REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zapominaj o szkoleniach BHP

Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia
Szkolenia BHP dzielimy na wstępne i okresowe./ Fot. Fotolia
Szkolenia BHP dzielimy na wstępne i okresowe./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolejnym ważnym zagadnieniem, z którym spotkasz się pracując w kadrach są szkolenia bhp. Za organizację tych szkoleń w odpowiednim terminie odpowiada pracodawca. W praktyce jednak to służby kadrowe na bieżąco współpracują ze służbami bhp w tym zakresie, tj. pilnowania terminów szkoleń, organizowania szkoleń itp.

Bez aktualnego szkolenia bhp pracownik nie może być dopuszczony do wykonywania pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Bardzo istotnym jest zatem, aby kontrolować ten obszar i nie dopuścić do sytuacji, w której pracownik podejmuje pracę bez aktualnego przeszkolenia.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 – Nowe Wydanie. Praktyczny komentarz z przykładami

Szkolenia bhp dzielimy na:

REKLAMA

- wstępne (przeprowadzane przed rozpoczęciem pracy na danym stanowisku)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- okresowe (przeprowadzane w określonym czasie od daty zatrudnienia lub podjęcia pracy na danym stanowisku)

Szkolenie wstępne

Każdy pracownik przed dopuszczeniem go do pracy powinien przejść szkolenie wstępne.

W jednym tylko przypadku nie ma konieczności przeprowadzania takiego szkolenia, a mianowicie jeżeli pracownik zatrudniany jest u danego pracodawcy na tym samym stanowisku, które zajmował bezpośrednio przed nawiązaniem kolejnej umowy o pracę.

Jan B. zatrudniony został 01.02 na stanowisku magazyniera, na okres próbny 3 miesiące. Przed dopuszczeniem go do pracy przeszedł szkolenie wstępne bhp. Po okresie próbnym, który zakończył się 30.04, pracodawca zawarł z nim kolejną umowę o pracę na czas określony na 12 miesięcy, również na stanowisku magazyniera. Pracownik nie musi przed rozpoczęciem kolejnej umowy ponownie przechodzić szkolenia wstępnego.

Jednakże, gdyby kolejna umowa wiązała się z zatrudnieniem na innym stanowisku, wówczas należałoby przeprowadzić kolejne szkolenie wstępne.

Damian W. zatrudniony został 01.03 na stanowisku magazyniera, na okres próbny 3 miesiące. Przed dopuszczeniem go do pracy przeszedł szkolenie wstępne bhp. Po okresie próbnym, który zakończył się 31.05, pracodawca zawarł z nim kolejną umowę o pracę na okres próbny na stanowisku operatora maszyn. Pracownik ten powinien przejść dwa szkolenia wstępne przed rozpoczęciem pracy w ramach pierwszej umowy na stanowisku magazyniera i kolejne przed rozpoczęciem pracy w ramach drugiej umowy na stanowisku operatora maszyn.

Szkolenie wstępne dzieli się na instruktaż ogólny i stanowiskowy.

Instruktaż ogólny ma na celu zapewnienie uczestnikom szkolenia zapoznanie się z podstawowymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy zawartymi w Kodeksie pracy, w układach zbiorowych pracy lub w regulaminach pracy, z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi u Twojego pracodawcy, a także z zasadami udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.

Instruktaż ogólny najczęściej przeprowadza osoba zajmująca się sprawami bhp w Twojej firmie, ale może go również przeprowadzić osoba wykonująca zadania służby bhp lub pracownik wyznaczony przez pracodawcę posiadający zasób wiedzy i umiejętności do przeprowadzenia takiego szkolenia oraz posiadający aktualne szkolenie bhp.

Instruktaż ogólny przechodzą nowozatrudnieni pracownicy, a także studenci odbywający praktykę studencką i uczniowie odbywający praktyczną naukę zawodu.

Natomiast instruktaż stanowiskowy powinien zapewnić uczestnikom szkolenia zapoznanie się z czynnikami środowiska pracy występującymi na ich stanowiskach pracy i ryzykiem zawodowym związanym z wykonywaną pracą, sposobami ochrony przed zagrożeniami, jakie mogą powodować te czynniki, oraz metodami bezpiecznego wykonywania pracy na tych stanowiskach.

Instruktaż ten należy przeprowadzić przed dopuszczeniem do wykonywania pracy na określonym stanowisku:

  1. pracownika zatrudnianego na stanowisku robotniczym oraz innym, na którym występuje narażenie na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych;
  2. pracownika przenoszonego na stanowisko, o którym mowa w punkcie powyżej;
  3. ucznia odbywającego praktyczną naukę zawodu oraz studenta odbywającego praktykę studencką.

Pracownik, który wykonuje pracę na kilku stanowiskach pracy powinien odbyć instruktaż stanowiskowy na każdym z tych stanowisk.

Instruktaż stanowiskowy przeprowadza wyznaczona przez pracodawcę osoba kierująca pracownikami lub sam pracodawca, jeżeli posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz są przeszkolone w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego.

Odbycie instruktażu ogólnego oraz instruktażu stanowiskowego pracownik potwierdza na piśmie w karcie szkolenia wstępnego, która jest przechowywana w aktach osobowych pracownika. Kartę wpinasz do części B akt osobowych.

Instruktaż stanowiskowy kończy się sprawdzianem wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania pracy zgodnie z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Pozytywny wynik egzaminu jest podstawą dopuszczenia pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku.

Szkolenia okresowe

Szkolenia okresowe mają na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.

Szkolenie okresowe odbywają:

  1. osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami, w szczególności kierownicy, mistrzowie i brygadziści;
  2. pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych;
  3. pracownicy inżynieryjno-techniczni, w tym projektanci, konstruktorzy maszyn i innych urządzeń technicznych, technolodzy i organizatorzy produkcji;
  4. pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy i inne osoby wykonujące zadania tej służby;
  5. pracownicy na stanowiskach administracyjno-biurowych;
  6. pracownicy niewymienieni w pkt 1-5, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pracownicy administracyjno-biurowi w pewnych sytuacjach nie będą musieli przechodzić szkoleń okresowych. Będzie tak wówczas, gdy rodzaj przeważającej działalności pracodawcy w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej znajduje się w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Szkolenie okresowe dla tej grupy będzie jednak konieczne, pomimo spełnienia warunków dotyczących kategorii ryzyka, jeżeli tak wynika z oceny ryzyka zawodowego.

Informacje o tym, jaka grupa pracowników podlega szkoleniom okresowym i z jaką częstotliwością są one wykonywane w Twojej firmie dowiesz się od osoby, która zajmuje się sprawami bhp. Jak już wspomniałam na wstępie, kadrowcy ściśle współpracują w tym obszarze ze specjalistami z zakresu bhp.

Częstotliwość i czas trwania szkolenia okresowego ustala pracodawca ustala z pracownikami lub ich przedstawicielami, uwzględniając rodzaj i warunki wykonywania prac na tych stanowiskach. Przy czym pierwsze szkolenie okresowe dla osób kierujących pracownikami powinno odbyć się w okresie do 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na stanowisku związanym z kierowaniem pracownikami, natomiast dla pozostałych pracowników w okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy na danym stanowisku.

Janina B. została zatrudniona w dniu 01.11.2017 r. na stanowisku sprzedawcy. Z dniem 01.04.2019 r. awansowała na stanowisko kierownika sklepu. Pracownica musi przejść szkolenie okresowe dla osób kierujących pracownikami do dnia 31.08.2019 r. tj. w okresie 6 miesięcy od dnia awansu.

Szkolenia okresowego nie będzie musiała przechodzić osoba, która przedłoży aktualne zaświadczenie o odbyciu wymaganego szkolenia okresowego u innego pracodawcy lub osoba, która odbyła szkolenie okresowe wymagane dla osoby zatrudnionej na stanowisku należącym do innej grupy, ale program tego szkolenia uwzględniał zakres tematyczny wymagany programem szkolenia okresowego obowiązującego na nowym stanowisku.

Jeżeli będziesz mieć wątpliwości, czy dane zaświadczenie przedłożone przez pracownika o odbyciu szkolenia okresowego można uznać skonsultuj się z osobą, która zajmuje się sprawami bhp w Twojej firmie.

Szkolenia okresowe kończą się egzaminem, przeprowadzanym przed komisją powołaną przez organizatora szkolenia. Potwierdzeniem natomiast ukończenia szkolenia przez pracownika jest zaświadczenie wydane przez organizatora szkolenia.

Odpis (kopię opatrzoną pieczęcią „Za zgodność z przedłożonym dokumentem” i podpisem) zaświadczenia wpinasz do akt osobowych, do części B.

Cykl artykułów dla początkujących kadrowych >>> KADRY DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Podstawa prawna:

Polecamy serwis: BHP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

REKLAMA

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA