| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Urlop macierzyński w świadectwie pracy

Urlop macierzyński w świadectwie pracy

Czy urlop macierzyński zamieszcza się w świadectwie pracy? Pracodawca nie ma obowiązku zamieszczania informacji o okresie urlopu macierzyńskiego w świadectwie pracy. Jakie inne informacje umieszcza się w świadectwie pracy?

Macierzyński w świadectwie pracy

W świadectwie pracy pracodawca zamieszcza tylko te informacje, których wymaga Kodeks pracy i rozporządzenie w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Kodeks pracy i rozporządzenie nie przewidują umieszczania w dokumencie informacji na temat urlopu macierzyńskiego. W związku z tym dane te nie są wpisywane do świadectwa pracy. Pracodawca nie ma takiego obowiązku.

Informacje podawane w świadectwie pracy

Zgodnie z art. 97 Kodeksu pracy w świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące:

reklama
  • okresu i rodzaju wykonywanej pracy,
  • zajmowanych stanowisk,
  • trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także
  • inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego (np. liczba przepracowanych godzin nadliczbowych czy wypłata odprawy przedemerytalnej).

Co więcej, w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy podaje się ponadto informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Rekomendowany produkt: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

W świadectwie pracy zamieszcza się więc dla przykładu dane o:

  • korzystaniu przez pracownika z urlopu bezpłatnego, podstawie prawnej jego udzielenia,
  • wykorzystanym przez pracownika urlopie wychowawczym
  • liczbie dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie z tytułu niezdolności do pracy z powodu choroby w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy.

Do ustalenia emerytur i rent niezbędne jest wykazanie w świadectwie pracy okresów nieskładkowych trwających podczas zatrudnienia. Są to dla przykładu okresy pobierania wynagrodzenia z tytułu niezdolności do wykonywania pracy czy zasiłku chorobowego lub opiekuńczego. Nie wlicza się do okresów nieskładkowych okres urlopu macierzyńskiego. Pobierany za ten czas zasiłek macierzyński decyduje o składkowym charakterze tego okresu.

Polecamy również serwis: Uprawnienia rodzicielskie

W ust. 4 pkt 9 świadectwa pracy wpisuje się wykorzystane dodatkowe urlopy albo inne uprawnienia lub świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy. W tym miejscu również nie należy umieszczać danych o urlopie macierzyńskim. Punkt dotyczy tylko „dodatkowych urlopów”, dlatego można w nim wskazać np. wykorzystane urlopy szkoleniowe.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama
Praca

Oferty pracy z praca.pl

Ostatnio na forum

WYDARZENIA

Eksperci infor.pl

Helpdesk Kadrowy Sp. z o.o.

Outsourcing kadr i płac

Zostań ekspertem Infor.pl »