REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

20 stycznia 2025: Blue Monday. Czy to mit?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
20 stycznia 2025: Blue Monday. Czy to mit?
20 stycznia 2025: Blue Monday. Czy to mit?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trzeci poniedziałek w roku uznaje się za Blue Monday - najbardziej depresyjny dzień w roku. W 2025 roku wypada w dniu 20 stycznia. Zatem czy Blue Monday to prawda? Okazuje się, że to mit i zagrywka psychologiczna wymyślona na rzecz jednego z biur turystycznych. Nie daj się w to wciągnąć i nie wmawiaj sobie w pracy i życiu codziennym, że tego dnia Twoja motywacja i efektywność może być mniejsza. 

rozwiń >

O co chodzi z Blue Monday?

Blue Monday (pol. niebieski poniedziałek) uznawany jest za smutny, przygnębiający poniedziałek, najbardziej depresyjny dzień w roku. Na wstępie trzeba już jasno zaznaczyć, że to termin pseudonaukowy. Cała otoczka związana z Blue Monday to tylko zagrywka psychologiczna mająca wpływ na konsumentów, którzy napędzani tą negatywną narracją i stan przygnębienia - decydują się na zakupy, ba - nawet na urlop i wyjazd do ciepłych krajów, aby tylko uciec przed nieprzyjemną szarówką i poprawić sobie (rzekomo) zły nastrój. To więc stan, w który sami możemy łatwo się wprowadzić poprzez samą świadomość, że taki dzień (potencjalnie) istnieje. Warto więc wiedzieć, że Blue Monday to tylko zagrywka marketingowa, a sama teoria została obalona przez samego autora kilka lat temu.

REKLAMA

REKLAMA

Skąd nazwa Blue Monday?

Pojęcie zostało wymyślone i wprowadzone do życia społecznego przez Cliffa Arnalla, brytyjskiego psychologa, pracownika Cardiff University. Pojęcie zostało użyte publicznie po raz pierwszy w 2005 roku.

Ważne

Co wpływa na Blue Monday? Psycholog wyznaczał datę najgorszego dnia roku za pomocą wzoru matematycznego uwzględniającego takie czynniki:

  • czynniki meteorologiczne (krótki dzień, niskie nasłonecznienie);
  • czynniki psychologiczne (świadomość niedotrzymania postanowień noworocznych);
  • czynniki ekonomiczne (czas, który upłynął od Bożego Narodzenia powoduje, że kończą się terminy płatności kredytów związanych z zakupami świątecznymi).

Algorytm - brytyjskiego naukowca

Pseudonaukowy charakter Blue Monday wynika już samego algorytmu, który przedstawia Cliff Arnall.  We wzorze da się zauważyć niezgodność jednostek oraz niemierzalność pewnych składowych wzoru. Według wzoru stan zdrowia psychicznego przedstawia matematycznie następujące wyliczenie:

BM - WZÓR

Blue Monday

Media

Ważne

Wzór i oznaczenia: 

gdzie: W – pogoda (ang. weather); D – dług, debet (ang. debt); d – miesięczne wynagrodzenie; T – czas od Bożego Narodzenia (ang. time); Q – niedotrzymanie postanowień noworocznych; M – poziom motywacji (ang. motivational); Na – poczucie konieczności podjęcia działań (ang. a need to take action).

W 2018 roku Cliff Arnall obalił swoją teorię związaną z Blue Monday

Jak podają media, w 2018 roku Cliff Arnall obalił swoją teorię związaną z Blue Monday. Wraz z Virgin Holidays – biurem podróży oraz z liniami lotniczymi Virgin Atlantic – zorganizował akcję, której celem było pokazanie, że nowy rok może być szansą na coś nowego i niekoniecznie musi być związany ze smutkiem. W nowej teorii marketingowej, we współpracy z innym biurem podróży mocno podkreślono, że wręcz teoria niebieskiego poniedziałku jest nieprawdziwa i szkodliwa. Zdaje się jednak, że nowa koncepcja nie zyskała takiego rozgłosu jak niebieski poniedziałek, który paradoksalnie wciąż cieszy się dużą popularnością.

REKLAMA

Blue Monday w pracy a psychologia pracy

Nie daj się wciągnąć w Bule Monday w pracy, kiedy nie masz motywacji, sił, chęci i nic Ci nie wychodzi. Samo nastawienie do wykonywanych zadań jest niezwykle istotne. Psychologia pracy zajmuje się badaniem zachowań, myśli i emocji pracowników w kontekście ich pracy. Wyróżniane czynniki, które powodują, że pracownicy niesumiennie i niestarannie wykonują swoją pracę, bez odpowiedniej motywacji to często zmęczenie, stres, problemy rodzinne, zły stan zdrowia, kłopoty finansowe ale i niewłaściwa kultura organizacyjna panująca w zakładzie pracy. Jak powinno się więc odbywać motywowanie pracowników do bardziej wydajne pracy? Oczywiście najskuteczniejsza forma to aspekt finansowy: dodatkowe wynagrodzenie, podwyżka. Ważny jest jednak również aspekt indywidualny i zrozumienie potrzeb każdego pracownika, próba dostosowania do niego odpowiednich działań - np. wprowadzenie elastycznego, zadaniowego czasu pracy czy pracy zdalnej dla rodziców, którzy nie potrafią umiejętnie godzić pracy i rodzicielstwa. Ponadto konieczne jest dostarczenie odpowiednich narzędzi, tj. szkolenia, rozwój pracownika, wyjazdy integracyjne, doposażenie stanowisk pracy w odpowiedni i nowoczesny sprzęt. Istotne jest też zagwarantowanie pracownikom bezpieczeństwa w miejscu pracy jak i ogólnie poczucie zaufania. Tych czynników jest tak naprawdę bardzo dużo, a wszystko zależy od rodzaju pracy i zakresu wykonywanych czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z ankiety przeprowadzonej przez Grafton Recruitment wynika, że 87% pracowników czuje się przytłoczona stresem w pracy. Odpowiedzi ujawniają, że co trzecia osoba boryka się z presją każdego dnia. Skalę problemu potwierdzają badania ICAN Institute na zlecenie Wellbee, według których co piąty pracownik korzystał w ubiegłym roku ze zwolnień lekarskich lub urlopu ze względu na złe samopoczucie psychiczne. 

Jak walczyć z gorszym dniem w pracy?

  • Przerwa w ciągu dnia może pomóc w produktywności, kreatywności i zmniejszyć stres. Wykorzystaj 15 minut na "dotlenienie się" i krótki spacer.
  • Wykonuj swoje zadania najlepiej jak potrafisz - osiągniesz wewnętrzne poczucie satysfakcji, a szef prędzej czy później to doceni;
  • Współpracuj w zespole, wymyśl wspólne zabawne aktywności;
  • Zjedz zdrowy posiłek i skorzystaj z przerwy na lunch;
  • Uśmiechaj się i wciel w życie zasadę pozytywnej energii, która przyciąga pozytywną energię;
  • Jeśli powyższe nie zadziała - pamiętaj, że jutro jest nowy dzień!
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

REKLAMA

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

I co z tymi benefitami pracowniczymi? Ponad 4 na 10 pracowników nie korzysta regularnie ze świadczeń

Nawet przy szerokim dostępie do benefitów ponad 4 na 10 pracowników w Polsce nie korzysta z nich regularnie. Główną przyczyną jest brak dopasowania oferty do potrzeb pracowników oraz bariery praktyczne – brak czasu i niska jakość świadczeń. Wyniki raportu pokazują, że przyszłość benefitów leży w prostych, elastycznych rozwiązaniach, które wspierają codzienne wyzwania pracowników. Zwłaszcza jeśli pracodawcy chcą zwiększyć efektywność inwestycji w motywację i retencję.

REKLAMA