REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy oświetlenia pomieszczeń biurowych - oszczędności dla pracodawcy

TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Maciej Gronert
Systemy oświetlenia pomieszczeń biurowych - oszczędności dla pracodawcy. / Fot. Fotolia
Systemy oświetlenia pomieszczeń biurowych - oszczędności dla pracodawcy. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy poszukujący oszczędności powinni zastanowić się nad oświetleniem w pomieszczeniach biurowych. Nowoczesne, zautomatyzowane systemy oświetleń pozwalają na znaczne zmniejszenie kosztów. Wykorzystuje się w tym celu czujniki światła dziennego i czujniki obecności.

Zautomatyzowane systemy oświetlenia w pomieszczeniach biurowych

Przewiduje się, że rozwój systemów automatyki będzie w najbliższych latach jednym z trendów najsilniej oddziałujących na budownictwo i zarządzanie powierzchniami komercyjnymi. Z perspektywy potencjalnych oszczędności, bardzo interesującym elementem tego nurtu jest zautomatyzowane sterowanie oświetleniem w biurach.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych firmy konsultingowej Pike Research wynika, że do 2021 roku globalny rynek systemów automatyki budynkowej w obiektach komercyjnych osiągnie wartość bliską 150 miliardów dolarów rocznie. Jednym z obszarów najintensywniejszego wykorzystania inteligentnych systemów zarządzania budynkami są dziś biurowce. W badaniach na potrzeby raportu AutomatykaB2B, tego typu obiekty, jako najczęściej automatyzowane, wskazało 70% respondentów – o kilkanaście procent więcej niż kolejne pozycje w tym rankingu.

Dalszemu rozwojowi tej branży ma sprzyjać nacisk kładziony na bezpieczeństwo oraz globalne dążenie do poprawy efektywności energetycznej światowej gospodarki. Kluczowe znaczenie dla oszczędności w zakresie ponoszonych przez przedsiębiorstwa kosztów eksploatacji ma oświetlenie i praca systemów HVAC (ang. Heating, Ventilation, Air Conditioning – ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja). Szacuje się, że zużycie energii w tych dwóch obszarach generuje około 60% jej całkowitych kosztów w budynkach komercyjnych. Potencjał poszukiwań oszczędności jest więc duży.

Nowa wersja programu Płatnik 10.01.001. Pobierz bezpłatną instrukcję.

REKLAMA

Według danych zaprezentowanych podczas ostatniej edycji targów Light+Building, wykorzystanie emitujących światło diod w połączeniu z systemami zarządzania oświetleniem może skutkować zmniejszeniem kosztów eksploatacji nawet o 70%. Najpopularniejszymi rozwiązaniami znajdującymi zastosowanie w automatyzacji oświetlenia są systemy działające w oparciu o czujniki natężenia światła oraz sensory obecności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykorzystanie czujników światła dziennego

W zależności od specyfiki pracy wykonywanej w danym pomieszczeniu, normy określają parametry światła niezbędne do jej prawidłowego i bezpiecznego wykonania. Konwencjonalne systemy oświetleniowe często projektowane są tak, by osiągać wymagane natężenie światła wówczas, gdy uruchomione jest oświetlenie ogólne. Wykorzystanie tego typu konwencjonalnych układów może prowadzić do szczególnego marnotrawstwa w sytuacji, gdy docierające do pomieszczenia światło dzienne jest wystarczająco jasne, by spełnić zawarte w normach wytyczne.

Zapraszamy na nasze FORUM

– Wprowadzenie systemów sterowania funkcjonowaniem oświetlenia w zależności od światła dziennego przynosi szczególnie duże oszczędności latem, gdy do pomieszczeń dociera intensywne światło słoneczne – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia firmy TRILUX Polska. – W niektórych przypadkach, skala miesięcznych obniżek kosztów wynikających z wdrożenia rozwiązania sięga 35%. Według ostrożnych, uśrednionych obliczeń, wartość oszczędności szacuje się na 20% - podaje ekspert. Automatyczne sterowanie oświetleniem działa w tym przypadku w oparciu o czujniki, które na bieżąco dokonują pomiarów natężenia światła w pomieszczeniu. Dzięki ich współpracy z układami kontrolnymi, można dostosować intensywność pracy opraw do warunków. Przykładowo - jeśli światło dzienne osiąga niezbędną do pracy przy komputerze wartość 500 lx, lampy zostaną całkowicie wygaszone. Kiedy z odczytów wynika, że wymagane jest częściowe doświetlenie pomieszczenia, układy kontrolne dopasowują moc opraw – tak, by osiągały one zadane parametry.

Wykorzystanie czujników obecności

Oszczędności na większą skalę można osiągnąć stosując czujniki obecności. – Jednym z ciekawych sposobów ich wykorzystania jest zastosowanie sensorów obecności montowanych w oprawach. Urządzenia przekazują sobie wzajemnie informacje o odczytach, umożliwiając tworzenie układów strefowych – tłumaczy Maciej Gronert. – Lampy w danym obszarze funkcjonują tylko wtedy, gdy użytkownik znajduje się w ich zasięgu. Pozostałe oprawy świecą wówczas z natężeniem rzędu 20% maksymalnej mocy. Szacuje się, że wdrożenie tego typu sytemu sterowania daje średnio około 35% oszczędności – mówi projektant oświetlenia firmy TRILUX Polska. Osiągnięcie najlepszych efektów możliwe jest dzięki stworzeniu układów wykorzystujących oba typy czujników. W takim zestawieniu, sensory obecności przekazują do urządzeń sterujących informację, czy konieczne jest w danym momencie oświetlenie pomieszczenia lub jego części. Jeśli w zasięgu czujników nie znajduje się żadna osoba, lampy są całkowicie wygaszane. W przeciwnym razie, oświetlenie funkcjonuje z mocą zadaną w oparciu o odczyty czujników natężenia światła dziennego – tak, by osiągać wymagane parametry jak najmniejszym kosztem.

Wymagania BHP dla pomieszczeń pracy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

REKLAMA

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP? Warto wiedzieć jakie zasady obowiązują przy planowaniu urlopu wypoczynkowego w 2026 r.

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

ZUS ogłasza: od stycznia 2026 r. ZUS rozszerza tą usługę. Co, kiedy i dla kogo?

Chcesz sprawnie załatwić sprawę w ZUS? Zarezerwuj wcześniej wizytę w ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych od stycznia 2026 roku rozszerza usługę w swoich placówkach i zachęca klientów do kontaktu online. Na co można liczyć?

REKLAMA

Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA