| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Problem z płacą minimalną dla polskich przewoźników

Problem z płacą minimalną dla polskich przewoźników

Problem ze stosowaniem niemieckiej płacy minimalnej do polskich kierowców nadal nie został rozwiązany. Podobne rozwiązanie planuje wprowadzić Francja. Właściciele polskich firm wykonujących przewozy międzynarodowe zorganizowali protest przed niemiecką i francuską ambasadą.

Na połączonym posiedzeniu sejmowych Komisji: Infrastruktury, Spraw Zagranicznych oraz Komisji ds. Unii Europejskiej w dniu 3 marca omawiano temat działań rządu związanych z niemieckim obowiązkiem stosowania płacy minimalnej dla polskich kierowców. W posiedzeniu reprezentowani byli przedstawiciele Pracodawców RP i Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Obowiązek stosowania krajowej płacy minimalnej dla polskich kierowców w Niemczech to problem, który wciąż nie znalazł właściwego rozwiązania. Komisja Europejska prowadzi w tej sprawie postępowanie wyjaśniające, dotyczące zgodności niemieckiej ustawy z prawem unijnym. Rząd niemiecki złożył w tej sprawie 3 marca br. wyjaśnienia, które będą przedmiotem analizy.

W chwili obecnej stosowanie ustawy zostało przez stronę niemiecką zawieszone. Jednak zgodnie z informacjami napływającymi od przewoźników niemieckie służby celne nie zaprzestały prowadzenia kontroli. Jednocześnie niemieccy kontrahenci i zleceniodawcy nadal wymagają od polskich przewoźników podpisywania oświadczeń o stosowaniu się do niemieckiej ustawy, uzasadniając to zapewnieniem sobie bezpieczeństwa prawnego.

Zawieszenie niemieckiej płacy minimalnej - ocena pracodawców

Wprowadzony przez Niemcy obowiązek stosowania płacy minimalnej dla przewoźników z innych krajów stał się niestety niepokojącym precedensem. Także rząd francuski przyjął wstępną propozycję wprowadzenia minimalnego wynagrodzenia – w wysokości 9,61 euro za godzinę. Podobne pomysły pojawiają się także w Belgii i Włoszech. Wprowadzanie takich rozwiązań przez kolejne kraje UE byłoby zupełnym zaprzeczeniem idei swobodnego przepływu towarów i usług na europejskim rynku.

W ramach protestu przeciwko tym protekcjonistycznym działaniom właściciele polskich firm wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe zorganizowali 4 marca przed ambasadami Niemiec i Francji protest przeciwko objęciu polskich kierowców przepisami o płacy minimalnej. W trakcie protestu przekazali Ambasadorom obu krajów petycję do Kanclerz Niemiec Angeli Merkel i Prezydenta Francji François Hollande’a.

Zadaj pytanie na FORUM

Jacek Brzozowski, Doradca Prezydenta Pracodawców RP

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mirek Gumula

Szkoła Jazdy Subaru

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »