REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tłumienie uczuć w pracy już nie świadczy o sile. Wrażliwy człowiek ma przewagę konkurencyjną

wrażliwość w pracy biznesie wrażliwy pracownik lider emocje uczucia
Cenna wrażliwość w pracy - tłumienie uczuć nie stanowi o sile
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nie osoba, która nigdy nie pokazuje swoich emocji w pracy, a osoba wrażliwa zyskuje na znaczeniu w biznesie. Wrażliwość to cecha coraz bardziej ceniona. Może stać się fundamentem odporności psychicznej. Ukrywanie i tłumienie uczuć już nie świadczy o sile.

rozwiń >

Wrażliwość to siła

Przez lata w środowisku biznesowym panowało przekonanie, że praca wymaga od nas tłumienia emocji – że profesjonalizm oznacza pozostawienie ich za drzwiami biura. Dziś jednak coraz wyraźniej dostrzegamy, że to właśnie wrażliwość i otwartość na emocje mogą stanowić przewagę konkurencyjną, wpływając na efektywność zarówno indywidualnych osób, jak i całych zespołów.

REKLAMA

REKLAMA

- Emocje są nieodłącznym elementem życia zawodowego i próby ich ignorowania to poważny błąd. Ukrywanie uczuć w miejscu pracy prowadzi nie tylko do spadku zaangażowania, ale także do zwiększonej rotacji zatrudnianych osób i obniżenia efektywności zespołów – mówi Magdalena Grzelak-Kędziora, Human Resources Business Partner w Capgemini Polska.

Wielu z nas wciąż uważa jednak, że siła wiąże się z tłumieniem emocji. Na szczęście utrwalony przez lata wizerunek osoby, który nigdy nie pokazuje swoich uczuć w pracy, powoli traci na znaczeniu. Zamiast tego w świecie biznesu coraz bardziej ceniona jest wrażliwość – cecha, która może być fundamentem nowoczesnej odporności psychicznej.

Wrażliwy człowiek ma przewagę konkurencyjną

Wrażliwość, określana w terminologii biznesowej jako vulnerability, staje się kluczowym elementem skutecznego zarządzania emocjami w miejscu pracy. Odwaga bycia autentycznym, bez konieczności zakładania maski, to zdolność, która umożliwia osobom na stanowiskach liderskich, jak i zespołom tworzenie środowiska opartego na zaufaniu i współpracy. Wrażliwość, daleka od postrzegania jej jako słabości, może być źródłem siły i motywacji.

REKLAMA

Podejmowanie trudnych decyzji, gotowość na zmierzenie się z wyzwaniami, a nawet otwarte przyznawanie się do błędów, są dziś uznawane za nieodłączne elementy efektywnego przywództwa. Osoby na stanowiskach liderskich, które potrafią wykorzystać wrażliwość jako narzędzie budowania odporności psychicznej, są lepiej przygotowane do przewodzenia zespołom w dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wrażliwość buduje pozytywną kulturę organizacyjną

Otwartość na własne emocje i wrażliwość wobec innych mogą także przyczynić się do budowania pozytywnej kultury organizacyjnej. Osoby, które mają odwagę być sobą i dzielić się swoimi uczuciami, częściej doświadczają radości, empatii i poczucia przynależności do zespołu. W takim środowisku rośnie zaufanie, a komunikacja staje się bardziej efektywna.

Zarządzanie emocjami w pracy

Zarządzanie emocjami, oparte na zasadach Porozumienia Bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC), staje się podstawą efektywnej współpracy. Kluczowe jest tutaj stosowanie tzw. „komunikatu ja” oraz unikanie ocen, co pomaga w tworzeniu środowiska sprzyjającego współpracy i otwartej wymianie opinii. Jednak, aby taka kultura organizacyjna mogła zaistnieć, konieczne jest przejście od wstydu do empatii wobec samego siebie. Jak zauważają eksperci, wstyd jest emocją, która często blokuje możliwość pełnego wyrażania siebie. Zrozumienie i akceptacja własnych uczuć są pierwszym krokiem do tego, aby móc z sukcesem zarządzać emocjami w pracy.

Przyznawanie się do niewiedzy lub wątpliwości jest normalne

W kontekście przywództwa, wrażliwość jest szczególnie istotna. Wiele osób pracujących w rolach liderów i liderek wciąż zmaga się z przekonaniem, że muszą być nieomylne i zawsze silne. - W dzisiejszym dynamicznym środowisku technologicznym, nieustanne doskonalenie i uczenie się są nieodzowną częścią rozwoju zawodowego. Naturalne jest, że w obliczu ciągłych zmian nikt nie posiada pełnej wiedzy. Kluczową rolą lidera czy liderki staje się zatem tworzenie kultury organizacyjnej, w której zespół nie obawia się przyznawać do niewiedzy czy wątpliwości. Aby to było możliwe, osoba na stanowisku liderskim musi być nie tylko dostępna i zaangażowana, ale także wykazywać głębokie zainteresowanie swoimi pracownikami i pracownicami oraz aktywnie ich słuchać – mówi Paweł Paradowski, Senior Project Manager w Capgemini Polska.

Akceptacja wrażliwości może zainicjować tworzenie kultury organizacyjnej, w której pracownicy i pracownice mają poczucie bezpieczeństwa, są autentyczni, chcą dzielić się swoimi obserwacjami i otwarcie mówić o emocjach. Taka atmosfera sprzyja innowacyjności, przyspiesza rozwiązywanie problemów oraz wzmacnia zaangażowanie i lojalność zespołu.

Pokolenie Z uczy wrażliwości

Pokolenie Z, wkraczające na rynek pracy, wnosi ze sobą nowe podejście do emocji. Takie osoby często mają bardziej wyważone podejście do pracy, otwarcie mówią o tym, co czują i oczekują, że ich wrażliwość będzie traktowana jako atut, a nie przeszkoda. Ta zmiana może przynieść korzyści wszystkim - ucząc się od młodszych, firmy mogą zyskać większą elastyczność i lepsze zrozumienie potrzeb zespołów w zmieniającym się świecie pracy.

Źródło: Capgemini

oprac. Emilia Panufnik
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

REKLAMA

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA