| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Działalność socjalna > Wspólna działalność socjalna

Wspólna działalność socjalna

Przepisy nie wymagają, aby wkład finansowy poszczególnych pracodawców we wspólną działalność socjalną był identyczny. Dlatego często jest ona realizowana przez pracodawców o różnym potencjale finansowym.

Najczęściej środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych są niewystarczające, aby zaspokoić potrzeby wszystkich osób uprawnionych. Zdarzają się jednak pracodawcy posiadający bardzo dobrze rozbudowaną bazę socjalną, która nie jest w pełni wykorzystywana.

Rozwiązaniem dla jednych i drugich pracodawców może być prowadzenie wspólnej działalności socjalnej. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przewiduje taką możliwość w art. 9 ust. 1, stanowiącym, że pracodawcy mogą prowadzić wspólną działalność socjalną na warunkach określonych w umowie.

W praktyce wspólna działalność socjalna jest stosowana przede wszystkim przez firmy skupione w jednej branży lub powiązane organizacyjnie bądź kapitałowo albo też prowadzące działalność na tym samym obszarze, powiązane funkcjonalnie (np. w szpitalu, w którym prace są wykonywane przez pracowników szpitala, firmy sprzątającej, firmy cateringowej, zajmującej się wyżywieniem pacjentów).

Zakres wspólnej działalności socjalnej

Przepisy nie ograniczają w żaden sposób zakresu wspólnej działalności. Wymagane jest jedynie, aby mieścił się on w definicji działalności socjalnej, przez którą rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Wspólna działalność może dotyczyć wszystkich lub tylko wybranych aspektów działalności socjalnej pracodawców – co powinno zostać określone umową.

Umowa o prowadzeniu wspólnej działalności socjalnej może postanawiać, że będzie ona prowadzona całością środków zgromadzonych na kontach funduszy obu (lub więcej) pracodawców. Może także postanawiać, że wspólna działalność będzie dotyczyć jedynie części środków i części świadczeń.

W przypadku gdy umowa przewiduje wspólne prowadzenie jedynie wycinka działalności socjalnej, to w pozostałym zakresie działalność jest prowadzona samodzielnie przez każdego pracodawcę.

Przykład

Trzech pracodawców zawarło umowę przewidującą prowadzenie wspólnej działalności socjalnej w zakresie zwrotnej i bezzwrotnej pomocy mieszkaniowej. W tym celu każdy z nich zobowiązał się przekazywać kwotę 30% z naliczanego rokrocznie odpisu na fundusz. Pozostała cześć odpisu została przeznaczona na finansowanie innych form działalności socjalnej (zapomogi, dofinansowanie do wypoczynku itp.) u każdego z pracodawców z osobna.

Tryb zawarcia umowy i jej treść

Tryb zawierania umowy jest analogiczny do trybu ustalania regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z tą różnicą, że więcej jest podmiotów dokonujących uzgodnień. Każdy z pracodawców zamierzających zawrzeć umowę o wspólnej działalności socjalnej musi na jej zawarcie oraz treść uzyskać zgodę zakładowych organizacji związkowych lub przedstawiciela pracowników, jeżeli nie działa u niego żadna organizacja związkowa. W związku z tym, jeżeli u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, nie może on zawrzeć umowy przy jej sprzeciwie. Jeżeli zaś organizacja taka nie działa, prawo weta będzie przysługiwać przedstawicielowi pracowników.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Nysztal

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »