| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Obowiązki zgłoszeniowe płatnika składek

Obowiązki zgłoszeniowe płatnika składek

Każda osoba podlegająca obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlega zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych. Zgłoszenia dokonuje płatnik składek w jednostce terytorialnej ZUS.

Zawiadomienie o zmianach

Płatnik składek zobowiązany jest zawiadomić Zakład Ubezpieczeń Społecznych o wszelkich zmianach, jakie nastąpiły w stosunku do danych zawartych w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych lub wyrejestrowaniu z tych ubezpieczeń w terminie 7 dni od daty zaistnienia tych zmian, stwierdzenia nieprawidłowości we własnym zakresie lub otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przez ZUS.

W przypadku zmian danych wykazanych w zgłoszeniu do ubezpieczeń dotyczących tytułu ubezpieczenia oraz rodzajów ubezpieczeń i terminów ich powstania płatnik składek zawiadamia ZUS o powyższym przez złożenie zgłoszenia wyrejestrowania i ponownego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych zawierającego prawidłowe dane.

Przykład

Zakład krawiecki 1 lutego 2010 r. zgłosił do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego panią Justynę Zielińską na formularzu ZUS ZUA. 1 maja 2010 r. ubezpieczona zawarła związek małżeński i zmieniła nazwisko na Bednarska oraz zmieniła adres zamieszkania. Płatnik składek w terminie 7 dni powinien wyrejestrować ww. z ubezpieczeń i z tym samym dniem zgłosić ją ponownie do ubezpieczeń.

Zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i wyrejestrowania z tych ubezpieczeń można dokonać w trzech formach:

  • na odpowiednim formularzu (ZUS ZUA, ZUS ZWUA),
  • w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z oprogramowania, którego zgodność z wymaganiami została potwierdzona w sposób określony w ww. ustawie,
  • w formie wydruku z powyższego oprogramowania.

W przypadku gdy zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia wyrejestrowania ubezpieczonego z tych ubezpieczeń oraz dokumenty korygujące te dokumenty nie zostały zidentyfikowane w systemie informatycznym, ZUS może żądać od płatnika składek ponownego złożenia dokumentu. Zakład może sporządzać z urzędu wymienione dokumenty, jak również może korygować z urzędu błędy stwierdzone w tych dokumentach. Może także z urzędu wprowadzać i korygować dane bezpośrednio na kontach ubezpieczonych, informując o tym ubezpieczonych i płatników składek.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "KM-LEX"

Kancelaria Prawna "KM-LEX" Roszczenia i usługi prawne Krzysztof Konopka. Kancelaria specjalizuje się w świadczeniu usług prawnych z zakresu dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu zawartych umów ubezpieczeniowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »