REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benefity pracownicze: Oczekiwania pracowników wzrastają

Dodatki pozapłacowe mają rozstrzygające znaczenie przy wyborze oferty pracy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatki pozapłacowe mają rozstrzygające znaczenie przy wyborze oferty pracy – tak twierdzi prawie dwie trzecie pracowników ankietowanych w badaniu o zasięgu globalnym. W Polsce prawie wszyscy chcą mieć wpływ na benefity, jakie oferuje pracodawca.  
  • 60 proc. pracowników spośród dwóch ofert pracy wybiera tę, która zapewnia lepszy pakiet dodatków pozapłacowych. 
  • 35 proc. badanych zadeklarowało, że zrezygnowało z pracy w wyniku niezadowolenia z oferty benefitowej.
  • 93 proc. ankietowanych w Polsce chce mieć wpływ na oferowane przez pracodawcę świadczenia pozapłacowe. 
  • Ponad 80 proc. uważa, że pracodawca powinien personalizować benefity.

W okresie szybkich zmian technologicznych i niepewności związanej z widmem globalnego kryzysu eksperci z branży HR wskazują, że pracownicy zaczynają przykładać większą wagę do oferty benefitowej w organizacji. 

REKLAMA

Autopromocja

Benefity: punkt widzenia zależy od punktu siedzenia

Niestety, w obszarze świadczeń pozapłacowych, przekonania pracowników i pracodawców często się rozmijają. Jak podaje Remote’s Global Benefits Report z 2022 r. 90 proc. osób decyzyjnych w firmach uważa, że ich pracownicy są w pełni zadowoleni ze świadczeń, jakie otrzymują, podczas gdy tylko 72 proc. zatrudnionych faktycznie to potwierdza. Te 18 punktów procentowych różnicy w perspektywie pracownika i pracodawcy może przysporzyć firmom wielu problemów. W badaniu Forbes Advisor 40 proc. pracodawców w Stanach Zjednoczonych jest przekonanych, iż powodem odejścia pracowników jest poszukiwanie bardziej atrakcyjnej oferty benefitowej, a co dziesiąty Amerykanin jest skłonny zaakceptować obniżkę wynagrodzenia w zamian za dostęp do lepszych świadczeń pozapłacowych. 

Benefity: czego pracownicy oczekują

Ankiety przeprowadzone przez Gleevery podczas tegorocznej konferencji Infoshare oraz Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji potwierdzają globalną tendencję do rosnących oczekiwań pracowników w zakresie personalizacji oferowanych przez firmy benefitów.

– Dostosowujemy się do ciągle zmieniającego się środowiska poprzez upowszechnianie pracy zdalnej i zwiększanie elastyczności godzin pracy. Jednocześnie benefity pracownicze również potrzebują świeżego spojrzenia, a przede wszystkim dostosowania do oczekiwań pracownika. 93 proc. ankietowanych przez nas pracowników chce mieć wpływ na oferowane przez pracodawcę benefity, a ponad 80 proc. uważa, że pracodawca powinien je personalizować. Świadczenia pozapłacowe mogą być traktowane przez pracownika jako dodatkowa forma zabezpieczenia w niepewnych czasach, ale tylko pod warunkiem, że będą odpowiadać na jego potrzeby  – mówi Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery.

Benefity: dostosować się do potrzeb pracowników

REKLAMA

Według raportu Remote, tylko 47 proc. pracowników uważa, że dodatki pozapłacowe, z jakich mogą korzystać są dostosowane do ich potrzeb. Jednocześnie wśród pracowników rośnie zainteresowanie możliwością personalizacji benefitów, co potwierdza także raport Metlife. W 2020 r. 67 proc. zatrudnionych deklarowało chęć angażowania się w proces wyboru benefitów, a w 2023 r. liczba ta wzrosła do 70 proc. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Analizując oczekiwania pracowników w Polsce w zakresie świadczeń pozapłacowych wyróżniliśmy pięć głównych obszarów. Najwyżej (93 proc.) pracownicy oceniają benefity mające na celu poprawę komfortu pracy i wspieranie work–life balance, takie jak np. możliwość pracy zdalnej, elastyczne godziny pracy czy udostępnienie samochodu służbowego do celów prywatnych. Na kolejnym miejscu z wynikiem (84 proc.) są świadczenia dbające o zdrowie fizyczne i samopoczucie np. karnety na siłownie lub możliwość zjedzenia w czasie pracy zdrowego posiłku opłaconego przez pracodawcę. Na trzecim miejscu (80 proc.) znalazły się świadczenia, które nie mają bezpośredniego wpływu na pracę, ale pozwalają się od niej oderwać i zregenerować siły np. dofinasowanie hobby, wynajem sprzętów, czy dodatek wakacyjny – mówi Jakub Buga, założyciel i CEO Gleevery.

Najniższe oceny wśród ankietowanych przez Gleevery pracowników otrzymały benefity wspierające rozwój zawodowy i pomagające dbać o dobrą atmosferę w miejscu pracy np. wyjścia integracyjne – odpowiednio (72 proc. oraz 67 proc.)

– Pracownicy doceniają rozwiązania, które pozytywnie wpływają na jakość ich życia. Przyszłością rynku są świadczenia, które jednocześnie zapewniają komfort w miejscu pracy i tworzą przyjazne środowisko do rozwijania swoich zainteresowań. Elastyczność i indywidualne podejście mogą być szansą na zatrzymanie na stanowiskach pracowników o kluczowych kompetencjach, a liderzy firm muszą przyjrzeć się bliżej swojej ofercie świadczeń i zweryfikować potrzeby pracowników, aby przyciągnąć i zatrzymać największe talenty – dodaje Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery.

Gleevery to nowoczesna platforma operująca w obszarze nowych technologii i gospodarki cyrkularnej. Głównym celem firmy jest powszechne wdrożenie zasad ekonomii współdzielenia, wydłużenie życia produktów oraz zapewnienie szybkiego i wygodnego dostępu do produktów niezbędnych okresowo firmom i osobom prywatnym bez konieczności ich kupowania. Firma współpracuje także z sieciami handlowymi, producentami i dystrybutorami umożliwiając im oferowanie swojego asortymentu w formule najmu.

Zobacz także: Benefity pracownicze

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA