REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pandemia lekcją dla HR-owców

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Mateusz Żydek
Mateusz Żydek
Pandemia lekcją dla HR-owców, która wpłynie na przyszłość tego zawodu
Pandemia lekcją dla HR-owców, która wpłynie na przyszłość tego zawodu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia jest dla HR-owców lekcją, która wpłynie na przyszłość tego zawodu

Dzień HR-owca - 20 czerwca

Nie ma wątpliwości, że jeśli w jakiejkolwiek firmie rola specjalistów HR nie była dotąd docenianie, to w czasie pandemii ten punkt widzenia musiał ulec zmianie. Nie oznacza to jednak, że wszystkim udało się przejść ten wyjątkowo trudny test z powodzeniem. HR okazał się jednak tym obszarem, bez którego nie jest łatwo sprostać takim niecodziennym sytuacjom, które dotykają właściwie każdego członka organizacji. Warto o tym przypominać, a doskonałą okazją do tego staje się przypadający 20 czerwca dzień HR-owca.

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia COVID-19 sprawdzianem dla HR-owców

Pandemia niewątpliwie była sprawdzianem dla HR-owców, ale też pokazała, że aktywność, inicjowanie działań wewnątrz organizacji, a przede wszystkim empatia, cecha nieodzowna w tym zawodzie, pozwalały łagodzić skutki tej niecodziennej, bezprecedensowej sytuacji. Nie można było się na nią przygotować, ale można było zrobić wszystko, by w jak najmniejszym stopniu oddziaływała na członków organizacji. Wymagało to często wielu, mozolnie wypracowywanych rozwiązań, do tego wdrażanych w błyskawicznym tempie i zupełnie poza schematem dotychczasowych działań. Szybkiej przebudowy wymagały systemy wynagrodzeń, procesy rekrutacji, działania szkoleniowe i rozwojowe, wypracowywanie z innymi zespołami w firmie takich rozwiązań, które zapewniają bezpieczeństwo i dobrostan pracowników, a wreszcie tworzenie nowej organizacji pracy zespołów na czas po pandemii.

Te wszystkie działania i dynamiczne przeobrażenia uwidoczniły znaczenie jednej istotnej cechy, która staje się pożądana w przypadku osób zajmujących się HR-em. Zarządzanie zmianą, umiejętność działania w zmiennych warunkach – to kategorie, o których często mówiliśmy już przed pandemią, diagnozując naszą społeczną rzeczywistość, ale pandemia dobitnie pokazała, że jest to słuszny kierunek.

Nie bez znaczenia była w tym okresie zwiększająca się rola komunikacji wewnętrznej w firmie. Wypracowanie odpowiednich narzędzi dotarcia do wszystkich pracowników, angażowanie w przekazywanie informacji managerów na wszystkich szczeblach, otwarte komunikowanie zmian, także tych trudnych, wymagało połączenia umiejętności różnych zespołów, nie tylko HR-u. W praktyce oznaczało szerokie otwarcie się na współpracę ze specjalistami zajmującymi się w firmie komunikacją, ale także na przykład na współpracę z zespołami informatycznymi, które wyjaśniały pracownikom nowy sposób działania przy użyciu nowoczesnych technologii. Tym bardziej, że organizacje w Polsce stają się coraz bardziej różnorodne także pod względem przyswajania technologii i nie wszystkim pracownikom korzystania z plików w chmurze czy nawet wideokonferencji przychodziło łatwo.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne i bezpieczeństwo

Inny aspekt, który jest wręcz domeną HR, także w jeszcze większym stopniu uwidocznił się w okresie pandemii. Mam tu na myśli konieczność wsparcia psychologicznej, szczególnej troski o bezpieczeństwo, ale także pomoc w przełamywaniu negatywnych skutków izolacji pracowników wynikających z pracy zdalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, co jest bardzo budujące, to fakt, że wielu HR-owców, pomimo własnych obaw o sytuację, zakasało rękawy, by nieść wsparcie dla swoich kolegów i koleżanek z organizacji.

Najważniejszą lekcją, którą dla HR-u przyniosła pandemia, jest potwierdzenie przekonania, że człowiek jest najważniejszy. W pierwszej kolejności powinniśmy troszczyć się o jego obawy i zadbać o poczucie bezpieczeństwa, a na resztę, czyli wyniki, efektywność przyjdzie odpowiedni czas. Organizacje, w których zaangażowanie pracowników było wysokie jeszcze przed COVID-19, w ten trudny okres wkroczyły mocniejsze, bo ich przewagą było zaufanie zbudowane pomiędzy pracownikami i firmą.

Świat po pandemii - digitalizacja, praca zdalna

Pewne jest, że świat, nie tylko ten HR-owy, po pandemii nie będzie już ten sam. Większość procesów z sukcesem udało się zdigitalizować. I mamy wiele sygnałów, że ta zmiana postrzegana jest wręcz jako korzystna zarówno dla HR-owców, pracowników, jak i kandydatów. Zresztą dzięki nowoczesnej technologii HR-owcy zyskali lepszy wgląd w kompetencje poszczególnych członków organizacji, mogą też skuteczniej zidentyfikować predyspozycje osób, które do organizacji chcą dołączyć.

Efekty przemian w organizacji pracy zostaną z nami zapewne na dłużej. Z najnowszego badania Randstad „Plany Pracodawców” wynika, że są takie sektory jak branża bankowa i ubezpieczeniowa czy nowoczesne usługi dla biznesu, gdzie niemal 8 na 10 firm umożliwia pracę zdalną w pewnym zakresie. W dużych organizacja zatrudniających powyżej 250 pracowników ten odsetek jest zresztą podobny i to bez względu na sektor. Już wiemy z deklaracji przedsiębiorców, że w wielu firmach praca zdalna pozostanie jako część modelu działania. Powoduje to, że aspektami, na których HR skupiać się będzie jeszcze silniej niż dotychczas są zaangażowanie i poczucie przynależności pracowników oraz performance management.

Praca członków zespołów w domach i dominacja interakcji online wpływają na budowanie relacji z kolegami i z firmą. Dlatego tak ważne jest wspieranie zaangażowania pracowników i ich poczucia przynależności. Tu receptą działów HR są nowe rozwiązania angażujące członków zespołu, choćby wirtualne spotkania przy kawie, czy wspólne aktywności fizyczne z użyciem specjalnych aplikacji czy grywalizacja.

Na obszar performance managementu należy natomiast spojrzeć z perspektywy pracownika i zadbać o to, żeby mógł działać w sposób, który jest dla niego najbardziej efektywny. Warto jednak pamiętać, że manager może także potrzebować wsparcia w ułożeniu na nowo sposobu zarządzania zespołem.

Podsumowanie

We wszystkich tych działaniach nauki płynące z okresu pandemii będą niezwykle pomocne. Warto jednak właśnie teraz, gdy sytuacja epidemiczna nieco się uspokoiła, wykonać jeszcze jedno istotne zadanie: krytycznie spojrzeć na wszystkie podejmowane w tym czasie działania, oceniając, które z nich sprawdziły się, a które należy odłożyć na półkę. W tym celu pomocne mogą być też badania zaangażowania pracowników, uwzględniające też aspekty związane z pracą w okresie pandemii. Gorąco zachęcam do takiej analizy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

REKLAMA

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

REKLAMA

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA