ze zwolnień podatkowych. Zwolnione z podatku dochodowego są bowiem m.in. otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem m.in.:

  • określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  • odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Od kwoty odprawy wypłaconej pracownikowi na podstawie porozumienia stron mają więc Państwo obowiązek odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wypłata odprawy przyznanej pracownikowi, wysokość i zasady ustalania nie wynikają bowiem wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, ale z woli samych stron stosunku pracy.

Mają Państwo również obowiązek naliczyć podatek od kwoty odprawy wypłaconej zleceniobiorcy w związku z rozwiązaniem umowy zlecenia.

Podstawa prawna:

  • § 2 pkt 3 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),
  • art. 81 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2008 r. nr 164, poz. 1027),
  • art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co daje dłuższy staż pracy? Od stycznia 2026 r. wielu pracowników skorzysta na nowych przepisach

Od stycznia 2026 r. zmieniają się zasady obliczania stażu pracy pracowników. Od długości stażu pracy zależą uprawnienia pracownicze. Wiele osób wraz z nowym rokiem skorzysta na zmianach w prawie pracy - otrzymają dłuższe urlopy, nagrody, wyższe odprawy i dłuższe okresy wypowiedzenia. Co konkretnie daje wyższy staż pracy?

Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

REKLAMA

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

REKLAMA

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

REKLAMA