REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy popełniają młodzi na rynku pracy?

Młodzi na rynku pracy. /Fot. Fotolia
Młodzi na rynku pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na rynek pracy wkracza pokolenie młodych, ambitnych ludzi. My, świeżo upieczeni absolwenci, już na wstępie kariery zawodowej jesteśmy pewni swojej wiedzy i zdobytych umiejętności. Mamy jasno określone cele, zorientowani jesteśmy na siebie i na rozwój. Jednak taka postawa nie zawsze wróży sukces.

Jako młodzi pracownicy niejednokrotnie posiadamy zbyt wysokie oczekiwania, które nie idą w parze z naszą wiedzą i doświadczeniem. Pycha to tylko jedno z kilku przewinień, jakich dopuszczamy się na początku ścieżki zawodowej. Często zupełnie nieświadomie popełniamy szereg błędów, które uniemożliwiają nam znalezienie pracy, utrzymanie jej lub awans. Jak możemy ich uniknąć? Jak powinniśmy się zachować na starcie kariery?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przede wszystkim – wiedza i umiejętności

Brak wiedzy z dziedziny, w której ubiegamy się o pracę, już na samym wstępie nas dyskwalifikuje. Przy składaniu aplikacji powinniśmy zatem „celować” w te branże, które powiązane są z naszym kierunkiem studiów. Zdobyte wiadomości warto jest utrwalić w sposób praktyczny, dlatego rozejrzyjmy się również za praktykami lub stażem. Jest to możliwe nawet podczas nauki, trzeba tylko wygospodarować czas (i chęci) na to dodatkowe zajęcie. Taka postawa na pewno zaprocentuje w przyszłości, gdyż będziemy mieli większe szanse na znalezienie pracy zgodnej z wykształceniem. Również okres adaptacji w pierwszym bądź kolejnym miejscu zatrudnienia minie nam szybciej i znacznie przyjemniej. Niezbędna jest także znajomość zasad savoir-vivre’u, szczególnie w dziedzinie dress code’u czy kontaktu z innymi pracownikami i klientami. Pozwoli uniknąć wielu niezręcznych sytuacji, chociażby na rozmowie kwalifikacyjnej. Odpowiedni ubiór i sposób komunikowania się ukażą nas w dobrym świetle.

Odpowiednia postawa

REKLAMA

Posiadając wymaganą wiedzę i umiejętności, często dajemy ponieść się ambicji i marzeniom o szybkim, zawodowym sukcesie. Stawiamy siebie na równi z pracownikami starszymi stażem, oczekując podobnego traktowania i wynagradzania. Zdarza się, że kieruje nami pycha czy nawet arogancja. Zawsze warto być ambitnym i mierzyć wysoko, jednak pamiętajmy, że na sukces trzeba zapracować. Na starcie nikt nie zapewni nam pensji należnej pracownikom z wyższego szczebla. Nie bez powodu mówi się, że na początku „trzeba sobie wyrobić markę”. Marką w tym wypadku jest nasza osoba, nasz sposób działania i postawa. Popracujmy zatem nad swoim wizerunkiem. Dobrze jest zachować skromną postawę i wykonywać skrupulatnie powierzone obowiązki. W razie wątpliwości powinniśmy pytać lub zasięgać opinii, by wyjaśnić wszelkie niejasności. Na pewno nie unikniemy błędów czy pomyłek, dlatego kiedy już się wydarzą, dobrze jest przeprosić i zadbać, by w przyszłości ustrzec się przed podobnymi sytuacjami. Spotkamy się również z krytyką, dlatego wypracujmy w sobie odpowiednią reakcję na nią. Jeśli jest ona sprawiedliwa i ma na celu zwrócenie nam uwagi na ważne kwestie, nie zrażajmy się i wyciągnijmy z niej wnioski. Pamiętajmy również, by przestrzegać norm i przepisów BHP. Bardziej doświadczeni pracownicy niech staną się dla nas wzorem do naśladowania – są osobami, od których możemy się wiele nauczyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komunikacja

Porozumiewanie się ze współpracownikami lub klientami niektórym z nas może dostarczyć pewnych trudności. Nie każdy jest mistrzem w kontaktach międzyludzkich, dlatego nie zniechęcajmy się początkowymi trudnościami – pracujmy nad sobą i nad tym, w jaki sposób mówimy. Najważniejsza jest kultura osobista, wzajemny szacunek, poprawne wysławianie się i słuchanie naszego rozmówcy. Niemniej istotne jest także przestrzeganie zasad komunikowania się, panujących w danym miejscu pracy. Dbajmy o to, by mówić poprawnie i konkretnie. Pamiętajmy o tych zasadach także w korespondencji e-mailowej czy przy tworzeniu pism formalnych. Przestrzeganie zasad gramatyki i interpunkcji zawsze jest mile widziane. Zastosowanie ich przy pisaniu życiorysu oraz listu motywacyjnego zapewni nam kilka dodatkowych punktów już na starcie.

Zobacz serwis: Rekrutacja

Jako młode pokolenie pracowników powinniśmy uświadomić sobie, że właśnie wkraczamy w dorosłość. Panują tu nieco inne zasady niż te, z którymi spotkaliśmy się na studiach, bowiem wymagają zmiany naszego zachowania. Początki zawsze są trudne, wiążą się ze stresem, zwiększonymi nakładami pracy, czasem też z niepowodzeniami. Nie zrażajmy się napotkanymi trudnościami, nie unikniemy ich, dlatego warto nauczyć się radzić sobie z nimi. Dobrze jest połączyć wiedzę z praktycznymi umiejętnościami, zadbać o odpowiednią postawę i pamiętać, jakich błędów należy unikać. Zdobycie lub utrzymanie wymarzonej pracy jest możliwe, nie zapominajmy jednak, że zawsze potrzeba na to sporo wysiłku i czasu, a niejednokrotnie – także i szczęścia. Dorosłość wymaga wielu nowych działań, dajmy sobie czas na nauczenie się ich. Warto uzbroić się w cierpliwość i pozytywne myślenie – będą nam potrzebne na starcie.

Autor: Ewelina Kaczanowska, www.treco.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA