REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy popełniają młodzi na rynku pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Młodzi na rynku pracy. /Fot. Fotolia
Młodzi na rynku pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na rynek pracy wkracza pokolenie młodych, ambitnych ludzi. My, świeżo upieczeni absolwenci, już na wstępie kariery zawodowej jesteśmy pewni swojej wiedzy i zdobytych umiejętności. Mamy jasno określone cele, zorientowani jesteśmy na siebie i na rozwój. Jednak taka postawa nie zawsze wróży sukces.

Jako młodzi pracownicy niejednokrotnie posiadamy zbyt wysokie oczekiwania, które nie idą w parze z naszą wiedzą i doświadczeniem. Pycha to tylko jedno z kilku przewinień, jakich dopuszczamy się na początku ścieżki zawodowej. Często zupełnie nieświadomie popełniamy szereg błędów, które uniemożliwiają nam znalezienie pracy, utrzymanie jej lub awans. Jak możemy ich uniknąć? Jak powinniśmy się zachować na starcie kariery?

REKLAMA

Autopromocja

Przede wszystkim – wiedza i umiejętności

Brak wiedzy z dziedziny, w której ubiegamy się o pracę, już na samym wstępie nas dyskwalifikuje. Przy składaniu aplikacji powinniśmy zatem „celować” w te branże, które powiązane są z naszym kierunkiem studiów. Zdobyte wiadomości warto jest utrwalić w sposób praktyczny, dlatego rozejrzyjmy się również za praktykami lub stażem. Jest to możliwe nawet podczas nauki, trzeba tylko wygospodarować czas (i chęci) na to dodatkowe zajęcie. Taka postawa na pewno zaprocentuje w przyszłości, gdyż będziemy mieli większe szanse na znalezienie pracy zgodnej z wykształceniem. Również okres adaptacji w pierwszym bądź kolejnym miejscu zatrudnienia minie nam szybciej i znacznie przyjemniej. Niezbędna jest także znajomość zasad savoir-vivre’u, szczególnie w dziedzinie dress code’u czy kontaktu z innymi pracownikami i klientami. Pozwoli uniknąć wielu niezręcznych sytuacji, chociażby na rozmowie kwalifikacyjnej. Odpowiedni ubiór i sposób komunikowania się ukażą nas w dobrym świetle.

Odpowiednia postawa

Posiadając wymaganą wiedzę i umiejętności, często dajemy ponieść się ambicji i marzeniom o szybkim, zawodowym sukcesie. Stawiamy siebie na równi z pracownikami starszymi stażem, oczekując podobnego traktowania i wynagradzania. Zdarza się, że kieruje nami pycha czy nawet arogancja. Zawsze warto być ambitnym i mierzyć wysoko, jednak pamiętajmy, że na sukces trzeba zapracować. Na starcie nikt nie zapewni nam pensji należnej pracownikom z wyższego szczebla. Nie bez powodu mówi się, że na początku „trzeba sobie wyrobić markę”. Marką w tym wypadku jest nasza osoba, nasz sposób działania i postawa. Popracujmy zatem nad swoim wizerunkiem. Dobrze jest zachować skromną postawę i wykonywać skrupulatnie powierzone obowiązki. W razie wątpliwości powinniśmy pytać lub zasięgać opinii, by wyjaśnić wszelkie niejasności. Na pewno nie unikniemy błędów czy pomyłek, dlatego kiedy już się wydarzą, dobrze jest przeprosić i zadbać, by w przyszłości ustrzec się przed podobnymi sytuacjami. Spotkamy się również z krytyką, dlatego wypracujmy w sobie odpowiednią reakcję na nią. Jeśli jest ona sprawiedliwa i ma na celu zwrócenie nam uwagi na ważne kwestie, nie zrażajmy się i wyciągnijmy z niej wnioski. Pamiętajmy również, by przestrzegać norm i przepisów BHP. Bardziej doświadczeni pracownicy niech staną się dla nas wzorem do naśladowania – są osobami, od których możemy się wiele nauczyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komunikacja

Porozumiewanie się ze współpracownikami lub klientami niektórym z nas może dostarczyć pewnych trudności. Nie każdy jest mistrzem w kontaktach międzyludzkich, dlatego nie zniechęcajmy się początkowymi trudnościami – pracujmy nad sobą i nad tym, w jaki sposób mówimy. Najważniejsza jest kultura osobista, wzajemny szacunek, poprawne wysławianie się i słuchanie naszego rozmówcy. Niemniej istotne jest także przestrzeganie zasad komunikowania się, panujących w danym miejscu pracy. Dbajmy o to, by mówić poprawnie i konkretnie. Pamiętajmy o tych zasadach także w korespondencji e-mailowej czy przy tworzeniu pism formalnych. Przestrzeganie zasad gramatyki i interpunkcji zawsze jest mile widziane. Zastosowanie ich przy pisaniu życiorysu oraz listu motywacyjnego zapewni nam kilka dodatkowych punktów już na starcie.

Zobacz serwis: Rekrutacja

Jako młode pokolenie pracowników powinniśmy uświadomić sobie, że właśnie wkraczamy w dorosłość. Panują tu nieco inne zasady niż te, z którymi spotkaliśmy się na studiach, bowiem wymagają zmiany naszego zachowania. Początki zawsze są trudne, wiążą się ze stresem, zwiększonymi nakładami pracy, czasem też z niepowodzeniami. Nie zrażajmy się napotkanymi trudnościami, nie unikniemy ich, dlatego warto nauczyć się radzić sobie z nimi. Dobrze jest połączyć wiedzę z praktycznymi umiejętnościami, zadbać o odpowiednią postawę i pamiętać, jakich błędów należy unikać. Zdobycie lub utrzymanie wymarzonej pracy jest możliwe, nie zapominajmy jednak, że zawsze potrzeba na to sporo wysiłku i czasu, a niejednokrotnie – także i szczęścia. Dorosłość wymaga wielu nowych działań, dajmy sobie czas na nauczenie się ich. Warto uzbroić się w cierpliwość i pozytywne myślenie – będą nam potrzebne na starcie.

Autor: Ewelina Kaczanowska, www.treco.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

REKLAMA

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

REKLAMA