| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Niezgłoszenie zawieszenia działalności może wpływać na wypłatę renty

Niezgłoszenie zawieszenia działalności może wpływać na wypłatę renty

Niewykreślenie działalności gospodarczej z ewidencji albo brak deklaracji o zawieszeniu tej działalności skutkuje domniemaniem prowadzenia takiej działalności. W takim przypadku osiągnięcie przychodu z tytułu tej działalności może powodować zmniejszenie lub zawieszenie prawa do renty bądź emerytury (wyrok Sądu Najwyższego z 15 kwietnia 2011 r., I UK 359/10).

Wojciech P. był lekarzem zatrudnionym na etacie w ambulatorium Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego. Ponadto prowadził działalność gospodarczą (prywatną praktykę lekarską). Praktyka lekarska była wykonywana tylko i wyłącznie w miejscu wezwania, zatem nie prowadził działalności w miejscu zamieszkania.

Wojciech P. 16 marca 2006 r. doznał zawału serca i został uznany za częściowo niezdolnego do pracy z prawem do renty. Nie wykonywał działalności gospodarczej ze względów zdrowotnych, mimo że była zarejestrowana. W lutym 2007 r. pogotowie zlikwidowało ambulatorium chirurgiczne i rozwiązało z nim umowę. W całym 2007 r. Wojciech P. nie pozostawał w gotowości do wykonywania działalności gospodarczej. Jednak nie wyrejestrował działalności, gdyż planował do niej wrócić po uzyskaniu poprawy zdrowia.

Od 13 grudnia 2006 r. Wojciech P. był uprawniony do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy. W 2007 r. opłacał składkę zdrowotną. Za ten rok biuro rachunkowe, które obsługiwało go jako podmiot gospodarczy, wyliczyło mu stratę, co wykazano w zeznaniu podatkowym, zaliczając do kosztów działalności prowadzenie usług rachunkowych oraz opłaty medialne z tytułu wykonywania działalności w miejscu zamieszkania. Działalność gospodarcza została wyrejestrowana 1 lipca 2008 r.

Miejscowy oddział ZUS wydał 6 października 2008 r. decyzję zobowiązującą Wojciecha P. do zwrotu kwoty ponad 17 150 zł z tytułu nienależnie pobranej renty za 2007 r. ZUS stwierdził, że obowiązek zwrotu renty wyniknął z rozliczenia uzyskanego przez doktora P. przychodu (z zatrudnienia pracowniczego i pozarolniczej działalności gospodarczej) w trybie art. 104 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Monika Sawarska

Ekspert w zakresie prawa gospodarczego (prawa spółek, prawa bankowego, odpowiedzialności odszkodowawczej oraz handlu międzynarodowego).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »