| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Najważniejsze aspekty prawa pracy dla menedżera

Najważniejsze aspekty prawa pracy dla menedżera

Skuteczne zarządzanie zespołem to wyzwanie, które stoi przed każdym menedżerem. Efektywną współpracę i budowanie dobrych relacji ułatwiają tzw. miękkie umiejętności: komunikacja, empatia czy zdolność do rozwiązywania konfliktów. Jednak kierowanie zespołem wymaga od menedżerów także podstawowej znajomości Kodeksu pracy. Menedżerowie często nieświadomie popełniają błędy i dopuszczają się zaniedbań. A znajomość przepisów prawa pracy to obowiązek każdego menedżera, który chce w prawidłowy sposób zarządzać swoim zespołem, a zarazem chronić przedsiębiorstwo przed karami i sankcjami na jakie mogą grozić za nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów.

Niemal każdy menedżer zarządzający zespołem zatrudnia i rekrutuje pracowników. Mimo wsparcia działu HR podczas rozmów kwalifikacyjnych, warto wiedzieć jakie pytania można zadawać w świetle ograniczeń antydyskryminacyjnych i ochrony danych osobowych.  Przyjęcie nowego pracownika to także przygotowanie odpowiednich dokumentów (skierowania na badanie, umowy wstępne itp.) oraz właściwe zabezpieczenie warunków pracy związanych z BHP. Z prowadzaniem zespołu łączą się także obowiązki związane z udzieleniem i planowaniem urlopów wypoczynkowych, macierzyńskich czy  wychowawczych. Oprócz wymienionych aspektów zarządzania zespołem często menedżerom potrzebna jest także wiedza z zakresu dyscyplinowania pracowników, kar, monitoringu w miejscu pracy, rozwiązywania umów o pracę czy też rozliczania czasu pracy. Usystematyzowanie wiedzy z zakresu prawa pracy niezbędnej do efektywnego prowadzenia zespołu w świetle wchodzącej we wrześniu nowelizacji Kodeksu pracy proponujemy podczas praktycznych warsztatów Prawo pracy dla menedżera.

Nowelizacja Kodeksu pracy, która będzie obowiązywać od 7 września 2019 roku, zakłada m.in. zmiany w zakresie: czasu pracy, dyskryminacji i równego traktowania w zatrudnieniu, odszkodowań z tytułu mobbingu, a także wydłużenia z 7 do 14 dni terminu w jakim pracownik będzie mógł, wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy.

Warsztaty Prawo pracy dla menedżera przygotowaliśmy tak, by każdy z uczestników mógł zdobyć konieczną wiedzę, jednocześnie nie ucząc się przepisów Kodeksu pracy. Podczas intensywnego dnia warsztatowego przedstawimy odpowiedzi na najbardziej nurtujące problemy i wskażemy jak najskuteczniej zarządzać zespołem jednocześnie nie narażając się na łamanie przepisów. Każdy uczestnik warsztatów zyska umiejętność wykorzystania znajomości prawa pracy w zarządzaniu podległym personelem.

Warsztaty: Prawo Pracy dla menedżera – 19 września br.

W programie:

  1. Obowiązki kierowników związane z zatrudnieniem pracowników:
  • pytania do kandydata pracodawcy w rozmowie kwalifikacyjnej
  • zabezpieczenie warunków pracy związanych z BHP
  • zmiana warunków umowy o pracę
  • przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi,
  • monitoring miejsca pracy i sprzętu służbowego pracownika
  1. Ustalanie i udzielanie urlopów wypoczynkowych i innych zwolnień od pracy
  • udzielanie urlopów wypoczynkowych
  • plany urlopów
  • przesunięcie urlopu, przerwanie urlopu, odwołanie z urlopu
  • inne zwolnienia od pracy i zasady ich udzielania
  • urlop macierzyński, rodzicielski, wychowawczy i ojcowski
  1. Dyscyplinowania pracowników
  • rodzaje kar
  • terminy, jakie należy zachować przy udzielaniu kary nagany lub upomnienia
  • procedura udzielania kar
  1. Rozwiązywanie umów o pracę
  •  sposoby rozwiązywania umów o pracę
  •  kwalifikowanie przyczyn do wyboru sposoby rozwiązania umowy o pracę
  •  procedura wręczania rozwiązania umowy o pracę

5. Rozliczanie czasu pracy

  • potwierdzanie obecności w pracy przez pracowników
  • podstawowe pojęcia czasu pracy: norma czasu pracy, wymiar czasu pracy, okres rozliczeniowy, tydzień pracowniczy, doba pracownicza, odpoczynek dobowy i tygodniowy
  • przerwy w pracy wliczane do czasu pracy i niewliczane do czasu pracy
  • dyscyplina czasu pracy – jak rozliczyć spóźnienia pracowników
  • systemy czasu pracy – podstawowy i równoważny w ruchomym czasie pracy

Prawo pracy dla menedżerów. Praktyczne wykorzystanie prawa pracy po nowelizacji Rejestracja >>> 

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W DOKUMENTACJI PRACOWNICZEJ 2019

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Janusz

Asesor Komorniczy, specjalista z zakresu postępowania egzekucyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »