REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy popełniają młodzi na rynku pracy?

Młodzi na rynku pracy. /Fot. Fotolia
Młodzi na rynku pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na rynek pracy wkracza pokolenie młodych, ambitnych ludzi. My, świeżo upieczeni absolwenci, już na wstępie kariery zawodowej jesteśmy pewni swojej wiedzy i zdobytych umiejętności. Mamy jasno określone cele, zorientowani jesteśmy na siebie i na rozwój. Jednak taka postawa nie zawsze wróży sukces.

Jako młodzi pracownicy niejednokrotnie posiadamy zbyt wysokie oczekiwania, które nie idą w parze z naszą wiedzą i doświadczeniem. Pycha to tylko jedno z kilku przewinień, jakich dopuszczamy się na początku ścieżki zawodowej. Często zupełnie nieświadomie popełniamy szereg błędów, które uniemożliwiają nam znalezienie pracy, utrzymanie jej lub awans. Jak możemy ich uniknąć? Jak powinniśmy się zachować na starcie kariery?

REKLAMA

Autopromocja

Przede wszystkim – wiedza i umiejętności

Brak wiedzy z dziedziny, w której ubiegamy się o pracę, już na samym wstępie nas dyskwalifikuje. Przy składaniu aplikacji powinniśmy zatem „celować” w te branże, które powiązane są z naszym kierunkiem studiów. Zdobyte wiadomości warto jest utrwalić w sposób praktyczny, dlatego rozejrzyjmy się również za praktykami lub stażem. Jest to możliwe nawet podczas nauki, trzeba tylko wygospodarować czas (i chęci) na to dodatkowe zajęcie. Taka postawa na pewno zaprocentuje w przyszłości, gdyż będziemy mieli większe szanse na znalezienie pracy zgodnej z wykształceniem. Również okres adaptacji w pierwszym bądź kolejnym miejscu zatrudnienia minie nam szybciej i znacznie przyjemniej. Niezbędna jest także znajomość zasad savoir-vivre’u, szczególnie w dziedzinie dress code’u czy kontaktu z innymi pracownikami i klientami. Pozwoli uniknąć wielu niezręcznych sytuacji, chociażby na rozmowie kwalifikacyjnej. Odpowiedni ubiór i sposób komunikowania się ukażą nas w dobrym świetle.

Odpowiednia postawa

Posiadając wymaganą wiedzę i umiejętności, często dajemy ponieść się ambicji i marzeniom o szybkim, zawodowym sukcesie. Stawiamy siebie na równi z pracownikami starszymi stażem, oczekując podobnego traktowania i wynagradzania. Zdarza się, że kieruje nami pycha czy nawet arogancja. Zawsze warto być ambitnym i mierzyć wysoko, jednak pamiętajmy, że na sukces trzeba zapracować. Na starcie nikt nie zapewni nam pensji należnej pracownikom z wyższego szczebla. Nie bez powodu mówi się, że na początku „trzeba sobie wyrobić markę”. Marką w tym wypadku jest nasza osoba, nasz sposób działania i postawa. Popracujmy zatem nad swoim wizerunkiem. Dobrze jest zachować skromną postawę i wykonywać skrupulatnie powierzone obowiązki. W razie wątpliwości powinniśmy pytać lub zasięgać opinii, by wyjaśnić wszelkie niejasności. Na pewno nie unikniemy błędów czy pomyłek, dlatego kiedy już się wydarzą, dobrze jest przeprosić i zadbać, by w przyszłości ustrzec się przed podobnymi sytuacjami. Spotkamy się również z krytyką, dlatego wypracujmy w sobie odpowiednią reakcję na nią. Jeśli jest ona sprawiedliwa i ma na celu zwrócenie nam uwagi na ważne kwestie, nie zrażajmy się i wyciągnijmy z niej wnioski. Pamiętajmy również, by przestrzegać norm i przepisów BHP. Bardziej doświadczeni pracownicy niech staną się dla nas wzorem do naśladowania – są osobami, od których możemy się wiele nauczyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komunikacja

Porozumiewanie się ze współpracownikami lub klientami niektórym z nas może dostarczyć pewnych trudności. Nie każdy jest mistrzem w kontaktach międzyludzkich, dlatego nie zniechęcajmy się początkowymi trudnościami – pracujmy nad sobą i nad tym, w jaki sposób mówimy. Najważniejsza jest kultura osobista, wzajemny szacunek, poprawne wysławianie się i słuchanie naszego rozmówcy. Niemniej istotne jest także przestrzeganie zasad komunikowania się, panujących w danym miejscu pracy. Dbajmy o to, by mówić poprawnie i konkretnie. Pamiętajmy o tych zasadach także w korespondencji e-mailowej czy przy tworzeniu pism formalnych. Przestrzeganie zasad gramatyki i interpunkcji zawsze jest mile widziane. Zastosowanie ich przy pisaniu życiorysu oraz listu motywacyjnego zapewni nam kilka dodatkowych punktów już na starcie.

Zobacz serwis: Rekrutacja

Jako młode pokolenie pracowników powinniśmy uświadomić sobie, że właśnie wkraczamy w dorosłość. Panują tu nieco inne zasady niż te, z którymi spotkaliśmy się na studiach, bowiem wymagają zmiany naszego zachowania. Początki zawsze są trudne, wiążą się ze stresem, zwiększonymi nakładami pracy, czasem też z niepowodzeniami. Nie zrażajmy się napotkanymi trudnościami, nie unikniemy ich, dlatego warto nauczyć się radzić sobie z nimi. Dobrze jest połączyć wiedzę z praktycznymi umiejętnościami, zadbać o odpowiednią postawę i pamiętać, jakich błędów należy unikać. Zdobycie lub utrzymanie wymarzonej pracy jest możliwe, nie zapominajmy jednak, że zawsze potrzeba na to sporo wysiłku i czasu, a niejednokrotnie – także i szczęścia. Dorosłość wymaga wielu nowych działań, dajmy sobie czas na nauczenie się ich. Warto uzbroić się w cierpliwość i pozytywne myślenie – będą nam potrzebne na starcie.

Autor: Ewelina Kaczanowska, www.treco.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA