| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jak rozliczyć koszty uzyskania przychodu i kwotę wolną od podatku, jeśli w jednym miesiącu wypłacono wynagrodzenie za dwa miesiące

Jak rozliczyć koszty uzyskania przychodu i kwotę wolną od podatku, jeśli w jednym miesiącu wypłacono wynagrodzenie za dwa miesiące

W związku z rozwiązaniem 7 maja 2010 r. umowy o pracę nasz pracownik otrzymał wynagrodzenie za okres od 1 do 7 maja. Zostało ono wypłacone 10 maja wraz z wynagrodzeniem za kwiecień 2010 r. Czy dobrze obliczyłam zaliczkę na podatek uwzględniając pojedyncze koszty uzyskania przychodu i przyjmując jedną kwotę wolną od podatku?

Pracownik powinien pomniejszyć dochód o koszty uzyskania przychodu za miesiące, których dotyczyło wynagrodzenie, tj. przyjąć koszty zarówno za kwiecień, jak i za maj dopiero w zeznaniu rocznym (pod warunkiem że w maju br. nie zastosuje ich np. jego nowy pracodawca).

Wysokość kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy jest ryczałtowa; nie jest uzależniona od okresu pracy w danym miesiącu. Nie należy pomniejszać miesięcznych kosztów osobom, które nie przepracowały pełnego miesiąca. Pracownik, który otrzymał przychód ze stosunku pracy za okres od 1 do 7 maja, powinien w swoim zeznaniu rocznym pomniejszyć dochód o pełne koszty uzyskania przychodu za maj. Powinien również uwzględnić koszty uzyskania przychodu za kwiecień. Musi mieć na uwadze, aby nie przekroczyć możliwych do odliczenia rocznych kwot (określonych w art. 22 ust. 2 updof). W zeznaniu rocznym pracownik powinien również rozliczyć całą kwotę zmniejszającą podatek przypadającą na 2010 r.

Podobne stanowisko, że w przypadku wypłaty dwóch lub więcej wynagrodzeń w jednym miesiącu koszty uzyskania przychodu i kwotę wolną od podatku do celów obliczenia zaliczki na podatek należy uwzględnić tylko raz, zajęła również Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 13 czerwca 2008 r. (sygn. ITPB2-415/581/08/MM). Interpretacja ta dotyczyła wprawdzie zaległych wynagrodzeń wypłacanych przez komornika, ale zasady obliczania zaliczki są takie, jak w przypadku zakładu pracy. Izba uznała, że „jeżeli komornik sądowy wypłacił w danym miesiącu zaległe wynagrodzenie wyegzekwowane od pracodawcy za siedem miesięcy pracy, mógł on przy obliczaniu zaliczki na podatek uwzględnić tylko koszty uzyskania za jeden miesiąc i w takiej wysokości koszty te wykazać w informacji PIT-11. Należy jednak pamiętać, że zaliczki na podatek dochodowy mają charakter tymczasowy, a możliwość uwzględnienia pełnych kosztów uzyskania przychodów za przepracowane miesiące istnieje na etapie sporządzania przez podatnika zeznania rocznego. Podatnik wówczas ma możliwość uwzględnienia w zeznaniu rocznym kosztów uzyskania przychodów za wszystkie miesiące, w których świadczył pracę”.

Podstawa prawna

  • art. 11 ust. 1, art. 22 ust. 2, art. 32 ust. 2, ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).
reklama

Autor:

ekspert w zakresie prawa podatkowego i rozliczenia pracowników

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Marta Jeleń

Kancelaria Radcy Prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »