REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Menedżer projektu cz. 1

Olaf Flak
Menedżer projektu cz. 1. /Fot.Fotolia
Menedżer projektu cz. 1. /Fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost znaczenia projektów w zarządzaniu przedsiębiorstwem w ostatnich kilkudziesięciu latach spowodował tworzenie się na rynku pracy nowej profesji - menedżera projektu. Jego sylwetka skupia w sobie wiele cech należących do ludzi o szerokich horyzontach myślowych i wykazujący się dojrzałą osobowością.

Zarządzanie projektem było często kojarzone z oddelegowaniem menedżera funkcyjnego do zrealizowania jakiegoś szczególnego i ważnego dla firmy zadania. Zadanie to miało trwać tylko pewien czas, po którym menedżer znów mógłby zająć się sprawami firmy w swoim dziale. Takie postrzeganie menedżera projektu wynikało z faktu, że jeszcze do niedawna ludzie stawali się koordynatorami projektu w sposób dość przypadkowy. Najczęściej chwilowo przydzielano im dodatkowe obowiązki. Jednocześnie wiedzy o realizowaniu projektów nie zdobywa się poprzez systematyczną edukację, ale raczej metodą zawodowych doświadczeń lub specjalistycznych szkoleń. Menedżerowie projektu tak naprawdę uczą się zarządzania projektem, uczestnicząc w nim aktywnie.

REKLAMA

Autopromocja

Osobowość i autorytet

Wzrost znaczenia projektów w zarządzaniu przedsiębiorstwem w ostatnich kilkudziesięciu latach spowodował tworzenie się na rynku pracy nowej profesji - menedżera projektu. Jego sylwetka skupia w sobie wiele cech należących do tej pory do elity zawodowej, ludzi o szerokich horyzontach myślowych i wykazujący się dojrzałą osobowością. Oprócz tego menedżer projektu powinien posiadać umiejętność planowania, przewodzenia i organizowania pracy zespołu, wszechstronnego postrzegania sytuacji firmy i dziedziny, w której realizuje projekt. W praktyce często takie przekonanie nie znajduje wielu zwolenników.

Bywa, że do realizacji projektu poszukuje się specjalistów z dziedziny, której ten projekt dotyczy - inżynier zostaje szefem wdrożenia nowej linii produkcyjnej, specjalista ds. personalnych jest odpowiedzialny za stworzenie polityki kadrowej firmy, a farmaceuta zarządza projektem wprowadzenia nowego leku na rynek.

Niezależnie od tego, czy menedżer realizuje projekt w dziedzinie, w której jest specjalistą czy też zupełnie innej, musi zadbać o autorytet wśród członków swojego zespołu. Osoby wchodzące w skład zespołu projektowego bardzo często nie znają się, mają różne wykształcenie, a nawet nie zawsze pracują na stałe w firmie lub organizacji realizującej projekt. Dla menedżera projektu ważniejszy niż dla menedżera funkcyjnego jest autorytet oparty na wiedzy i zaufaniu członków zespołu.

Trzy kluczowe umiejętności

Jedną z najwyżej cenionych umiejętności menedżera jest zarządzenie czasem swoim i zespołu. Potrzeba dużych doświadczeń w wyznaczaniu priorytetów, rozpoznawaniu zadań ważnych i pilnych oraz delegowaniu uprawnień wynika z ograniczenia trwania projektu w czasie. Inaczej niż w przypadku zwykłych działań operacyjnych firmy projekt musi być zrealizowany i zakończony w konkretnym terminie, co narzuca managerowi projektu ciągłe doskonalenie struktury czynności, szacowanie ich długości w czasie, ustalanie powiązań między zadaniami i podejmowanie decyzji, które z nich są naprawdę ważne. Istnieje kilka metod racjonalnego planowania zadań w projekcie. Najbardziej popularnymi metoda jest wykres Gantt’a i metoda ścieżki krytycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą umiejętnością, która jest szczególnie potrzebna do zarządzania projektami, to kierowanie zespołem. Menedżer projektu musi najczęściej zbudować zespół projektowy, określić role zespołowe oraz zakres odpowiedzialności, a w czasie realizacji projektu motywować zespół do wspólnego wysiłku. Często na tym etapie menedżer projektu przekształca się w lidera, który powinien skupić się na wzbudzeniu w swych pracownikach entuzjazmu i zaangażowania. Musi umieć dostosować się do sytuacji i mieć plan rozwiązania konfliktów, które mogą powstać w zespole lub między zespołem a resztą firmy.


Trzecią, równie ważną umiejętnością w realizowaniu projektu, jest odpowiednie zarządzanie jego kosztami. Jak podaje Standish Group International, koszty projektów przekraczane są średnio o aż 89%. Aby nie znaleźć się w tej statystyce, niezbędna jest znajomość zasad controllingu, planowania budżetu i księgowania.

Przyczyny fiaska projektów

REKLAMA

Projekty nie zawsze kończą się sukcesem, a część z nich jeszcze w czasie planowania jest zaniechana. Członkowie Stowarzyszenia Project Management Polska oceniają, że główne przyczyny niepowodzeń w zarządzaniu projektem to źle zdefiniowane cele projektu, niedokładne oszacowanie czasu trwania i kosztów realizacji projektu, brak odpowiedniej koordynacji prac zespołu projektowego, a także brak kontroli przebiegu poszczególnych zadań projektowych.

Najważniejsze są jednak dwa główne ograniczenia projektu: czas i pieniądz. Według badań przeprowadzonych przez Standish Group International 31% wszystkich projektów jest odwoływanych przed ich zakończeniem, a 88% nie dotrzymuje terminów bądź przekracza budżet. Aż 94 na każde 100 rozpoczętych projektów musi być zaplanowane i zrealizowane ponownie. Z badań wynika, że koszty projektów przekraczane są średnio o 89%, a czas ich realizacji aż o 122% w stosunku do początkowych założeń.

Kluczem do efektywnego zarządzania projektem są specjalistyczne szkolenia menedżerskie, obejmujące nie tylko metody planowania czy budżetowania, ale także miękkie techniki zarządzania. Najbardziej warto uczyć się zarządzania projektem, realizując projekt w praktyce.

Menedżer projektu - czy więcej w nim lidera czy inżyniera?

Adrian Robak, Silesiamusica.com:

W postawie menedżera projektu ścierają się dwie odmienne postawy: lidera i inżyniera. Słowo „lider” pochodzi od angielskiego „leadership”, co oznacza dosłownie przewodzenie ludziom. O byciu liderem przesądzają zachowania i postawy menedżera powodujące, że obdarzeni różnymi zdolnościami ludzie angażują się w proces tworzenia celów i ich realizację w danej organizacji czy firmie.

Z drugiej strony menedżer projektu powinien mieć duszę inżyniera. W Polsce przeinaczyliśmy słowo inżynier w kierunku - człowiek od techniki. To nie do końca prawda. Inżynier to ktoś, kto zarządza procesami. I nie ma znaczenia o jakie procesy chodzi. Umiejętności inżyniera to m.in. posługiwanie się logiką, zdolności analityczne, myślenie w kategoriach procesów, procedur oraz chęć porządkowania świata.

Jakie główne zadania czekają menedżera projektu? Po pierwsze taka osoba musi umieć planować działania w przyszłości. Chodzi tu o planowanie pracy zespołu, diagnozowanie problemów do rozwiązania, opracowywanie wariantów decyzji, symulację wyników. Aby planować, potrzebna jest intuicja i wizja firmy jako całości. To raczej domena lidera.

Po drugie, menedżer projektu powinien organizować pracę, zadania, wymianę informacji, systemy komunikacji, a więc wykorzystywać umiejętności inżyniera.

Po trzecie, powinien kontrolować. Nie chodzi tu tylko o zwykłą kontrolę zadań, ale o tworzenie systemów zachowań, wartości, sprzyjającej kultury organizacyjnej oraz wyzwalać zaangażowanie i entuzjazm u pracowników. W takich sprawach tylko lider sobie poradzi.

Po czwarte, menedżer projektu musi aktywizować ludzi do pracy. Umiejętność mobilizowania współpracowników to obszar wiedzy lidera. Musi motywować i realizować potrzeby swoich podwładnych.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto otrzyma trzynastkę za 2024 r.? Jaka jest wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego?

Część pracowników ma prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tzw. trzynastki. Pracownik uzyska to świadczenie pod warunkiem przepracowania minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje trzynastka.

Ile dni urlopu dla pracownika w 2025 r. Czy urlop będzie zależy na stażu pracy?

Ile dni urlopu dla pracownika w 2025 r. Czy urlop będzie zależy na stażu pracy? Kto może liczyć na wyższy wymiar urlopu wypoczynkowego w 2025 r.? Co z urlopem na żądanie? W jakich przypadkach pracodawca może przesunąć pracownikowi urlop wypoczynkowy?

Powyżej 50. roku życia i co najmniej 20-letni okres czy opieka nad niepełnosprawnym to: zasiłek do 365 dni i 100% a nie 80%, [przepisy wejdą w 2024 r. albo 2025 r.]

Będę spore zmiany na rynku pracy w obszarze urzędów pracy, działania służb zatrudnienia no i przede wszystkim zasiłku dla bezrobotnych. Ma wynosi do 365 dni i 100% a nie 80%. Będą uproszczenia dla pracodawców zatrudniających osoby starsze oraz co ważne ułatwienia dla osób opiekujących się niepełnosprawnymi. Polska idzie przykładem wielu krajów UE dokonując tak ważnych zmian.

Staż pracy: zaświadczenie z gminy przekształca 10 dni urlopu w 26 dni. Może być też dokument z KRUS

To zaświadczenie jest ważne dla pracowników etatowych, którzy w przeszłości pracowali w gospodarstwach rolnych. Taka osoba zaczynając pracę etatową np. w wieku 30 lat, miałaby prawo tylko do 10 dni urlopu wypoczynkowego. Każdy inny kolega w pracy w wieku 30 lat ma (w praktyce) prawo do 26 dni urlopu rocznie (lata studiów przeliczają się na prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego).

REKLAMA

8 tys. zł: nowa nagroda Ministra Edukacji dla nauczycieli [ruszyły wypłaty w 2024 r.]

W 2024 r. nauczyciele mogą dostać i dostają naprawdę wysokie nagrody, bo aż 8 tys. zł brutto na osobę. Minister Edukacji przyznała już taką kwotę (oczywiście brutto) części nauczycielom. Dlaczego? Minister Edukacji może z własnej inicjatywy przyznać nagrodę nauczycielowi, spełniającemu kryteria określone w rozporządzaniu w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli, w tym za wybitne osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, działania innowacyjne, nauczycielowi, który posiada wyróżniającą ocenę pracy i podejmuje działania na rzecz oświaty w wymiarze co najmniej regionalnym.

ZUS przypomina: Kończy się termin składania wniosków o świadczenie na uczące się dzieci

30 listopada mija ostateczny termin złożenia wniosku o wyprawkę szkolną, tzw. 300 plus, w ramach programu „Dobry Start”. Rodzice, którzy jeszcze nie złożyli wniosku, powinni się pospieszyć i złożyć go w październiku, by otrzymać pieniądze jeszcze w 2024 roku.

PIP: Inspektor pracy nakaże zmianę umowy cywilnoprawnej na umowę o pracę

MRPiPS zapowiada, ze Państwowa Inspekcja Pracy uzyska nowe kompetencje w walce z fikcyjnym samozatrudnieniem. W określonych okolicznościach inspektorzy PIP będą mogli nakazać zmianę istniejących umów cywilnoprawnych na umowy o pracę. Obecnie PIP nie ma narzędzi do walki z nadużyciami w zakresie stosowania umów cywilnoprawnych.

Wystarczy przepracować rok i pracownik ma prawo do 10 dni dodatkowego urlopu

Pracownik ma prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 20 dni lub 26 dni – w zależności od ogólnego stażu pracy. Są jednak pracownicy, którzy mają prawo do dodatkowych 10 dni urlopu w ciągu roku. O kogo chodzi?

REKLAMA

Gdzie można dużo zarobić i brakuje tam pracowników?

Gdzie można dużo zarobić i brakuje tam pracowników? Pracodawcy są gotowi zatrudnić pracowników z podobnych branż i ich przeszkolić. Ekspertów z tej dziedziny jest bowiem mało, nie szukają pracy albo mają bardzo wysokie wymagania finansowe.

53,43 zł dziennie zasiłku od 5 października 2025 r. Już można wnioskować

Komu przysługuje zasiłek opiekuńczy? Ile wynosi zasiłek opiekuńczy? Jak złożyć wniosek o zasiłek opiekuńczy?

REKLAMA