| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Pracownik przechodzi na emeryturę, ale nadal chce pracować

Pracownik przechodzi na emeryturę, ale nadal chce pracować

Jestem kadrową w firmie X. Nasz pracownik posiadający rentę inwalidzką II grupy w grudniu będzie się starał o emeryturę i nadal chce pozostać pracownikiem naszej firmy. Jakich formalności powinnam dokonać w takiej sytuacji?

Pracodawca powinien przede wszystkim pomóc pracownikowi w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia oraz w wypełnieniu wniosku o emeryturę, powinien również wydać niezbędne zaświadczenia.

Wskutek nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z FUS uchylono art. 103 ust. 2a ustawy. Przepis ten stanowił, że prawo do emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na którego rzecz wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego. Na podstawie obecnego stanu prawnego pracownik nabędzie prawo do emerytury bez konieczności rozwiązywania stosunku pracy, a nabyta emerytura nie ulegnie zawieszeniu (pracownik pozostanie w stosunku pracy z firmą X, a jednocześnie będzie otrzymywał emeryturę w określonej wysokości).

Formalności, jakich musi dokonać pracodawca, związane z nabyciem przez pracownika prawa do emerytury są określone w art. 125 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

Pracodawca ma obowiązek:

  • współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia,
  • wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości,
  • przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę.

Reasumując, w stosunku do ubezpieczonych urodzonych przed 1 stycznia 1949 r. i niektórych ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1948 r., za zgodą pracownika pracodawca ma obowiązek przygotować wniosek o emeryturę, nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę. Ponadto pracodawca powinien współdziałać z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania emerytury oraz wydawać pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do emerytury i jej wysokości. Wskazane jest złożenie wniosku na odpowiednim druku. Istotne jest, aby znalazły się w nim niezbędne informacje zawarte w sformalizowanym druku wniosku. Pracodawca powinien pomóc pracownikowi w wypełnieniu wniosku. Wypełniony wniosek o świadczenie stanowi podstawę do wszczęcia postępowania o emeryturę, rozpatrzenia uprawnień do świadczeń i wydania decyzji.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

RESET2 Sp. z o.o.

RESET2 Sp. z o.o. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »