REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benefity pracownicze: Oczekiwania pracowników wzrastają

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dodatki pozapłacowe mają rozstrzygające znaczenie przy wyborze oferty pracy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatki pozapłacowe mają rozstrzygające znaczenie przy wyborze oferty pracy – tak twierdzi prawie dwie trzecie pracowników ankietowanych w badaniu o zasięgu globalnym. W Polsce prawie wszyscy chcą mieć wpływ na benefity, jakie oferuje pracodawca.  

  • 60 proc. pracowników spośród dwóch ofert pracy wybiera tę, która zapewnia lepszy pakiet dodatków pozapłacowych. 
  • 35 proc. badanych zadeklarowało, że zrezygnowało z pracy w wyniku niezadowolenia z oferty benefitowej.
  • 93 proc. ankietowanych w Polsce chce mieć wpływ na oferowane przez pracodawcę świadczenia pozapłacowe. 
  • Ponad 80 proc. uważa, że pracodawca powinien personalizować benefity.

W okresie szybkich zmian technologicznych i niepewności związanej z widmem globalnego kryzysu eksperci z branży HR wskazują, że pracownicy zaczynają przykładać większą wagę do oferty benefitowej w organizacji. 

REKLAMA

Autopromocja

Benefity: punkt widzenia zależy od punktu siedzenia

Niestety, w obszarze świadczeń pozapłacowych, przekonania pracowników i pracodawców często się rozmijają. Jak podaje Remote’s Global Benefits Report z 2022 r. 90 proc. osób decyzyjnych w firmach uważa, że ich pracownicy są w pełni zadowoleni ze świadczeń, jakie otrzymują, podczas gdy tylko 72 proc. zatrudnionych faktycznie to potwierdza. Te 18 punktów procentowych różnicy w perspektywie pracownika i pracodawcy może przysporzyć firmom wielu problemów. W badaniu Forbes Advisor 40 proc. pracodawców w Stanach Zjednoczonych jest przekonanych, iż powodem odejścia pracowników jest poszukiwanie bardziej atrakcyjnej oferty benefitowej, a co dziesiąty Amerykanin jest skłonny zaakceptować obniżkę wynagrodzenia w zamian za dostęp do lepszych świadczeń pozapłacowych. 

Benefity: czego pracownicy oczekują

REKLAMA

Ankiety przeprowadzone przez Gleevery podczas tegorocznej konferencji Infoshare oraz Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji potwierdzają globalną tendencję do rosnących oczekiwań pracowników w zakresie personalizacji oferowanych przez firmy benefitów.

– Dostosowujemy się do ciągle zmieniającego się środowiska poprzez upowszechnianie pracy zdalnej i zwiększanie elastyczności godzin pracy. Jednocześnie benefity pracownicze również potrzebują świeżego spojrzenia, a przede wszystkim dostosowania do oczekiwań pracownika. 93 proc. ankietowanych przez nas pracowników chce mieć wpływ na oferowane przez pracodawcę benefity, a ponad 80 proc. uważa, że pracodawca powinien je personalizować. Świadczenia pozapłacowe mogą być traktowane przez pracownika jako dodatkowa forma zabezpieczenia w niepewnych czasach, ale tylko pod warunkiem, że będą odpowiadać na jego potrzeby  – mówi Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery.

Benefity: dostosować się do potrzeb pracowników

REKLAMA

Według raportu Remote, tylko 47 proc. pracowników uważa, że dodatki pozapłacowe, z jakich mogą korzystać są dostosowane do ich potrzeb. Jednocześnie wśród pracowników rośnie zainteresowanie możliwością personalizacji benefitów, co potwierdza także raport Metlife. W 2020 r. 67 proc. zatrudnionych deklarowało chęć angażowania się w proces wyboru benefitów, a w 2023 r. liczba ta wzrosła do 70 proc. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Analizując oczekiwania pracowników w Polsce w zakresie świadczeń pozapłacowych wyróżniliśmy pięć głównych obszarów. Najwyżej (93 proc.) pracownicy oceniają benefity mające na celu poprawę komfortu pracy i wspieranie work–life balance, takie jak np. możliwość pracy zdalnej, elastyczne godziny pracy czy udostępnienie samochodu służbowego do celów prywatnych. Na kolejnym miejscu z wynikiem (84 proc.) są świadczenia dbające o zdrowie fizyczne i samopoczucie np. karnety na siłownie lub możliwość zjedzenia w czasie pracy zdrowego posiłku opłaconego przez pracodawcę. Na trzecim miejscu (80 proc.) znalazły się świadczenia, które nie mają bezpośredniego wpływu na pracę, ale pozwalają się od niej oderwać i zregenerować siły np. dofinasowanie hobby, wynajem sprzętów, czy dodatek wakacyjny – mówi Jakub Buga, założyciel i CEO Gleevery.

Najniższe oceny wśród ankietowanych przez Gleevery pracowników otrzymały benefity wspierające rozwój zawodowy i pomagające dbać o dobrą atmosferę w miejscu pracy np. wyjścia integracyjne – odpowiednio (72 proc. oraz 67 proc.)

– Pracownicy doceniają rozwiązania, które pozytywnie wpływają na jakość ich życia. Przyszłością rynku są świadczenia, które jednocześnie zapewniają komfort w miejscu pracy i tworzą przyjazne środowisko do rozwijania swoich zainteresowań. Elastyczność i indywidualne podejście mogą być szansą na zatrzymanie na stanowiskach pracowników o kluczowych kompetencjach, a liderzy firm muszą przyjrzeć się bliżej swojej ofercie świadczeń i zweryfikować potrzeby pracowników, aby przyciągnąć i zatrzymać największe talenty – dodaje Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery.

Gleevery to nowoczesna platforma operująca w obszarze nowych technologii i gospodarki cyrkularnej. Głównym celem firmy jest powszechne wdrożenie zasad ekonomii współdzielenia, wydłużenie życia produktów oraz zapewnienie szybkiego i wygodnego dostępu do produktów niezbędnych okresowo firmom i osobom prywatnym bez konieczności ich kupowania. Firma współpracuje także z sieciami handlowymi, producentami i dystrybutorami umożliwiając im oferowanie swojego asortymentu w formule najmu.

Zobacz także: Benefity pracownicze

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA