| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Czy trzeba opłacać składki od zlecenia wykonywanego przez pracownicę na urlopie macierzyńskim

Czy trzeba opłacać składki od zlecenia wykonywanego przez pracownicę na urlopie macierzyńskim

Z pracownicą naszej firmy, która przebywa obecnie na urlopie macierzyńskim, chcemy zawrzeć umowę zlecenia. Praca na podstawie umowy zlecenia zacznie się w trakcie urlopu macierzyńskiego i będzie trwała po powrocie pracownicy do pracy. Czy od przychodu ze zlecenia będziemy musieli opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne? Co z ubezpieczeniami z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego? Jak rozliczać składki odprowadzane za pracownicę i jak wykazywać te składki w raportach miesięcznych?

Pracownica, która w okresie urlopu macierzyńskiego wykonuje pracę na zlecenie, ze zlecenia podlega obowiązkowo tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu. Nie ma znaczenia, że umowę zlecenia zawarła z własnym pracodawcą. Ze zlecenia pracownica może dobrowolnie (na swój wniosek) przystąpić do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych (art. 9 ust. 1c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Jeśli pracownica przystąpi do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, będzie podlegać obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu. Nie będzie jednak mogła zgłosić się do ubezpieczenia chorobowego, bo prawo do tego mają jedynie osoby objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi.

Jeśli pracownica nie przystąpi do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych ze zlecenia, od przychodów ze zlecenia wykonywanego w okresie urlopu macierzyńskiego powinni Państwo naliczać tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne i wykazywać ją w raporcie ZUS RZA. Wcześniej jednak należy pracownicę zgłosić do tego ubezpieczenia na druku ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 04 11 xx.

Jeśli umowa zlecenia będzie trwała po ustaniu urlopu macierzyńskiego, przychody z tej umowy za okres po urlopie należy rozliczać jak przychody ze stosunku pracy. Oznacza to, że będą Państwo musieli naliczać od nich wszystkie składki, jakie są opłacane za pracownicę – na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, ewentualnie Fundusz Emerytur Pomostowych. Ponadto będą Państwo musieli wyrejestrować pracownicę z ubezpieczenia zdrowotnego jako zleceniobiorcę od dnia następnego po dniu, do którego pracownica będzie przebywać na urlopie macierzyńskim, na druku ZUS ZWUA.

Podstawa prawna

  • art. 8 ust. 2a, art. 9 ust. 1c i 1d, art. 17 ust. 2a, art. 36 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 186, poz. 1444).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Michałek

Ekspert w zakresie finansów osobistych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »