REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dietetyk w pracy - nowy sposób dbania o zdrowie pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dietetyk w pracy - nowy sposób dbania o zdrowie pracowników
Dietetyk w pracy - nowy sposób dbania o zdrowie pracowników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dietetyk w pracy czyli nowy sposób dbania o zdrowie pracowników. Okazuje się, że praca zdalna ma wpływ na niezdrowe nawyki żywieniowe i problemy z nadwagą pracowników. Jak pracodawcy mogą wesprzeć zdrowie pracowników?

Dietetyk od pracodawcy - nowy sposób wsparcia zdrowia pracowników

Epidemia nadwagi i otyłości to szybko rosnący problem XXI wieku. Jej konsekwencje ponoszą również pracodawcy, których pracownicy są mniej efektywni i nieobecni w pracy z powodu metabolicznych chorób cywilizacyjnych m.in. cukrzycy typu 2 czy chorób układu krążenia. Jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości są nieprawidłowe nawyki żywieniowe, dlatego współpraca z dietetykiem jest coraz częstszym sposobem pracodawców na wsparcie zdrowia pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Praca zdalna przyczynia się do nadwagi

REKLAMA

Jak pokazały wyniki badania Dailyfruits „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków”, zrealizowanego w pierwszej połowie 2020 roku na próbie 1055 respondentów, aż 40% z nich miało już wówczas nieprawidłową masę ciała. Badanie ujawniło, że dieta pracujących Polaków była uboga w warzywa i owoce - 50% pracujących Polaków nie jadło codziennie owoców, 40% warzyw, a niezdrowe podjadanie i nadużywanie słodyczy dotyczyło 86% zapytanych. To niezdrowe nawyki zwiększające ryzyko otyłości i innych chorób. Kolejne badanie Dailyfruits „Wpływ pracy zdalnej na nawyki żywieniowe Polaków”, które wykonano na przełomie 2020 i 2021 roku pokazało, że aż 44% respondentów przytyło w okresie pracy zdalnej. Najwięcej z nich przytyło wówczas między 4 kg a 6 kg. Przyrost masy ciała zauważyła u siebie ponad połowa badanych osób, które deklarowały negatywne odczucia związane z pracą zdalną, jak przygnębienie czy stres. Co trzeci respondent zauważył, że pracując w okresie pandemii częściej niż wcześniej zajadał także stres.

- Okazało się, że dla wielu pracowników home office stał się żywieniową pułapką. Chociaż pracujący Polacy dostrzegli, że mają więcej czasu na dbanie o dietę i 43% z nich zaczęło jadać regularniej, to nie zawsze odżywiali się we właściwy sposób. Powielano popełniane wcześniej błędy żywieniowe, sięgano po łatwo dostępne produkty, które akurat były pod ręką. Efektem był wzrost masy ciała i pogłębienie problemów zdrowotnych, które utrudniają efektywne funkcjonowanie zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. W ostatnich miesiącach wiele osób wróciło do biur lub funkcjonuje w trybie hybrydowym. Żywieniowa rutyna dnia codziennego wywrócona do góry nogami podczas przejścia na home office na nowo musi zostać zbudowana. Niestety często wracamy do złych nawyków żywieniowych w biurze lub powielamy błędy w odżywianiu na home office, dlatego istotne jest wsparcie w tej kwestii także ze strony pracodawców.– komentuje Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Edukacja pracowników o nawykach żywieniowych

W interesie pracodawców, co podkreśla m.in. WHO jest uświadamianie pracowników, jak ważna jest zmiana nawyków żywieniowych dla ich zdrowia. Organizacja ta od wielu lat przyznaje, że miejsce pracy to najlepsze miejsce do tego, by taką edukację prowadzić i skutecznie przeciwdziałać rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Pracodawca, który otacza pracowników opieką dietetyczną, wychodząc poza ramy standardowej opieki medycznej, wykazuje troskę o zdrowie swojej załogi. Jest także świadomy zagrożeń, wynikających ze złych nawyków żywieniowych, przekładających się na spadek odporności, zmęczenie a w konsekwencji również obniżenie efektywności pracy i działalności firmy. 

Dietetyk w firmie - benefit pozapłacowy

- Wizyty dietetyka w firmach są coraz częstszym sposobów pracodawców na wsparcie zdrowia pracowników. Są one prowadzone w formie wykładów, indywidualnych konsultacji z analizą składu ciała, prelekcji dietetycznych, realizowanych w siedzibie klienta lub w trybie zdalnym w postaci webinarów. Takie spotkania to dobry sposób na przekazanie wiedzy z zakresu dietetyki i zdrowego odżywiania dużej ilości osób w jednym czasie, a więc działań na szeroką skalę. Część firm decyduje się również na rozbudowane działania łączące ze sobą powyższe aktywności w wieloletnie programy żywieniowe, aby wesprzeć kompleksowo pracowników i umożliwić im długoterminową współpracę z dietetykiem, a co za tym idzie osiągnięcie celu i trwanie w nim. Programy żywieniowe w firmach pozwalają zatem na edukowanie pracowników grupowo oraz objęcie ich indywidualną opieką. Z obydwu form działania pracownicy niezwykle chętnie korzystają, co pokazuje skalę zapotrzebowania na wsparcie tego typu.– mówi Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Programy prozdrowotne

REKLAMA

Programy prozdrowotne warto wdrażać w miejscu pracy, bez względu czy jest ona realizowana w biurze czy zdalnie. Ich fundamentem powinno być budowanie w organizacji nawyków żywieniowych w różnych formach, jak na przykład: newslettery, piramidy żywieniowe, mailingi, czy webinaria i indywidualna współpraca ze specjalistami z zakresu dietetyki. Duże znaczenie ma także stwarzanie w ciągu dnia pracy dobrej okazji pracownikom do wybierania zdrowszych produktów. Może być to realizowane na przykład w formie owocowych skrzynek regularnie dostarczanych dla pracowników w biurach i zakładach pracy, a w przypadku pracy zdalnej także na home office. Dostawy owoców do firmy mogą być elastycznie dostosowane do konkretnych potrzeb.

Pracodawcy zaczynają dostrzegać, że wsparcie dietetyka w organizacji to forma dbałości o profilaktykę zdrowotną pracowników, która w perspektywie może przynieść korzyści ekonomiczne. Środki zainwestowane przez firmę w taką współpracę mogą obniżyć poziom absencji pracowników, wzrost efektywności przez mniejszą fluktuację pracowników, mniejszą ilość zwolnień i obniżenie prezentyzmu.

Podsumowanie

Przez wiele lat wsparcie zdrowia pracownika ograniczało się do przestrzegania przepisów BHP i podstawowej opieki zdrowotnej. Pandemia jednak uświadomiła wielu pracodawcom, jak ważne jest wdrażanie bardziej kompleksowych rozwiązań, które wspierają zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. Już pod ponad 10 lat obserwujemy w Polsce rosnący trend wprowadzania zdrowej żywności do przestrzeni biurowych i zakładów produkcyjnych jako narzędzie do tworzenia zdrowych nawyków żywieniowych, ale potrzeby pracowników są dużo większe. Kolejnym krokiem, który wykonuje coraz więcej pracodawców jest zaangażowanie się w realizację firmowych programów prozdrowotnych we współpracy m.in. z dietetykami.

Źródło: Dailyfruits

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

REKLAMA

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

REKLAMA