REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy coaching jest dobry na wszystko?

Romuald Korach

REKLAMA

PROBLEMMam dosyć niewielkie doświadczenie w zarządzaniu ludźmi, pracuję od kilku miesięcy jako menedżer liniowy w dużym zakładzie produkcyjnym. Największym problemem jest dla mnie bardzo napięta atmosfera wśród moich podwładnych, częste konflikty i kłótnie. Słyszałem, że w takich sytuacjach zarówno moim pracownikom, jak i mnie samemu może pomóc coaching. Czy to możliwe?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Jest wiele rodzajów coachingu, a wśród pojęć z nim związanych panuje duży bałagan, co zazwyczaj zdarza się w dynamicznie rozwijających się i modnych dziedzinach. Generalnie można powiedzieć, że coaching jest bardziej wskazany dla menedżerów niż dla szeregowych pracowników, głównie ze względu na jego wysokie koszty. Przed wyborem środków naprawczych należałoby jednak zrobić dokładną analizę sytuacji - być może atmosfera wśród załogi ma swoje wyraźne źródło i można ją poprawić odpowiednimi decyzjami personalnymi, zmianami organizacyjnymi lub szkoleniami w grupie.

Rodzaje coachingu

Coaching jest procesem uczenia, który różni się od tradycyjnego „oświatowego” sposobu nauczania. Jest też inny od większości szkoleń (szczególnie twardych) czy udzielanych konsultacji, poradnictwa i doradztwa. Sportowa proweniencja pojęcia coachingu wskazuje na jego praktyczny, warsztatowy i indywidualny lub zindywidualizowany charakter. Mówiąc w skrócie - coaching to proces pomagania człowiekowi w rozwoju jego umiejętności umysłowych i pożądanych cech osobowości, analogicznie do rozwoju umiejętności fizycznych i psychofizycznych w sporcie.

Coaching jest w istocie bardzo podobny do wielu rodzajów psychoterapii, a różni się od nich głównie celem i filozofią. Podobny jest również do niektórych szkół praktyk filozoficznych lub duchowych, np. zen. W każdym razie coaching jest rodzajem treningu psychologicznego, przeważnie indywidualnego. Coach koncentruje się na osobie ucznia, a nie na problemie zewnętrznym. Gdy pomoże uczniowi pokonać bariery wewnętrzne i rozwinąć wewnętrzny potencjał, to uczeń będzie w stanie sam rozwiązywać problemy w swoim otoczeniu.

Coaching może mieć charakter bardziej ogólnorozwojowy lub bardziej zawodowy. Ten pierwszy dotyczy przeważnie szeroko pojętych umiejętności menedżerskich, a drugi odnosi się do umiejętności bardziej specjalistycznych, takich jak sprzedaż, obsługa klienta, wystawianie faktur, praca przy taśmie czy obsługa skomplikowanych urządzeń. Coaching stricte zawodowy może być prowadzony przez menedżera dla pracowników szeregowych.

Dawniej istniały w rzemiośle relacje mistrz - uczeń, później pojawiło się „szkolenie w miejscu pracy”. Coaching wydaje się wracać do tych dawniejszych, bardziej zindywidualizowanych form kształcenia, w których ważna była nie tylko nauka technik wykonania, ale również rozwój wewnętrznego potencjału. Przy bardziej skomplikowanych umiejętnościach specjalistycznych i umiejętnościach menedżerskich bardziej wskazane może być zatrudnienie coacha z zewnątrz.

Zacząć od diagnozy

Napięcie wśród ludzi czy zła atmosfera mogą mieć kilka głównych źródeł. Aby je znaleźć, warto porozmawiać z osobami, które pracują dłużej w firmie, z działem personalnym i przede wszystkim z członkami własnej załogi. Przeważnie w każdej grupie pojawia się jakiś lider, nie zawsze od razu widoczny. Zdobycie jego zaufania i rozmowa z nim może mieć kluczowe znaczenie. Warto dokładnie dowiedzieć się, jakie zmiany organizacyjne i funkcjonalne przechodził zakład w ostatnich miesiącach i latach oraz jaki wpływ ma to, co dzieje się w otoczeniu biznesowym i społecznym firmy.

Trzeba w miarę dokładnie poznać wszystkich swoich podwładnych, ich historię zatrudnienia, styl funkcjonowania, relacje w pracy. Być może zła atmosfera jest wynikiem ich wzajemnych relacji, pojawienia się „czarnej owcy”, niezdrowej rywalizacji. W bardzo trudnych przypadkach warto zwrócić się po pomoc do działu HR i przeprowadzić badania satysfakcji z pracy lub badania socjograficzne.

Może być również tak, że przyczyną złej atmosfery wśród załogi jest to, że brakuje im pewnych umiejętności do sprawnego wykonywania pracy (jeśli zmienił się ostatnio charakter pracy), że większość załogi jest wypalona zawodowo lub zawodzą dotychczasowe systemy motywacyjne. W takich wypadkach korzystne może być wysłanie pracowników na odpowiednie szkolenia.

Właściwych szkoleń nigdy za wiele

Jeśli analiza sytuacji pokaże, że pracownicy potrzebują szkoleń, to należałoby stworzyć (lub zmodyfikować istniejący) plan szkoleń, który powinien uwzględniać indywidualne plany rozwoju zawodowego pracowników w firmie. W takich planach może się oczywiście znaleźć miejsce na team-building, szkolenia motywacyjne, antystresowe i na coaching.

Nie sposób jednoznacznie powiedzieć, czy coaching może pomóc w sytuacji złej atmosfery w zespole. Myślę, że coaching najlepiej zacząć od menedżera, który jest, czy ma być „głową” zespołu. Dobry coach powinien pomóc menedżerowi radzić sobie w trudnych sytuacjach, nauczyć go diagnozować sytuację społeczną i wpływać na podwładnych. Dobry coach nauczy menedżera, jak być coachem dla swoich podwładnych.

Romuald Korach

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA