| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Składniki wynagrodzenia > Czy pracownik zatrudniony u dwóch pracodawców może nabyć dwie odprawy emerytalne

Czy pracownik zatrudniony u dwóch pracodawców może nabyć dwie odprawy emerytalne

Pracownica pracuje w naszej firmie na 1/2 etatu i na 3/4 etatu u innego pracodawcy. Pracę tę rozpoczęła jeszcze przed podjęciem pracy w naszej firmie. Wkrótce przechodzi na emeryturę. Czy pracownicy zatrudnionej w dwóch firmach należy wypłacić odprawę emerytalną z tytułu każdego stosunku pracy? Jeśli tak, to czy w świadectwie pracy należy zamieścić zapis, że pracownicy wypłacono odprawę emerytalną?

RADA

Każdy pracodawca powinien wypłacić odprawę emerytalną, jeżeli obie umowy o pracę rozwiążą się w tym samym dniu. Zasada, że pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa, nie obejmuje przypadków, w których pracownik w związku z przejściem na emeryturę kończy jednocześnie kilka umów o pracę. Należy przyjąć, że w świadectwie pracy powinien zostać odnotowany fakt wypłaty tego świadczenia.

UZASADNIENIE

Pracownikowi, który spełnia warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, jeśli jego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna (art. 921 Kodeksu pracy). Przepisy wyraźnie akcentują bezpośredni związek między rozwiązaniem stosunku pracy a przejściem na emeryturę lub rentę. Z istoty roszczenia o odprawę emerytalną wynika, że staje się ono wykonalne w chwili „przejścia na emeryturę” (wyrok Sądu Najwyższego z 2 października 1990 r., I PR 284/90).

Zasadą jest, że pracownik, który otrzymał odprawę emerytalną, nie może ponownie nabyć do niej prawa. Dotyczy to podjęcia zatrudnienia po uzyskaniu odprawy emerytalnej i następnie rozwiązania tego kolejnego stosunku pracy.

Również w przypadku, kiedy pracownik otrzymał wcześniej odprawę rentową, nie otrzyma już odprawy emerytalnej. Otrzymanie odprawy rentowej wyłącza bowiem prawo do odprawy emerytalnej. Ustawodawca określił prawo do tych świadczeń jako uprawnienie jednorazowe.

WAŻNE!

Pracownik nie ma prawa do kolejnej odprawy emerytalnej w sytuacji, gdy rozwiązano z nim stosunek pracy po ponownym zatrudnieniu, a wcześniej już otrzymał odprawę emerytalną.

Powyższe zasady nie obowiązują jednak, gdy pracownik przechodząc na emeryturę kończy jednocześnie zatrudnienie u kilku pracodawców (będąc związany z każdym z nich odrębną umową o pracę). Wówczas każdy pracodawca jest zobowiązany do wypłaty pracownikowi odprawy emerytalnej (oczywiście pod warunkiem, że pracownik ten nie otrzymał wcześniej odprawy rentowej).

W przedstawionej w pytaniu sytuacji wysokość odprawy każdy pracodawca będzie odnosił zarówno do zarobków otrzymanych przez pracownicę na podstawie łączącego ją stosunku pracy, jak i według obowiązujących u danego pracodawcy przepisów regulujących wypłatę odprawy i jej wysokość (wyższe świadczenie niż przewidziane przepisami Kodeksu pracy może wynikać z przepisów wewnątrzzakładowych).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Szlawski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »