| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Urlop macierzyński w świadectwie pracy

Urlop macierzyński w świadectwie pracy

Czy urlop macierzyński zamieszcza się w świadectwie pracy? Pracodawca nie ma obowiązku zamieszczania informacji o okresie urlopu macierzyńskiego w świadectwie pracy. Jakie inne informacje umieszcza się w świadectwie pracy?

Macierzyński w świadectwie pracy

W świadectwie pracy pracodawca zamieszcza tylko te informacje, których wymaga Kodeks pracy i rozporządzenie w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Kodeks pracy i rozporządzenie nie przewidują umieszczania w dokumencie informacji na temat urlopu macierzyńskiego. W związku z tym dane te nie są wpisywane do świadectwa pracy. Pracodawca nie ma takiego obowiązku.

Informacje podawane w świadectwie pracy

Zgodnie z art. 97 Kodeksu pracy w świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące:

  • okresu i rodzaju wykonywanej pracy,
  • zajmowanych stanowisk,
  • trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także
  • inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego (np. liczba przepracowanych godzin nadliczbowych czy wypłata odprawy przedemerytalnej).

Co więcej, w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy podaje się ponadto informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Rekomendowany produkt: Nowe prawa rodziców – zasiłki, urlopy, zwolnienia (książka)

W świadectwie pracy zamieszcza się więc dla przykładu dane o:

  • korzystaniu przez pracownika z urlopu bezpłatnego, podstawie prawnej jego udzielenia,
  • wykorzystanym przez pracownika urlopie wychowawczym
  • liczbie dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie z tytułu niezdolności do pracy z powodu choroby w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy.

Do ustalenia emerytur i rent niezbędne jest wykazanie w świadectwie pracy okresów nieskładkowych trwających podczas zatrudnienia. Są to dla przykładu okresy pobierania wynagrodzenia z tytułu niezdolności do wykonywania pracy czy zasiłku chorobowego lub opiekuńczego. Nie wlicza się do okresów nieskładkowych okres urlopu macierzyńskiego. Pobierany za ten czas zasiłek macierzyński decyduje o składkowym charakterze tego okresu.

Polecamy również serwis: Uprawnienia rodzicielskie

W ust. 4 pkt 9 świadectwa pracy wpisuje się wykorzystane dodatkowe urlopy albo inne uprawnienia lub świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy. W tym miejscu również nie należy umieszczać danych o urlopie macierzyńskim. Punkt dotyczy tylko „dodatkowych urlopów”, dlatego można w nim wskazać np. wykorzystane urlopy szkoleniowe.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Kałła

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »