Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto wprowadzać do firmy media społecznościowe?

Grad-Kowalska Agnieszka
Czy warto wprowadzać do firmy media społecznościowe?. /Fot. Fotolia
Czy warto wprowadzać do firmy media społecznościowe?. /Fot. Fotolia
inforCMS
Media społecznościowe zdają się być aktualnie dominującym źródłem informacji, a poprzez ciągły rozwój, przyciągają coraz szersza rzeszę użytkowników. Jak wykorzystać potencjał społecznościowy w prowadzeniu działalności? Czy warto wprowadzać do firmy media społecznościowe?

Problem:

Zastanawiamy się w naszej firmie nad wprowadzeniem mediów społecznościowych. Jeśli się na to zdecydujemy, to będzie dopiero pierwszy nasz krok w tym obszarze komunikacji. Słyszałem o tym, że niektóre firmy decydują się na przekształcenie stron internetowych firm lub swoich intranetów w portale społecznościowe. Czy to dobre rozwiązanie? Jak wykorzystać potencjał społecznościowy w prowadzeniu działalności?

Rozwiązanie:

Portale społecznościowe stały się standardowymi narzędziami pracy i dobrym źródłem wiedzy dla działów HR w procesie rekrutacji w Polsce i na świecie. Na Zachodzie widoczne są nowe trendy. Organizacje, widząc zaangażowanie i zapał, szczególnie młodszego pokolenia, do interakcji w mediach społecznościowych próbują przekształcić te zainteresowania w wartość dodaną dla firmy – poprawę komunikacji wewnętrznej, utrzymanie najlepszych pracowników, wymianę informacji z klientami czy promocję brandu. Stąd też jest coraz więcej przypadków transformacji stron internetowych oraz intranetów w portale społecznościowe. Portale firmowe i intranety przestają być statyczną bazą wiedzy, gdzie możliwe jest tylko bierne przeglądanie informacji według ustalonych na sztywno ścieżek. Pracownicy, jak również partnerzy biznesowi i klienci, mogą wymieniać się wiedzą, spostrzeżeniami, a także podyskutować na forum czy tematycznych chatach. Coraz częściej są one także ważnym elementem programów motywowania i szkolenia pracowników. 

Polecamy serwis: Motywowanie

Dla najmłodszego pokolenia pracowników i osób wchodzących na rynek pracy media społecznościowe i komunikacja za ich pośrednictwem jest czymś całkowicie naturalnym. To znak czasu. Jednocześnie to wielkie wyzwanie dla kadry zarządzającej firmy. Angażowanie się na zewnętrznych mediach społecznościowych związane jest z ryzykiem upublicznienia przez pracowników poufnych informacji o firmie, ujawniania tajemnicy handlowej lub po prostu rozpowszechniania niekorzystnych opinii, szkodzących wizerunkowi firmy. Przenoszenie życia korporacyjnego do sieci może być niezwykle ryzykowne, dlatego nie jest niczym zaskakującym, że wiele firm unika przesadnej aktywności w publicznych mediach społecznościowych. Jak zatem z tym wyzwaniem radzą sobie firmy chcące podążać za trendami rynkowymi?

W gorącej atmosferze konkurencyjności, jaka panuje w krajach zachodnich, organizacje zauważyły, że mogą uzyskać realne korzyści dzięki przekształceniu sposobu prowadzenia swojego biznesu i wkraczaniu w biznes społecznościowy, wdrażając u siebie oprogramowania społecznościowe (social software).

Ręka na pulsie

Niewątpliwą zaletą przeniesienia aktywności z publicznych portali społecznościowych do zarządzanych przez daną organizację jest możliwość panowania nad informacjami zamieszczanymi w sieci. Firmy nie mają wpływu na to, co jest zamieszczane na ich temat na publicznych portalach społecznościowych. Często nawet upływa wiele czasu, zanim informacja o negatywnym komentarzu do nich dotrze. Dotyczy to zarówno opinii o kontraktach biznesowych, jak również wrażeń wymienianych pomiędzy pracownikami dotyczących atmosfery i warunków pracy w danej firmie.

Umożliwiając pracownikom oraz partnerom biznesowym wypowiadanie się na własnym portalu społecznościowym, firmy, z jednej strony, mają wpływ na to, jakie informacje wydostają się na zewnątrz – część informacji dostępna jest dopiero po zalogowaniu loginem oraz hasłem, a z drugiej, mają możliwość szybkiej reakcji i wyjaśnienia kontrowersyjnej sprawy. Dzięki narzędziom analitycznym dostępnym przy tego typu oprogramowaniu umożliwiającym ciągły monitoring mają także bieżącą informację o wizerunku firmy zarówno w oczach pracowników, jak i klientów. 

Zobacz także: Jak zarządzać nowo przejętym zespołem

Poprawa wydajności

Korzyści z posiadania społecznościowego portalu są ogromne i wielowymiarowe. Prawdopodobnie najważniejsza z perspektywy biznesowej korzyść to poprawa wydajności pracy w skali całej firmy, widoczna tym bardziej, im bardziej rozbudowane są jej struktury, im więcej oddziałów, lokalizacji i kontynentów, na których firma prowadzi działalność. Wiąże się to z nowym sposobem komunikacji: dostęp do zasobów firmy oznacza nie tylko dostępność do poszukiwanych plików przez 24 godziny na dobę z komputera, tabletu i telefonu, lecz także szybki dostęp do poszukiwanego eksperta i możliwość bezpośredniego z nim kontaktu – np. mimo różnych stref czasowych.

Kolejną cechą intranetu społecznościowego, która poprawia wydajność pracy i procesów biznesowych, jest nieograniczona możliwość tworzenia grup roboczych i zespołów eksperckich. Zapewnia ona szybką wymianę informacji w grupie i bezpośrednią interakcję niezależnie od miejsc pracy członków grupy. Jest to szczególnie przydatne w organizacjach, które przyjęły projektową kulturę pracy. Komunikacja pomiędzy członkami grupy, a także innymi grupami, czy nawet zarządem, staje się bardziej bezpośrednia. W ten sposób tradycyjny, kaskadowy system komunikacji lub delegowania zadań można w łatwy sposób pominąć, docierając do wszystkich pracowników firmy jednocześnie lub szybko, tworząc własną społeczność, do której chcemy dotrzeć z komunikatem lub zadaniem do wykonania. Portal społecznościowy daje też możliwość szybkiego zgłaszania problemów i uzyskanie informacji zwrotnej przez pracowników.

Narzędzie szkoleniowe i dzielenie się wiedzą

Intranet w stylu społecznościowym to doskonałe narzędzie szkoleniowe i platforma do dzielenia się wiedzą. Pliki, zakładki, blogi, wiki i społeczności to tylko niektóre narzędzia wymiany wiedzy i efektów codziennej pracy, które są dostępne w oprogramowaniu. Nie sposób pominąć nieograniczonych wręcz możliwości zastosowania rywalizacji jako narzędzia szkoleniowego, motywującego pracowników, a nawet narzędzia, które służy doskonaleniu produktów i usług poprzez wymianę informacji i burzę mózgów.

To także doskonały sposób na obniżenie kosztów szkolenia pracowników. Pracownicy doceniają elastyczność w kontaktach poza strukturą organizacyjną, którą udostępniają rozwiązania społecznościowe i technologie mobilne. Materiały, szkolenia elektroniczne czy filmy umieszczane on-line są dostępne w dowolnych godzinach i z dowolnych urządzeń mobilnych. Społeczności pozwalają na zakładanie wirtualnych klas, gdzie uczący się mają możliwość nie tylko kontaktu z trenerem, lecz także dyskusji i wspólnego zdobywania wiedzy z innymi uczestnikami. Mogą też samodzielnie zamieszczać materiały edukacyjne do wykorzystania przez innych uczących się. Przydatność materiałów może być oceniana przez inne osoby – za pomocą ikonek „lubię to” lub komentowana i uzupełniana. To motywuje to działania i sprzyja łatwiejszemu i ciekawszemu procesowi przyswajania wiedzy. '

Polecamy również: Jak budować zaangażowanie menedżerów w rozwój ich pracowników?

Społeczności w organizacyjnym internecie to nie tylko twarde biznesowe wskaźniki. To również większe poczucie innowacyjności danej organizacji, większy poziom zaangażowania pracowników wszystkich szczebli, większy poziom poczucia wpływu na to, co się dzieje w firmie. To możliwość przeprowadzania nieograniczonej liczby konsultacji z pracownikami, zarówno w sprawach administracyjno-organizacyjnych, jak i tych najbardziej istotnych z punktu widzenia strategii firmy, czyli np. przy współtworzeniu misji i wizji firmy. To wszystko finalnie przekłada się na lepszą motywację pracowników i większy poziom satysfakcji z pracy, a w rezultacie na obniżenie kosztów.

Podsumowując, social software to nic innego jak przeniesienie do struktur firmowych modelu komunikacji znanego z internetu – bezpośredniego, niezhierarchizowanego, demokratycznego modelu, który dla najmłodszego pokolenia pracowników, generacji Y, jest najbardziej oczywisty i naturalny. Dlatego z dużym prawdopodobieństwem można przewidzieć, że oprogramowanie social software w firmach za kilka lat stanie się czymś tak powszechnym jak dziś e-mail.

Ważne!

Dzięki wykorzystaniu narzędzi pracy grupowej, mediów społecznościowych i właściwych praktyk włączających do stałego dialogu pracowników, klientów i partnerów, organizacja może bardziej efektywnie wykorzystywać zasoby, kompetencje i wiedzę w procesach biznesowych i przekraczać tradycyjne ramy organizacyjne.

Ważne!

Nawet jeśli nie wiadomo, kto może posiadać wiedzę na dany temat, za pomocą różnych narzędzi analitycznych w portalach można wyszukać osoby poprzez hasła klucze, dzięki czemu stworzenie sieci lub społeczności osób, które w przeszłości zajmowały się danym zagadnieniem, i skontaktowanie się z nimi zajmuje kilka minut. Pozwala to wyeliminować czas stracony na szukanie zaginionych plików albo wyważanie otwartych drzwi, czyli rozwiązywanie problemu, który ktoś w naszej firmie już kiedyś rozwiązał. Pozwala to także zachować wiedzę mimo migracji pracowników.

Plusy portali społecznościowych w obszarze HRM, sprzedaży i PR-u 

Zobacz serwis: Zatrudnianie i zwalnianie

Korzyści wewnątrzfirmowe (HR/PR wewnętrzny):

  • poprawa komunikacji,
  • zmniejszenie kosztów rozmów telefonicznych, delegacji itp.,
  • lepszy dostęp do informacji,
  • nowoczesne, mobilne miejsce pracy grupowej,
  • narzędzie koordynacji rozproszonych zespołów projektowych,
  • lepszy wizerunek firmy – firma widziana jako bardziej nowoczesna,
  • wymiana i dzielenie się wiedzą – zmiana kultury,
  • integracja pozioma i pionowa pracowników,
  • nowoczesne narzędzia szkoleniowe – poprawa wydajności szkoleń przy jednoczesnym zmniejszeniu ich kosztów,
  • efektywniejsze wykorzystanie potencjału pracowników,
  • wyselekcjonowanie najlepszych pracowników,
  • budowanie bazy wiedzy, przejmowanie wiedzy od pracowników – wiedza nie jest tracona w momencie odejścia danego pracownika z organizacji.

Korzyści w kontaktach z partnerami i klientami:

  • możliwość organizacji akcji promocyjnych,
  • zwiększenie przychodów firmy poprzez nawiązanie bezpośredniego kontaktu z klientami/partnerami,
  • zmniejszenie czasu i kosztów zmian w stronach internetowych firmy,
  • poprawa wizerunku firmy,
  • nowoczesne narzędzie marketingu i PR,
  • możliwość organizacji akcji promocyjnych,
  • zmniejszenie czasu i kosztów zmian w stronach internetowych firmy,
  • dostęp on-line do specjalistów dla klientów i partnerów,
  • nawiązanie bezpośredniego kontaktu z klientami/partnerami,
  • poznanie bieżących potrzeb i opinii klientów/partnerów.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

agnieszka.grad@pentegy.com

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Koszty 2022 po zmianach. Poradnik Gazety Prawnej 1/2022 (PDF)
Koszty 2022 po zmianach. Poradnik Gazety Prawnej 1/2022 (PDF)
Tylko teraz
Źródło: Personel i Zarządzanie
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Święta i dni wolne od pracy w Polsce
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Dniami wolnymi od pracy zgodnie z ustawą z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy są:
    poniedziałki
    środy
    piątki
    niedziele
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    1/3 uchodźców zamierza zostać w Polsce przez co najmniej trzy lata
    – Około 30 proc. wszystkich uchodźców wstępnie deklaruje chęć pozostania w Polsce na najbliższe trzy lata. Niektórzy po prostu nie mają dokąd wracać – mówi Artem Zozulia, prezes zarządu Fundacji Ukraina. Podkreśla, że organizacje pozarządowe nie są w stanie dalej same dźwigać ciężaru, jaki wiąże się z pomocą ukraińskim uchodźcom. Potrzebne im są wsparcie i długofalowe plany działań pomocowych, m.in. w zakresie integracji w Polsce, rozpoczęciu pracy zarobkowej czy znalezieniu pomocy psychologicznej.
    KRUS - nowa obowiązująca stawka odsetek za zwłokę
    Ustalono nową stawkę odsetek za zwłokę. Ile wynosi?
    Więcej płatników składek i ubezpieczonych
    Pod koniec kwietnia 2022 r. zarejestrowanych w ZUS płatników składek było 2,8 mln, a ubezpieczonych - 16,1 mln, w tym cudzoziemców - 970 tys. Liczby te rosną z miesiąca na miesiąc i są znacznie wyższe niż przed wybuchem epidemii.
    Pracownice handlu w miejscowościach turystycznych alarmują: będziemy pracować ponad siły
    Pracownicy dyskontów pracujący nad morzem obawiają się nadchodzącego sezonu letniego. Do stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom trafia duża ilość wiadomości, że ruch rośnie z dnia na dzień, a pracowników zamiast przybywać… ubywa.
    Barometr Ofert Pracy spadł o 5 pkt.
    Barometr Ofert Pracy spadł do 413,5 pkt. w kwietniu z 418,5 pkt. w marcu br. Napięcie geopolityczne, a także inflacja negatywnie wpłyną na zapotrzebowanie na pracę.
    Zniesienie stanu epidemii a przepisy prawa pracy
    Zakończenie stanu epidemii w Polsce nie wprowadza zmian w przepisach prawa pracy - obowiązujący od poniedziałku stan zagrożenia epidemicznego podtrzymuje dotychczasowe regulacje dotyczące m.in. wykonywania pracy zdalnej, kierowania pracowników na zaległy urlop oraz na okresowe badania lekarskie.
    Zmiany w ścieżce awansu zawodowego nauczycieli
    Projekt nowelizacji Karty Nauczyciela zakłada likwidację stopni nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego. Po czterech latach pracy w szkole nauczyciel będzie mógł zdać egzamin na nauczyciela mianowanego. Zmiany mają obowiązywać od 1 września 2022 r.
    Do kogo właściwie mówisz?
    Z punktu widzenia sukcesu opowieści bardzo ważne jest to, aby dopasować ją do publiczności. Historia, która przypadnie do gustu grupie dwudziestoparolatków po kilku piwach, niekoniecznie spodoba się rekruterowi podczas rozmowy kwalifikacyjnej, klientowi podczas spotkania biznesowego czy twoim ultrakonserwatywnym teściom. Od czego zatem zacząć?
    Google pomoże zdobyć kompetencje cyfrowe młodym ludziom
    „Umiejętności Jutra” czy „Kompetencje Jutra” to programy, dzięki którym młodzi ludzie będą mogli zdobyć kompetencje cyfrowe i budować karierę w branży marketingu internetowego. Eksperci w tej dziedzini będą mogli liczyć nie tylko na pewne zatrudnienie, ale i niezwykle atrakcyjne zarobki.
    2022: zmiany w wynagrodzeniach i modyfikacje Polskiego Ładu
    Polski Ład nadal podlega zmianom — w lipcu 2022 pojawią się nowe. Jakie będą zmiany w wynagrodzeniach od lipca 2022?
    Praca pielęgniarek i położnych: kwalifikacje, ale także wrażliwość
    Praca pielęgniarek i położnych wymaga nie tylko wysokich kwalifikacji, ale także wrażliwości, empatii, poświęcenia i umiejętności zrozumienia człowieka w jego cierpieniu – z okazji Międzynarodowego Dnia Pielęgniarki i Położnej przekazało PPOZ.
    Prawa pracowników firm objętych sankcjami
    Umieszczenie firmy wspierającej agresję Rosji na Ukrainę na liście sankcyjnej MSWiA oznacza dla jej pracowników w Polsce natychmiastowe odebranie źródła utrzymania. Rzecznik Praw Obywatelskich w piśmie do ministerstwa rodziny wyjaśnia, że przepisy powinny przewidywać ochronę ich praw.
    Efektywność pracowników wzrosła po pandemii
    Przed wprowadzeniem innowacji należy dobrze zastanowić się, które z nich będą najkorzystniejsze dla naszej firmy – mówiła Erin Meyer, profesor w INSEAD, międzynarodowej szkole biznesu, podczas kongresu Impact’22, który odbył się w dniach 11-12 maja w Poznaniu.
    Kij, czy marchewka? Prawne możliwości zmniejszania poziomu nieplanowanych absencji
    Kilkanaście lat temu w Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badania, z których wynikało, że tylko jeden na pięć powodów nieplanowanej nieobecności pracownika to choroba. Pozostałe cztery to sprawy rodzinne, stres, powody osobiste i brak wyraźnej przyczyny. Można założyć, że mimo upływu czasu sytuacja w polskich zakładach pracy wygląda podobnie. Czy pracodawcy są w takim razie bezsilni?
    Ukraińcy powinni zgłosić w ZUS wyjazd z Polski
    Obywatele Ukrainy, którym ZUS wypłaci pieniądze z programów 500+ i rodzinnego kapitału opiekuńczego muszą poinformować Zakład o wyjeździe z Polski. Pobieranie pieniędzy pomimo utraty prawa do ich otrzymywania skutkować będzie koniecznością ich zwrotu wraz z odsetkami.
    Rola psychiki w osiąganiu sukcesów biznesowych
    Rola psychiki w osiąganiu sukcesów biznesowych jest ogromna. Jakie predyspozycje są więc potrzebne do założenia firmy? Kto sprawdzi się jako lider, a kto jako szeregowy pracownik?
    Upadki z wysokości zmorą polskiego budownictwa
    40 proc. ofiar wypadków na placach budowy zginęło z powodu braku sprzętu ochronnego – powiedział zastępca Głównego Inspektora Pracy Jarosław Leśniewski.
    Zatrudnianie młodocianych podczas wakacji
    Wakacje to dla młodzieży czas wypoczynku. Są jednak tacy, którzy w tym okresie decydują się na podjęcie pracy. Przepisy Kodeksu pracy umożliwiają zatrudnienie osoby młodocianej, jednak są pewne warunki. Jakie?
    Czy składki ZUS ulegają przedawnieniu?
    Co się stanie, jeśli składki ZUS nie zostaną opłacone w terminie lub należytej wysokości? Czy nastąpi ich przedawnienie?
    W 2023 roku płaca minimalna będzie waloryzowana dwukrotnie
    Rozmowy w Radzie Dialogu Społecznego dotyczące wysokości płacy minimalnej dotyczą inflacji i rosnących oczekiwań społecznych związanych ze spadkiem wartości wynagrodzeń.
    Ustawa o dostępności produktów i usług - prace
    Trwają prace nad ustawą o dostępności niektórych produktów i usług, wdrażającą w Polsce unijną dyrektywę o dostępności (EAA).
    Przyznanie farmaceutom ochrony prawnej podczas pracy w aptece?
    W środowej debacie kluby poparły projekt nowelizacji ustawy przewidujący, że farmaceuta i technik farmaceutyczny podczas wykonywania czynności zawodowych w aptece lub punkcie aptecznym korzystają z ochrony przewidzianej dla funkcjonariusza publicznego.
    FOMO w IT
    Inwestowaniem w nowoczesne technologie rządzi Fear Of Missing Out (FOMO), strach przed pozostaniem w tyle. Z jednej strony zjawisko to zachęca pojedyncze osoby i firmy do próbowania nowych rzeczy, a z drugiej strony powoduje stratę czasu i pieniędzy. Jak nie tracić na FOMO, radzi Jacek Chmiel, dyrektor Avenga Labs.
    Diety w podróży służbowej dla pracowników służbowych – wzrośnie stawka
    Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej przewiduje podwyżkę stawki diety przysługującej m.in. pracownikom samorządowym z tytułu podróży służbowej. Jakie będą zmiany?
    Praca zdalna - planowane regulacje
    Obserwujemy prace nad projektem nowelizacji Kodeksu pracy, która ma wejść w życie jeszcze w 2022 roku. Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie regulacji dotyczących pracy zdalnej jako rozwiązania stałego. Na wejście w życie zmian w tych obszarach przedsiębiorcy czekają już od wielu miesięcy.