| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Praca tymczasowa > Jakie są konsekwencje zatrudniania pracowników tymczasowych przez okres dłuższy niż dopuszczalny

Jakie są konsekwencje zatrudniania pracowników tymczasowych przez okres dłuższy niż dopuszczalny

Korzystanie z pracy pracowników tymczasowych polega na „wypożyczeniu” ich z agencji pracy tymczasowej, z którą takie osoby mają podpisane umowy o pracę. Wypożyczenie nie może mieć jednak charakteru trwałego i zastępować w sposób ciągły zatrudniania pracowników w formie stosunku pracy. Ustawodawca kształtując warunki zatrudnienia w formie tymczasowej przewidział pewne ograniczenia w tym zakresie.

Powyższy przepis od samego początku budził kontrowersje wśród komentatorów prawa z uwagi na niejasny podmiot, do którego został on skierowany oraz brak określonych konsekwencji jego naruszania. Zdaniem niektórych ekspertów, w tym również według stanowiska Ministerstwa Gospodarki i Pracy, został on skierowany wyłącznie do agencji pracy tymczasowej oraz pracownika tymczasowego, a nie do pracodawcy użytkownika, dla którego nie ma znaczenia długość skierowania do jego zakładu tego samego pracownika. Pogląd ten został jednak skrytykowany ze względu na możliwość rezygnacji przez pracodawców z trwałego zatrudniania pracowników na rzecz wypożyczania ich z agencji pracy tymczasowej. Celem ustawodawcy było uniknięcie takich skutków ustawy i dlatego zawarł w niej przepisy, które miały temu przeciwdziałać. Zabieg ten jednak nie udał się prawodawcy w pełni. Wynika to z faktu braku uregulowanej jakiejkolwiek sankcji za naruszenie art. 20 ustawy o pracownikach tymczasowych przez kogokolwiek, czy to agencję, czy pracodawcę użytkownika.

WAŻNE

Nie istnieje żadna, uregulowana przepisami, sankcja za zatrudnianie w ramach pracy tymczasowej przez okres dłuższy niż 18 miesięcy lub 36 miesięcy.

Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami, przewidziano następujące wykroczenia z ustawy o pracownikach tymczasowych:

1. Kto, będąc pracodawcą użytkownikiem lub działając w jego imieniu, nie zapewnia pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej lub nie wyposaża stanowiska pracy pracownika tymczasowego w maszyny i inne urządzenia techniczne, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności, podlega karze grzywny.

2. Tej samej karze podlega, kto, będąc pracodawcą użytkownikiem lub działając w jego imieniu, nie wypełnia uzgodnionych na piśmie z agencją pracy tymczasowej obowiązków pracodawcy, w tym:

  • nie dostarcza pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej;
  • nie zapewnia pracownikowi tymczasowemu napojów i posiłków profilaktycznych;
  • nie zapewnia przeszkolenia pracownika tymczasowego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz szkolenia okresowego;
  • nie zapewnia ustalenia w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, któremu uległ pracownik tymczasowy;
  • nie informuje pracownika tymczasowego o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz zasadach ochrony przed zagrożeniami;
  • nie wypełnia innych obowiązków, uzgodnionych z agencją pracy tymczasowej, związanych z wykonywaniem pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego (art. 27 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych).

Wykroczenia te zostały przez ustawodawcę dopasowane do wykroczeń, jakie może popełnić każdy pracodawca w stosunku do podległych pracowników. W przeciwieństwie do Kodeksu pracy są one skonkretyzowane. Należy przy tym zauważyć, że zapisany katalog wykroczeń nie jest zamknięty.

Wysokość grzywny, jaką w przypadku popełnienia tych wykroczeń może nałożyć inspektor pracy w drodze mandatu karnego, wynosi od 20 zł do 2000 zł. W drodze postępowania sądowego na podstawie wniosku inspektora pracy sąd może orzec grzywnę od 20 zł do 5000 zł. Zarówno Sąd pracy, jak i inspektor pracy nie mogą natomiast ukarać agencji pracy tymczasowej lub pracodawcy użytkownika za naruszenie art. 20 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, tj. np. za dłuższe wykonywanie pracy tymczasowej przez tego samego pracownika tymczasowego u jednego pracodawcy użytkownika. Taki stan faktyczny zostanie niewątpliwie uregulowany wnioskiem inspektora pracy o zaprzestanie takich praktyk. Dodatkowym zagrożeniem jest możliwość uznania przez sąd pozorności zatrudnienia pracownika w formie tymczasowej i ustalenie istnienia stosunku pracy między nim a pracodawcą użytkownikiem na podstawie przepisów Kodeksu pracy. Taki wyrok będzie jednak możliwy w przypadku udowodnienia pracodawcy użytkownikowi wiedzy i przyzwolenia na dłuższe kierowanie do jego zakładu tego samego pracownika tymczasowego przez okres przekraczający okres ustalony w ustawie o pracownikach tymczasowych.

Podstawa prawna:

  • art. 20, art. 27–28 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. Nr 166, poz. 1608 ze zm.)
  • art. 96 ustawy z 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848 ze zm.)
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

TomTom

Założona w 1991 firma TomTom (AEX:TOM2) jest wiodącym na świecie dostawcą produktów i usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych ukierunkowanym na dostarczenie wszystkim kierowcom najlepszych na świecie rozwiązań nawigacyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »