REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksperci medyczni w roli influencerów

medycyna
apteka medycyna fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Social media już dawno przestały być tylko przestrzenią rozrywki i rekreacji. Wraz z upowszechnieniem się pracy hybrydowej i wirtualizacją codziennych zadań, coraz częściej social media stają się dla nas źródłem fachowej wiedzy nt. zdrowia. Medycy coraz częściej porzucają pisanie poradników dla pacjentów i wizyty w mediach tradycyjnych na rzecz wideo, podcastów i fachowych porad do mediów społecznościowych. Budując wokół siebie duże i lojalne społeczności, namawiają do działań prozdrowotnych i profilaktycznych. W wyścigu o zaufanie pacjenta wygrywają dziś, ci, którzy swoją wiedzą potrafią przekazać w sposób lekki i zrozumiały. 

Coraz więcej medyków decyduje się na zostanie influencerami

Według raportu „Influencerzy Medyczni”, przygotowanego przez agencję Procontent Communication i Sotrender, młodzi lekarze coraz bardziej doceniają rolę spotkań z pacjentami w przestrzeni online. Eksperci medyczni, którzy wcześniej korzystali z pomocy znanych influcerów, by przekazać swoje treści w Internecie, dziś sami stają się influencerami i zakładają konta na Facebooku oraz Instagramie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wielu ekspertów medycznych dopiero decyduje się na obecność w sieci i uczy się dziś bycia influencerem w social mediach, by tam przekazywać wiedzę medyczną z najwyższej półki. Jednocześnie w sieci wyrastają nowi liderzy opinii, którzy fachową wiedzę specjalistyczną przybliżają w prostym wręcz „tiktokowym” stylu. 

Wraz z rosnącym zainteresowaniem marek działaniami influencerów w obszarze promocji zdrowia, rośnie również liczba kont biznesowych i oferta działań influencerów. Jednocześnie bardzo istotnie zmienia się lista największych sieciowych graczy. Dziś influencerów medycznych możemy praktycznie znaleźć w każdej dużej kampanii promującej zdrowie – podkreśla Iwona Kubicz z agencji Procontent Communication.

Do tej pory wielu ekspertów medycznych istniało w kanałach social mediowych głównie w celach prywatnych lub by pozostać w kontakcie z kolegami z branży i własnymi pacjentami. Z czasem jednak ich konta przerodziły się w dynamicznie rozwijające się społeczności, które dziś stają się łakomym kąskiem dla firm farmaceutycznych i podmiotów z obszaru promocji zdrowia. Wraz z popularyzacją działań digitalowych przez pandemię na wielu profilach ekspertów zaczęły pojawiać się promocje webinarów, spotkań online, aplikacji i materiałów wideo. W ostatnim czasie branża medyczna przeżywa wręcz rozkwit w przestrzeni cyfrowej, który pociąga za sobą profesjonalizację działań influencerów. Co za tym idzie tworzenie treści cyfrowych staje się codziennym elementem współpracy z autorytetami w dziedzinie medycyny, jak również coraz częściej w medyczne programy edukacyjne, tak jak kiedyś dziennikarze, dziś włączani są znani influencerzy. 

REKLAMA

Warto wiedzieć, kto buduje wokół siebie największe i najbardziej zaangażowane społeczności, jak również jakie są najnowsze trendy w budowaniu treści na kanały social media. Powoli w zapomnienie odchodzi takie spojrzenie, w którym w kanałach social media dominowały prozdrowotne porady parentingowe. Do walki o zaangażowanie użytkowników Instagrama i Facebooka ruszają bowiem przedstawiciele praktycznie wszystkich specjalizacji medycznych – podkreśla Iwona Kubicz. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwięksi na Facebooku

Makroinfluencerzy gromadzą wokół siebie społeczność od 100 000 do miliona obserwujących. Cieszą się zaufaniem, a zaangażowanie na ich profilach jest bardzo duże. Według danych z raportu „Influencerzy Medyczni” mamy w Polsce czterech makroinfluencerów medycznych na Facebooku. Są nimi: Pan Tabletka, którego mottem jest „Zrób wszystko, żeby tabletki nie były potrzebne”, Mama Fizjoterapeuta, która uważa, że „najlepsze, co możemy dać swojemu dziecku, to po prostu czas…”, a także Siostra Bożenna – „miłośniczka twardych igieł i miękkich pośladków” - oraz Hafija.pl, dyplomowana Promotorka Karmienia Piersią, która sama o sobie mówi, że jest „matką karmiącą”.

Według liczby fanów na Facebooku na pierwszym miejscu znalazł się Pan Tabletka – jego stronę polubiło prawie 320 tysięcy osób, na swoim profilu – „radzi co robić, żeby jeść mniej tabletek”. Zaraz za nim plasuje się Mama Fizjoterapeuta, która na swojej stronie zgromadziła ponad 250 tysięcy fanów, a na swoim Facebooku mówi „o rozwoju psychoruchowym dziecka z perspektywy mamy fizjoterapeuty”. Według raportu trzecie miejsce zajmuje Siostra Bożenna z liczbą 132 tysięcy fanów, opowiada o „pielęgniarskich mądrościach”. Natomiast czwarte miejsce – Hafija.pl, która ma blisko 130 tysięcy fanów, mówi o karmieniu piersią. Warto zwrócić uwagę, że najaktywniejszym profilem w 2022 roku był Lekarz Bartosz Fiałek, na drugim miejscu znalazła się Mama Fizjoterapeuta, a na trzecim Siostra Bożenna.

Miarą zaangażowania na Facebooku jest Interactivity Index – INI. To wskaźnik zliczający wszystkie aktywności w obrębie fanpage’a, zakładając, że każda z aktywności posiada inną wagę. Natomiast Interactivity Score jest funkcją miar zaangażowania profilu na Facebooku. Liderem zaangażowania liczonego wg. INI oraz Interactivity Score jest profil Siostra Bożenna, która na swoim profilu walczy z toksycznymi relacjami na linii pielęgniarka – pacjent, na drugim miejscu plasuje się Lekarz Bartosz Fiałek, a na trzecim Mama Fizjoterapeuta. 

Jakie posty angażują najbardziej?

Najbardziej angażującym typem postów publikowanych na Facebooku przez analizowane profile jest status. Jednak należy zwrócić uwagę, że tego typu postów publikowano zdecydowanie najmniej. Najwięcej treści pojawiało w formie zdjęcia – ten typ posta znajduje się na drugim miejscu pod względem średniego zaangażowania. Posty typu link i video są zdecydowanie najmniej angażujące.

Największe zaangażowanie odnotowano na stronach Siostra Bożenna oraz Lekarz Bartosz Fiałek. Za zdecydowaną większość zaangażowania na stronach analizowanych profili odpowiadają posty typu photo. Jedynymi profilami, na których zaangażowanie nie jest zdominowane przez posty typu zdjęcie to Pan Tabletka – najwięcej zaangażowania zdobyły posty typu link, Lekarz Mateusz Paczuła i Fajny Chirurg – najwięcej zaangażowania zdobyły natomiast posty typu video. Na profilu ZapytajPolozna.pl za stosunkowo dużą część całkowitego zaangażowania odpowiadały posty typu status. 

Czołowe profile potrafią umiejętnie balansować między byciem lubianym a byciem kontrowersyjnym. Ich treści notują zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze, ale ostatecznie profile mają wysokie liczby fanów i wysokie zaangażowanie. Liczy się też umiejętne posługiwanie się humorem. Siostra Bożenna okazała się najbardziej humorystycznie odbieraną stroną, co wynika z konwencji – sporo jest tu autorskich memów czy żartobliwych treści.

Źródło: Procontent Communication

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

REKLAMA

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

REKLAMA

Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA