| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Ubezpieczenie zdrowotne > Co zrobić, gdy w legitymacji nie ma miejsca na potwierdzenie ubezpieczenia zdrowotnego

Co zrobić, gdy w legitymacji nie ma miejsca na potwierdzenie ubezpieczenia zdrowotnego

Zgłosił się do mnie pracownik z prośbą o wydanie mu nowej legitymacji ubezpieczeniowej. W legitymacji, którą miał do tej pory, skończyły się miejsca na poświadczanie, że podlega on ubezpieczeniu zdrowotnemu. ZUS nie wydał nam nowych druków legitymacji. Co zrobić w tej sytuacji?

Pracownik powinien potwierdzać swoje uprawnienia do świadczeń zdrowotnych innymi dokumentami niż legitymacja ubezpieczeniowa. Może to być druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego wraz z raportem ZUS RMUA lub zaświadczenie pracodawcy o podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu.

UZASADNIENIE

Od 2010 r. ZUS przestał wydawać druki legitymacji ubezpieczeniowych, a także legitymacji rodzinnych. Legitymacje te służyły m.in. jako dokument potwierdzający prawo do korzystania z bezpłatnej opieki zdrowotnej. Nie ma przeszkód, aby obecnie posługiwać się legitymacją wydaną przed 2010 r., pod warunkiem że jest w niej aktualny wpis i pieczątka pracodawcy potwierdzające podleganie ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Docelowo dokumentem potwierdzającym prawo do usług zdrowotnych ma być karta ubezpieczenia zdrowotnego wydawana przez Narodowy Fundusz Zdrowia (art. 49 ustawy zdrowotnej). Do czasu wydania tej karty – zgodnie z informacją podaną na stronie funduszu www.nfz.gov.pl – „dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń jest każdy dokument, który potwierdza uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej, w szczególności dokument potwierdzający opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne”. W przypadku pracowników jest to:

  • druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz aktualnie potwierdzony raport miesięczny ZUS RMUA wydawany przez pracodawcę (nie dotyczy pracowników przebywających na urlopie bezpłatnym powyżej 30 dni, którzy po tym czasie tracą prawo do opieki zdrowotnej – art. 69 ust. 3 ustawy zdrowotnej) lub
  • aktualne zaświadczenie z zakładu pracy.

Wszystkie te dokumenty są ważne przez 30 dni. Jest to konsekwencja zasady, że prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje jeszcze przez 30 dni od dnia wygaśnięcia obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego (art. 67 ust. 4 ustawy zdrowotnej). Termin 30 dni, przez jaki jest ważny dokument potwierdzający prawo do opieki zdrowotnej, należy liczyć:

  • od daty wystawienia – w przypadku zaświadczenia wydanego przez zakład pracy,
  • od daty opłacenia składki – w przypadku ZUS RMUA,
  • od daty poświadczenia – w przypadku legitymacji ubezpieczeniowej.

Jeśli w legitymacji ubezpieczeniowej nie ma już miejsca na kolejny wpis, pracownik nie otrzyma nowej legitymacji. Do czasu otrzymania karty ubezpieczenia zdrowotnego powinien poświadczać swoje uprawnienia do usług opieki zdrowotnej na podstawie wskazanych dokumentów, jakie otrzymuje od pracodawcy.

Podobnie jest w przypadku legitymacji rodzinnych. Mogą służyć jako potwierdzenie zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny osoby podlegającej temu ubezpieczeniu do czasu utraty ważności ostatniego wpisu w tej legitymacji (do upływu 30 dni od daty ostatniego poświadczenia). Później członek rodziny powinien potwierdzać prawo do świadczeń opieki zdrowotnej:

  • dowodem opłacenia składki zdrowotnej za osobę, która zgłosiła go do ubezpieczenia zdrowotnego i kserokopią zgłoszenia go do ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny (tj. ZUS RMUA + ZUS ZCNA lub ZUS ZCZA – gdy zgłoszenie nastąpiło przed 1 lipca 2008 r.),
  • aktualnym zaświadczeniem wydanym przez pracodawcę osobie, która zgłosiła go do ubezpieczenia zdrowotnego, z potwierdzeniem tego zgłoszenia,
  • dodatkowo – w przypadku dzieci pełnoletnich w wieku od 18 do 26 roku życia – dokumentem potwierdzającym fakt kontynuacji nauki, tj. legitymacją szkolną/studencką, a w przypadku członka rodziny niepełnosprawnego w stopniu znacznym – dokumentem potwierdzającym ten stopień niepełnosprawności.

Podstawa prawna

  • art. 49, art. 67, art. 69 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.).
reklama

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Helpdesk Kadrowy Sp. z o.o.

Outsourcing kadr i płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »