| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > ZUS > Informacje ogólne > Reklamacje ubezpieczonych dotyczące informacji o stanie konta ZUS

Reklamacje ubezpieczonych dotyczące informacji o stanie konta ZUS

W przypadku, gdy po otrzymaniu informacji o stanie indywidualnego konta w ZUS ubezpieczony niebędący płatnikiem składek stwierdzi, że na jego koncie nie zostały zewidencjonowane wszystkie należne składki na ubezpieczenie emerytalne lub zostały zewidencjonowane w niewłaściwej wysokości, obowiązuje niżej opisany tryb postępowania.

Najpierw ubezpieczony zgłasza płatnikowi składek, na piśmie lub do protokołu, wniosek o sprostowanie danych przekazanych do ZUS w dokumentach ubezpieczeniowych lub przekazanie brakujących dokumentów. Następnie płatnik składek informuje ubezpieczonego na piśmie o sposobie rozpatrzenia wniosku o sprostowanie danych – w terminie 60 dni od dnia jego otrzymania.

Przeczytaj również: Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zleceniobiorców

W przypadku uwzględnienia wniosku o sprostowanie danych płatnik składek koryguje błędny lub uzupełnia brakujący dokument ubezpieczeniowy – w terminie 30 dni od dnia przekazania ubezpieczonemu informacji o sposobie rozpatrzenia jego wniosku o sprostowanie danych, natomiast w przypadku nieuwzględnienia przez płatnika składek wniosku o sprostowanie danych oraz w przypadku gdy płatnik składek już nie istnieje, ubezpieczony składa w jednostce terenowej ZUS, właściwej według jego miejsca zamieszkania, wniosek o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, dołączając:

  • dokumenty potwierdzające wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne,
  • kopię otrzymanej od płatnika składek (np. pracodawcy) informacji o sposobie rozpatrzenia wniosku o sprostowanie danych, z której wynika, że płatnik nie uwzględnił wniosku ubezpieczonego i nie będzie korygował danych, albo
  • oświadczenie, że płatnik składek odmówił wydania ww. dokumentów lub że płatnik składek już nie istnieje.

Zobacz serwis: Wypowiedzenie

Jeżeli w wyniku postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez ZUS okaże się, że przyczyną niezewidencjonowania na koncie ubezpieczonego wszystkich należnych składek na ubezpieczenie emerytalne lub zewidencjonowanie ich w niewłaściwej wysokości są błędy w dokumentach ubezpieczeniowych, płatnik składek składa korygujące lub brakujące dokumenty – w terminie 30 dni od:

  • otrzymania z Zakładu zawiadomienia o stwierdzonych, w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, nieprawidłowościach w dokumentach,
  • uprawomocnienia się decyzji – jeżeli stwierdzenie nieprawidłowości następuje w drodze decyzji,
  • otrzymania protokołu kontroli – jeżeli stwierdzenie nieprawidłowości nastąpiło w drodze kontroli.

W przypadku wątpliwości dotyczących sposobu sporządzenia dokumentów ubezpieczeniowych korygujących, należy skontaktować się z jednostką terenową ZUS, właściwą według adresu siedziby płatnika składek.

Źródło: www.zus.pl

Ekspert:

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

W przypadku uwzględnienia wniosku o sprostowanie danych płatnik składek koryguje błędny lub uzupełnia brakujący dokument ubezpieczeniowy.
W przypadku uwzględnienia wniosku o sprostowanie danych płatnik składek koryguje błędny lub uzupełnia brakujący dokument ubezpieczeniowy.

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

S&P Audyt Sp. z o.o.

Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »