| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Wszczęcie postępowania o przyznanie emerytury

Wszczęcie postępowania o przyznanie emerytury

Postępowanie w sprawach emerytur przysługujących z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wszczynane jest na wniosek osoby zainteresowanej bądź też z urzędu.

Podstawowym trybem jest postępowanie na wniosek. Za wniosek uważa się zgłoszone na piśmie lub ustnie do protokołu żądanie przyznania świadczenia, jak również wznowienia postępowania w sprawie już rozstrzygniętej prawomocną decyzją.

Wniosek osoby zainteresowanej powinien zawierać:

  • imię i nazwisko,
  • datę urodzenia,
  • miejsce zamieszkania,
  • wskazanie rodzaju świadczenia, o które się ubiega,
  • podpis osoby uprawnionej do zgłoszenia wniosku.

Wniosek o wznowienie postępowania może być zgłoszony wyłącznie na piśmie.

Do wniosku powinny być dołączone – w zależności od rodzaju żądanych świadczeń – odpowiednie dokumenty lub oświadczenia stwierdzające okoliczności uzasadniające przyznanie tego świadczenia.

Zgłoszenie wniosku

Dla wygody osób zainteresowanych ZUS opracował formularz wniosku o emeryturę o symbolu ZUS Rp-1E. Dopuszczalne jest także zgłoszenie wniosku w innej formie niż z wykorzystaniem tego formularza.

Wniosek może być zgłoszony przez osobę zainteresowaną bądź też jej pełnomocnika, przy czym pełnomocnik może działać w imieniu zainteresowanego, jeżeli sprawa nie wymaga osobistego działania zainteresowanego. Pełnomocnikiem zainteresowanego może być każda osoba fizyczna, która nie jest ograniczona w zdolności do czynności prawnych, jeżeli działa na podstawie pełnomocnictwa.

Za pełnomocnika uważa się również:

  • członka najbliższej rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym,
  • opiekuna społecznego,
  • przedstawiciela zakładu pracy, organizacji związkowej lub instancji związkowej,
  • przedstawiciela właściwego organu wojskowego,
  • przedstawiciela związku inwalidów, emerytów i rencistów, jeżeli działają oni za zgodą zainteresowanego.

Pełnomocnictwo lub wspomniana zgoda powinny być udzielone przez zainteresowanego na piśmie lub dane do protokołu. Nie ma zatem wymogu, aby były one sporządzone w formie notarialnej.

Wniosek o emeryturę lub rentę może być wycofany, jednak nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji. W razie wycofania wniosku postępowanie w sprawie świadczeń podlega umorzeniu.

Emerytura z urzędu

Ustalanie emerytury z urzędu następuje przede wszystkim w przypadku przyznawania emerytury osobie, która osiąga powszechny wiek emerytalny – pobierającej rentę z tytułu niezdolności do pracy albo uprawnionej do świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego.

Autor:

specjalista ds. ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »