REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O co firmy pytają pracowników?

Paulina Zaręba
O co firmy pytają pracowników? /Fot. Fotolia
O co firmy pytają pracowników? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm inwestuje w badania opinii pracowników pomagające im poznać nastroje panujące w organizacji, ale i trendy w danej branży czy sektorze. Niektóre z przedsiębiorstw idą jednak o krok dalej i na podstawie wyników badań swoich pracowników konstruują całość strategii Employer Brandingowej firmy. Chwilowy trend czy nowy kierunek działów HR?

Jednym z głównych obszarów badanych przez firmy jest satysfakcja pracowników. Jednak stopniowo poszerza się zarówno zakres tematów poddawanych zaopiniowaniu, jak i wachlarz używanych do tego narzędzi. Analiza podejścia przedsiębiorstw do tego zjawiska oraz tematów poddawanych badaniom może wyjaśnić czy jest to działanie ad hoc, czy też długofalowo zakrojona strategia firm nastawiona nie tylko na własne potrzeby zatrudnieniowe, ale i analizę rynku, zachowań konsumenckich oraz preferencji otoczenia biznesowego.

Autopromocja

Badanie = informowanie

Badania zlecane bądź realizowane przez firmy bardzo często bywają elementem długofalowej polityki organizacji. Nie stanowią wyłącznie czynnika cyklu badawczego, ale również istotny komponent całego procesu komunikacyjnego. Poprzez analizę zachowań czy opinii, przedsiębiorstwa informują o istotnych dla siebie zagadnieniach, pokazując tym samym eksperckie podejście do kluczowych zagadnień związanych z rozwojem organizacji, np. do rekrutacji. – Zbadaliśmy co daje poczucie spełnienia osobom z pokolenia Y w pracy. Jest to dla nas istotne, gdyż w dużej mierze igreki już tworzą naszą organizację, a w niedalekiej przyszłości będą decydować o jej rozwoju – komentuje Artur Kaźmierczak, partner PwC odpowiedzialny za doradztwo kadrowe. „NextGen: A global generational study” - badanie PwC przeprowadzone we współpracy z University of Southern California oraz London Business School miało na celu zmierzenie czynników towarzyszących zjawiskom takim jak rotacja personelu, lojalność pracowników i satysfakcja z wykonywanej pracy. Wyniki były tym ciekawsze, że stanowiły porównanie odpowiedzi pracowników generacji Y z tymi, których udzielili starsi pracownicy znajdujący się na podobnym etapie rozwoju kariery zawodowej. - Badanie opierało się na odpowiedziach 44 tys. pracowników PwC na całym świecie (także w Polsce), z czego duża cześć pochodziła właśnie od igreków. Przeprowadzenie badania, jego podsumowanie oraz analiza zajęły ponad dwa lata – komentuje Artur Kaźmierczak. – Opłacało się, gdyż obecnie badanie stanowi ważny wkład w globalną analizę podejścia do pracy tzw. „generacji Y” – dodaje Kaźmierczak. Efekt został więc osiągnięty na wielu płaszczyznach: firma uzyskała informacje przydatne z perspektywy własnej organizacji, poinformowała rynek o kluczowych obszarach rozwoju własnej polityki personalnej, a także poprzez eksperckie komunikaty włączyła się w społeczny dyskurs dotyczący pokolenia Y.

Polecamy również serwis: Zarządzanie

Badanie = rekrutowanie

Na młodych koncentruje się też inny doradczy gigant – Deloitte. Badanie "Pierwsze kroki na rynku pracy” obejmuje swoim zasięgiem 11 krajów Europy Środkowej. Dotychczas odbyły się już jego trzy edycje. Raport odpowiada między innymi na takie pytania jak: kim są poszukiwane osoby wchodzące na rynek pracy, jakie są ich wartości, co jest dla nich ważne w pracy oraz jakie są ich cele i plany zawodowe. Dodatkowo, analizuje kluczowe kryteria przy wyborze praktyk i pracy, a także czynniki skłaniające do zmiany potencjalnego pracodawcy. – Z punktu widzenia ogromnej organizacji jaką jesteśmy, poznanie opinii młodych w obszarze wyboru i zmiany pracodawcy jest istotne przy ustalaniu kierunku polityki employer brandigowej, wyławiania talentów oraz rekrutacji – komentuje Halina Frańczak, Dyrektor Marketingu i Komunikacji, w Polsce i Europie Środkowej z firmy Deloitte. – Co istotne, wyniki tego badania wpływają na poziom naszej wiedzy dotyczącej zmieniających się trendów, usprawniając tym samym zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną komunikację organizacji – dodaje Frańczak. Taka strategia przynosi efekty, gdyż Deloitte jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień w zakresie kreowania marki dobrego pracodawcy, przyznawanych zarówno przez niezależne instytuty, rankingi pracodawców, jak i organizacje studenckie.

Badanie = identyfikowanie

Skuteczna rekrutacja to jedno. Utrzymywanie najlepszych pracowników w organizacji to drugie. Co ma wpływ na zawodowe decyzje profesjonalistów i jak widzą swoją przyszłość? PZU wspólnie z GfK Polonia zbadał opinie przedstawicieli wybranych branż (IT, finanse, księgowość, marketing i zarządzanie sprzedażą, obsługa klientów) i przygotował raport „Oczekiwania profesjonalistów na rynku pracy.” – Wiemy, że specjaliści na rynku pracy preferują pracodawców, którzy zapewniają perspektywy rozwoju zawodowego. Co ciekawe, wyniki naszych badań pokazują, że rozwój jest w badanych grupach zawodowych różnie rozumiany: wśród księgowych, analityków finansowych i pracowników obsługi klienta, jako awans i podwyżka, a wśród specjalistów IT i marketingu, jako wzrost kompetencji i doświadczenia. Innowacyjne i prowadzone na szeroką skalę projekty pozwalają naszym pracownikom na stałe podnoszenie kompetencji i umiejętności w obszarach, które preferują. Dzięki badaniom możemy te preferencje poznać – podkreśla Olga Zarachowicz, Dyrektor Zarządzający ds. HR w Grupie PZU. Jeżeli organizacji faktycznie zależy na rozwoju talentów i utrzymaniu profesjonalistów, powinna nie tylko umieć zidentyfikować ich potrzeby, ale również na nie odpowiedzieć. Tak, aby zatrzymać najlepszych. Aby to osiągnąć należy jednak skutecznie badać preferencje grup zawodowych, które stanowią trzon rozwoju firmy. Efekty takich działań są widoczne – wspomniana już Grupa PZU ma opinię pracodawcy zapewniającego stabilność zatrudnienia oraz duże możliwości rozwoju, a ponad 45 proc. prowadzonych przez nią rekrutacji zamykanych jest wewnętrznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2013 z komentarzem - praktycznie o rewolucyjnych zmianach

Badanie = zaangażowanie

Najczęściej firmy przeprowadzają takie badania, które pozwalają im poznać opinie pracowników oraz ich poziom satysfakcji oraz zaangażowania. Ten ostatni aspekt wydaje się być kluczowym dla działów HR, dlatego wiele firm badanie zaangażowania pracowników przeprowadza na podstawie anonimowych ankiet, których wyniki poddawane są pod analizę wyspecjalizowanych do tego podmiotów zewnętrznych. – W cyklicznie realizowanym przez nas badaniu „Employee Engagement Survey” sprawdzamy poziom zaangażowania naszych pracowników oraz umożliwiamy im wyrażenie opinii w kwestiach związanych z poszczególnymi obszarami: zarządzaniem firmą i jej przyszłością, kierowaniem grupą, komunikacją i współpracą pomiędzy pracownikami, systemem nagród, rozwojem kariery i zarządzaniem talentami – mówi Piotr Kaźmierski, HR & Administration Director w firmie JTI Polska. - Wyniki badań są szczegółowo omawiane na spotkaniach z pracownikami wszystkich działów. Efektem tych spotkań jest plan naprawczo-rozwojowy, którego realizacja podlega bieżącej kontroli zainteresowanych jednostek – dodaje Kaźmierski. Dzięki takim inicjatywom, firma może nie tylko poznać poziom zaangażowania pracowników, ale też kwestie, które bezpośrednio wpływają na jego stan. A to z kolei prosta droga do wdrożenia rozwiązań mogących usprawnić te obszary, które wpływają na zaniżanie stopnia zaangażowania pracowników.

Badania zlecane przez przedsiębiorstwa przyjmują różne formy i konwencje. W zależności od preferencji firmy i używanych przez nią narzędzi mogą opierać się na kwestionariuszach, ankietach, wywiadach (zarówno indywidualnych, jak i grupowych). Podmioty zewnętrzne oferujące takie usługi często zachęcają również do badań pilotażowych, a także analizy uzyskanych wyników do standardów oczekiwanych przez pracodawcę. Najważniejsza jest jednak nie forma badania, czas poświęcony na jego przeprowadzenie czy liczba zaangażowanych do tego osób, a tematyka jaką sprawdza firma. Świadczy bowiem o obszarach, na które kładzie największy nacisk i w których upatruje swój rozwój. A właśnie tu zaczyna i kończy się Employer Branding.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Materiał ukazał się w najnowszym wydaniu Magazynu Personel i Zarządzanie, Styczeń (286) 2014.

Autor:

Paulina Zaręba

Menedżer ds. PR w Polskim Stowarzyszeniu Zarządzania Kadrami. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz University of Antwerp. Specjalizuje się w tematyce rynku pracy i edukacji.

paulina.zareba@pszk.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

REKLAMA

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

REKLAMA

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA