| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Czy trzeba opłacać składki od zlecenia wykonywanego przez pracownicę na urlopie macierzyńskim

Czy trzeba opłacać składki od zlecenia wykonywanego przez pracownicę na urlopie macierzyńskim

Z pracownicą naszej firmy, która przebywa obecnie na urlopie macierzyńskim, chcemy zawrzeć umowę zlecenia. Praca na podstawie umowy zlecenia zacznie się w trakcie urlopu macierzyńskiego i będzie trwała po powrocie pracownicy do pracy. Czy od przychodu ze zlecenia będziemy musieli opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne? Co z ubezpieczeniami z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego? Jak rozliczać składki odprowadzane za pracownicę i jak wykazywać te składki w raportach miesięcznych?

Pracownica, która w okresie urlopu macierzyńskiego wykonuje pracę na zlecenie, ze zlecenia podlega obowiązkowo tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu. Nie ma znaczenia, że umowę zlecenia zawarła z własnym pracodawcą. Ze zlecenia pracownica może dobrowolnie (na swój wniosek) przystąpić do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych (art. 9 ust. 1c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Jeśli pracownica przystąpi do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, będzie podlegać obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu. Nie będzie jednak mogła zgłosić się do ubezpieczenia chorobowego, bo prawo do tego mają jedynie osoby objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi.

Jeśli pracownica nie przystąpi do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych ze zlecenia, od przychodów ze zlecenia wykonywanego w okresie urlopu macierzyńskiego powinni Państwo naliczać tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne i wykazywać ją w raporcie ZUS RZA. Wcześniej jednak należy pracownicę zgłosić do tego ubezpieczenia na druku ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 04 11 xx.

Jeśli umowa zlecenia będzie trwała po ustaniu urlopu macierzyńskiego, przychody z tej umowy za okres po urlopie należy rozliczać jak przychody ze stosunku pracy. Oznacza to, że będą Państwo musieli naliczać od nich wszystkie składki, jakie są opłacane za pracownicę – na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, ewentualnie Fundusz Emerytur Pomostowych. Ponadto będą Państwo musieli wyrejestrować pracownicę z ubezpieczenia zdrowotnego jako zleceniobiorcę od dnia następnego po dniu, do którego pracownica będzie przebywać na urlopie macierzyńskim, na druku ZUS ZWUA.

Podstawa prawna

  • art. 8 ust. 2a, art. 9 ust. 1c i 1d, art. 17 ust. 2a, art. 36 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 186, poz. 1444).
reklama

Autor:

konsultant podatkowy

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Premium English

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »