REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Magdalena Sudoł: Pracownicy oczekują pewnych standardów działania pracodawcy [WYWIAD]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
adwokat, Szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy
Magdalena Sudoł: Pracownicy oczekują pewnych standardów działania pracodawcy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

HR Compliance to obszar wsparcia o immanentnie „ludzkim” wymiarze, gdyż w związku z pracą pojawiają się bardzo ludzkie problemy czy potrzeby, które zestawić należy z potrzebami i celami organizacji – podkreśla adwokat Magdalena Sudoł, liderka HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy

Wioleta Matela-Marszałek: Z czego może wynikać wzrost zainteresowania tematyką HR Compliance w firmach?

REKLAMA

Autopromocja

Magdalena Sudoł: HR Compliance to nic innego jak inne spojrzenie na przestrzeganie szerokorozumianego prawa pracy w bieżącej działalności organizacji. Firmy zamiast działać doraźnie w sprawach HR-owych, udoskonalają i opracowują procedury związane z zatrudnieniem. Przykładem takich procedur są procedury onboardingowe, antymobbingowe, procesy wyjaśniające naruszenia, kodeksy etyki i wartości organizacji, czy też procedury związane ze zwalnianiem pracowników.

Zwiększone zainteresowanie oceną i ulepszaniem procesów występujących w zakładzie pracy, wynika z kilku czynników. Po pierwsze, pracodawcy muszą wdrażać nowe regulacje prawne np. wprowadzać nowe procedury jak ostatnio regulaminy pracy zdalnej, czy też zmieniać wzory od lat stosowanej dokumentacji, w tym wzory umów o pracę czy informacji o warunkach zatrudnienia. To żadna nowość. Prawo pracy reaguje na zmiany w społeczeństwie dynamicznie, co skutkuje licznymi zmianami czy nowościami legislacyjnymi, w tym wynikającymi z obowiązku transpozycji prawa UE.

Dostosowanie dokumentacji oraz praktyki firm do nowych przepisów, w aspekcie organizacyjnym, jest zazwyczaj dużym „wydatkiem energetycznym” dla pracodawcy, który przekłada się wprost na wyższe koszty. Mowa zarówno o kosztach organizacyjnych, jak również zwiększonych obciążeniach związanych za zatrudnianiem pracowników. Pracodawcy coraz częściej rozumieją, że poukładany proces wdrożenia zmian oznacza oszczędność dla firmy. 

Po drugie, świadomość pracowników zwiększa się również w małych zakładach pracy. Nie jest już tak, że tylko korporacje mają procedury. Pracownicy oczekują pewnych standardów działania pracodawcy i pozostają, jak się zdarza, wrażliwi na odstępstwa od zwyczajów panujących w firmie. Nieporozumienia na tym tle, to z kolei potencjalne zarzewia sporu pomiędzy załogą a organizacją. Niezadowolenie to nie tylko spór i wynikające z tego ryzyka finansowe, ale również wizerunkowe. Nie można mieć już wątpliwości, że wieści o „złych pracodawcach” szybko się rozchodzą. Dlatego im bardziej organizacje przykładają wagę do przestrzegania ustalonych sposobów postępowania, tym lepiej chronią swój wizerunek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wreszcie wydaje się, że firmy rozumieją, że na rynku można znaleźć specjalistów, którzy tak „poukładają im procesy”, że zmiany będą miały realną, pozytywną wartość. Opracowanie procedur nie zawsze oznacza konieczność przyjęcia kolejnego regulaminu czy obszernego zarządzenia pracodawcy. Często procedura mieści się na jednej stronie A4, a pracownicy zapoznawani są z nią w ramach szkoleń czy warsztatów. Poznają zatem wartość zmiany w praktyce, a nie tylko „na papierze”.

Czy da się takie procedury wdrożyć z dnia na dzień? Jak ewentualnie trzeba się przygotować?

To zależy o jakich procedurach mowa. Zwracam uwagę, że w każdej firmie procedury i procesy HR-owe funkcjonują, nie zawsze jednak prawidłowo. Nie oznacza to, że procedury są „spisane”, ale każdy z członków załogi odpowiedzialny przykładowo za proces nawiązywania czy rozwiązywania umowy o pracę, zna swoją rolę mowa o przełożonych, dziale HR, kadrach, prawnikach czy działających w imieniu spółki członkach zarządów podpisujących dokumenty. 

Przygotowanie do wdrożenia czy zmian w procesach przeprowadza się podobnie jak inne zmiany w organizacji – po przeprowadzonym audycie (diagnozie), zalecane są konkretne rozwiązania mające na celu usprawnienie postępowania. Inne rozwiązanie rekomendujemy dla mikro i małych firm, inne dla korporacji działających globalnie.

Które z instrukcji i procedur są obecnie kluczowe dla pracodawcy?

Odpowiadając na to pytanie odpowiem jak poprzednio – odpowiedź zależy od konkretnego pracodawcy i jego potrzeb. Jednej z firm zależeć będzie bowiem na usprawnieniu (oszczędnościach) w rekrutacji i onbordingu pracowników, inni pracodawcy proszą mnie o wsparcie w poukładaniu procedur związanych z rozstawaniem się z pracownikami. 

W ostatnim czasie, zapewne w związku z czekającą nasz implementacją ustawy o ochronie sygnalistów, coraz częściej zajmuję się też wdrażaniem procedur antymobbingowych i innych procesów wyjaśniających nieprawidłowości w organizacji.  

Co z pracownikami? W jakim zakresie HR Compliance może działać na ich korzyść lub niekorzyść?

Zdecydowanie na korzyść pracowników – pracodawcy porządkują i określają procedury na podstawie i w granicach prawa, nie mogą działać w tym zakresie na niekorzyść pracowników. Trudno mi obecnie znaleźć wadę poukładania procesów HR-owych w zakładzie pracy. Myślę, że takie działanie może być niekorzystne dla nieuczciwych pracowników, którzy z uwagi na organizacyjny na bałagan czy przeoczenie firmy, liczą, że nie spotkają ich sankcje wynikające z przepisów prawa. 

Z jakimi trudnościami należy się liczyć? 

Wyzwaniem jest zmiana myślenia pracodawców i praca nad otwartością w inwestowanie w procesy i działy HR, co z kolei przekłada się na inwestowanie w dobrostan pracowników i bezpieczeństwo prawne organizacji.

HR Compliance to obszar wsparcia o immanentnie „ludzkim” wymiarze, gdyż w związku z pracą pojawiają się bardzo ludzkie problemy czy potrzeby, które zestawić należy z potrzebami i celami organizacji. W mojej ocenie ludzkiego podejścia do porządkowania spraw związanych z zatrudnieniem, w kontekście ryzyk prawnych, długo nie zastąpi maszyna czy sztuczna inteligencja.  

adwokat Magdalena Sudoł Szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy

Magdalena Sudoł

 

Źródło zewnętrzne

adwokat Magdalena Sudoł
Szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy
Wspiera przedsiębiorców w zakresie prawa pracy obejmującego zarówno indywidualne, jak i zbiorowe stosunki pracy, w tym przygotowuje i wdraża procedury HR-owe w organizacjach. Ma 10-letnie doświadczenie w reprezentowaniu pracodawców przed sądami oraz w postępowaniach kontrolnych. Posiada doświadczenie przy doradztwie transakcyjnym obejmującym wsparcie przy procesach przejęcia personelu, restrukturyzacji i reintegracji zespołów pracowniczych, outsourcingu pracowników, w tym we wdrożeniu procedury zwolnień indywidualnych i grupowych. Członek Stowarzyszenia Praktycy Compliance oraz wykładowca ORA w Warszawie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

REKLAMA

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

Seniorzy nadal aktywni zawodowo. Dlaczego opłaca się pracować osobom w wieku emerytalnym?

ZUS podaje, że wzrasta liczba pracujących osób w wieku emerytalnym. Aktywnych zawodowo seniorów w zeszłym roku było aż 872,6 tys. Kiedy opłaca się dalsza praca?

REKLAMA