REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpośredni przełożony a dobrostan pracowników

Bezpośredni przełożony a dobrostan pracowników
Bezpośredni przełożony a dobrostan pracowników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy bezpośredni przełożony ma wpływ na dobrostan pracowników? Czy managerowie potrafią zarządzać rozproszonymi zespołami?

Rola bezpośrednich przełożonych w kształtowaniu dobrostanu pracowników

Dnia 26 października 2021 roku, odbyła się publikacja raportu „Rola bezpośrednich przełożonych w kształtowaniu dobrostanu pracowników". Badanie zostało zrealizowane przez zespół Enpulse we współpracy z Ewą Stelmasiak -założycielką The Wellness Institute. Projekt został objęty patronatem Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy – Instytutu Medycyny Pracy im. Prof. Jerzego Nofera.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do przeprowadzenia badania użyto metod ilościowych - kwestionariusza online (CAWI). Wpływ bezpośrednich przełożonych na dobrostan pracowników badany był w 3 wymiarach – relacyjnym, psychologicznym oraz fizycznym. W badaniu wzięło udział 1655 pracowników reprezentujących 20 firm z branż: budownictwo, magazyny, doradztwo, badania, reklama, nauka, energetyka, farmaceutyka, finanse i ubezpieczenia, informacja, komunikacja, IT, motoryzacja, przemysł, produkcja, transport.

Dla pracodawców nie mamy zbyt dobrej wiadomości: najniższe wyniki w obszarach dobrostanu odnotowano wśród pracowników, których staż pracy znajduje się w przedziale 5- 10 lat. To zwykle osoby, które posiadają dużą wiedzę i wykonują odpowiedzialne zadania.

Czy w branży IT odnotowaliśmy podobne wyniki? Otóż nie. I tutaj kolejna zła wiadomość. W większości obszarów, odpowiedzi osób pracujących we wspomnianej branży cechowały się niższymi rezultatami niż odpowiedzi pracowników biurowych czy fizycznych (niezależnie od warunków pracy w jakich wykonują swoje czynności).

REKLAMA

Atmosfera pracy w małych i średnich firmach

Co z małymi i średnimi przedsiębiorstwami? Czy tam jest lepiej? Wbrew panującym stereotypom wg. których zwykle uważa się, że kontakt i relacje, a zatem i atmosfera w pracy są bardziej bezpośrednie i „ludzkie” tak nie jest. Pracownicy MSP gorzej oceniają wsparcie bezpośrednich przełożonych niż pracownicy większych firm. Co ciekawe, największe różnice w ocenie wymiarowej widać w wymiarze relacyjnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przełożony ma wpływ na dobrostan pracowników

O komentarz poprosiliśmy eksperta – Maję Gojtowską, od lat zajmującą się employer brandingiem: "O dobrostanie pracowników i działaniach go wspierających mówi się najczęściej w kontekście inicjatyw podejmowanych z poziomu całej organizacji - aktywnościach wspierających wellbeing fizyczny, coraz częściej również psychiczny. Wciąż za mało mówi się, że kluczową rolę w kształtowaniu dobrostanu pracowników odgrywają bezpośredni przełożeni. Ich świadomość, wiedza, ale przede wszystkich umiejętność wykorzystania ich w praktyce decydują o tym jak pracownik będzie się czuł w organizacji."

Managerowie wciąż nie potrafią zarządzać rozproszonymi zespołami

"Po prawie dwóch latach pandemii, która przełożyła się na popularyzację pracy zdalnej i hybrydowej zaskakuje, że najniżej oceniany wymiar dobrostanu, to dobrostan fizyczny. Wyniki badania potwierdzają tylko, że managerowie cały czas nie potrafią skutecznie zarządzać rozproszonymi zespołami, realnie odczuwają brak skutecznych w tym obszarze narzędzi formalnych i prawnych. Dla pracodawców to sygnał, że tej wiedzy w organizacjach cały czas brakuje" – tak raport komentuje Maja Gojtowska – ekspert ds. Employer Brandingu.

Prezentacja wyników badania odbyła się podczas webinaru, w którym udział wzięli – Magda Pietkiewicz (Enpulse), Ewa Stalmasiak (The Wellness Institute), dr. Krzysztof Puchalski (Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy – Instytut Medycyny Pracy im. Prof. Jerzego Nofera).

Pełna treść raportu dostępna jest bezpłatnie na stronie organizatora badania pod linkiem: https://raporty.enpulse.eu/rola-bezposrednich-przełozonych-wkształtowaniu-dobrostanupracownikow

Źródło: Enpulse

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA