REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Magdalena Sudoł: Pracownicy oczekują pewnych standardów działania pracodawcy [WYWIAD]

Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
adwokat, Szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy
Magdalena Sudoł: Pracownicy oczekują pewnych standardów działania pracodawcy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

HR Compliance to obszar wsparcia o immanentnie „ludzkim” wymiarze, gdyż w związku z pracą pojawiają się bardzo ludzkie problemy czy potrzeby, które zestawić należy z potrzebami i celami organizacji – podkreśla adwokat Magdalena Sudoł, liderka HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy

Wioleta Matela-Marszałek: Z czego może wynikać wzrost zainteresowania tematyką HR Compliance w firmach?

REKLAMA

REKLAMA

Magdalena Sudoł: HR Compliance to nic innego jak inne spojrzenie na przestrzeganie szerokorozumianego prawa pracy w bieżącej działalności organizacji. Firmy zamiast działać doraźnie w sprawach HR-owych, udoskonalają i opracowują procedury związane z zatrudnieniem. Przykładem takich procedur są procedury onboardingowe, antymobbingowe, procesy wyjaśniające naruszenia, kodeksy etyki i wartości organizacji, czy też procedury związane ze zwalnianiem pracowników.

Zwiększone zainteresowanie oceną i ulepszaniem procesów występujących w zakładzie pracy, wynika z kilku czynników. Po pierwsze, pracodawcy muszą wdrażać nowe regulacje prawne np. wprowadzać nowe procedury jak ostatnio regulaminy pracy zdalnej, czy też zmieniać wzory od lat stosowanej dokumentacji, w tym wzory umów o pracę czy informacji o warunkach zatrudnienia. To żadna nowość. Prawo pracy reaguje na zmiany w społeczeństwie dynamicznie, co skutkuje licznymi zmianami czy nowościami legislacyjnymi, w tym wynikającymi z obowiązku transpozycji prawa UE.

Dostosowanie dokumentacji oraz praktyki firm do nowych przepisów, w aspekcie organizacyjnym, jest zazwyczaj dużym „wydatkiem energetycznym” dla pracodawcy, który przekłada się wprost na wyższe koszty. Mowa zarówno o kosztach organizacyjnych, jak również zwiększonych obciążeniach związanych za zatrudnianiem pracowników. Pracodawcy coraz częściej rozumieją, że poukładany proces wdrożenia zmian oznacza oszczędność dla firmy. 

REKLAMA

Po drugie, świadomość pracowników zwiększa się również w małych zakładach pracy. Nie jest już tak, że tylko korporacje mają procedury. Pracownicy oczekują pewnych standardów działania pracodawcy i pozostają, jak się zdarza, wrażliwi na odstępstwa od zwyczajów panujących w firmie. Nieporozumienia na tym tle, to z kolei potencjalne zarzewia sporu pomiędzy załogą a organizacją. Niezadowolenie to nie tylko spór i wynikające z tego ryzyka finansowe, ale również wizerunkowe. Nie można mieć już wątpliwości, że wieści o „złych pracodawcach” szybko się rozchodzą. Dlatego im bardziej organizacje przykładają wagę do przestrzegania ustalonych sposobów postępowania, tym lepiej chronią swój wizerunek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wreszcie wydaje się, że firmy rozumieją, że na rynku można znaleźć specjalistów, którzy tak „poukładają im procesy”, że zmiany będą miały realną, pozytywną wartość. Opracowanie procedur nie zawsze oznacza konieczność przyjęcia kolejnego regulaminu czy obszernego zarządzenia pracodawcy. Często procedura mieści się na jednej stronie A4, a pracownicy zapoznawani są z nią w ramach szkoleń czy warsztatów. Poznają zatem wartość zmiany w praktyce, a nie tylko „na papierze”.

Czy da się takie procedury wdrożyć z dnia na dzień? Jak ewentualnie trzeba się przygotować?

To zależy o jakich procedurach mowa. Zwracam uwagę, że w każdej firmie procedury i procesy HR-owe funkcjonują, nie zawsze jednak prawidłowo. Nie oznacza to, że procedury są „spisane”, ale każdy z członków załogi odpowiedzialny przykładowo za proces nawiązywania czy rozwiązywania umowy o pracę, zna swoją rolę mowa o przełożonych, dziale HR, kadrach, prawnikach czy działających w imieniu spółki członkach zarządów podpisujących dokumenty. 

Przygotowanie do wdrożenia czy zmian w procesach przeprowadza się podobnie jak inne zmiany w organizacji – po przeprowadzonym audycie (diagnozie), zalecane są konkretne rozwiązania mające na celu usprawnienie postępowania. Inne rozwiązanie rekomendujemy dla mikro i małych firm, inne dla korporacji działających globalnie.

Które z instrukcji i procedur są obecnie kluczowe dla pracodawcy?

Odpowiadając na to pytanie odpowiem jak poprzednio – odpowiedź zależy od konkretnego pracodawcy i jego potrzeb. Jednej z firm zależeć będzie bowiem na usprawnieniu (oszczędnościach) w rekrutacji i onbordingu pracowników, inni pracodawcy proszą mnie o wsparcie w poukładaniu procedur związanych z rozstawaniem się z pracownikami. 

W ostatnim czasie, zapewne w związku z czekającą nasz implementacją ustawy o ochronie sygnalistów, coraz częściej zajmuję się też wdrażaniem procedur antymobbingowych i innych procesów wyjaśniających nieprawidłowości w organizacji.  

Co z pracownikami? W jakim zakresie HR Compliance może działać na ich korzyść lub niekorzyść?

Zdecydowanie na korzyść pracowników – pracodawcy porządkują i określają procedury na podstawie i w granicach prawa, nie mogą działać w tym zakresie na niekorzyść pracowników. Trudno mi obecnie znaleźć wadę poukładania procesów HR-owych w zakładzie pracy. Myślę, że takie działanie może być niekorzystne dla nieuczciwych pracowników, którzy z uwagi na organizacyjny na bałagan czy przeoczenie firmy, liczą, że nie spotkają ich sankcje wynikające z przepisów prawa. 

Z jakimi trudnościami należy się liczyć? 

Wyzwaniem jest zmiana myślenia pracodawców i praca nad otwartością w inwestowanie w procesy i działy HR, co z kolei przekłada się na inwestowanie w dobrostan pracowników i bezpieczeństwo prawne organizacji.

HR Compliance to obszar wsparcia o immanentnie „ludzkim” wymiarze, gdyż w związku z pracą pojawiają się bardzo ludzkie problemy czy potrzeby, które zestawić należy z potrzebami i celami organizacji. W mojej ocenie ludzkiego podejścia do porządkowania spraw związanych z zatrudnieniem, w kontekście ryzyk prawnych, długo nie zastąpi maszyna czy sztuczna inteligencja.  

Magdalena Sudoł

 

Źródło zewnętrzne

adwokat Magdalena Sudoł
Szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy
Wspiera przedsiębiorców w zakresie prawa pracy obejmującego zarówno indywidualne, jak i zbiorowe stosunki pracy, w tym przygotowuje i wdraża procedury HR-owe w organizacjach. Ma 10-letnie doświadczenie w reprezentowaniu pracodawców przed sądami oraz w postępowaniach kontrolnych. Posiada doświadczenie przy doradztwie transakcyjnym obejmującym wsparcie przy procesach przejęcia personelu, restrukturyzacji i reintegracji zespołów pracowniczych, outsourcingu pracowników, w tym we wdrożeniu procedury zwolnień indywidualnych i grupowych. Członek Stowarzyszenia Praktycy Compliance oraz wykładowca ORA w Warszawie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

REKLAMA

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

REKLAMA

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA