| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Zatrudnianie pracowników uczelni

Zatrudnianie pracowników uczelni

Pracownikami uczelni są zarówno nauczyciele akademiccy, jak i pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi. Tylko nauczycieli można zatrudniać na podstawie mianowania.

Mianowania na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego osoby pełniącej funkcję rektora uczelni publicznej dokonuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego na wniosek senatu tej uczelni.

Na podstawie mianowania zatrudnia się nauczyciela akademickiego wyłącznie w pełnym wymiarze czasu pracy.

Należy pamiętać, że uczelnia, w której nauczyciel akademicki jest zatrudniony na podstawie mianowania, jest jego podstawowym miejscem pracy. Ma to istotne znaczenie, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy nauczyciel akademicki może pozostawać w tym samym czasie w stosunku pracy tylko w jednym podstawowym miejscu pracy. Warunkiem zatrudnienia nauczyciela akademickiego na podstawie mianowania jest złożenie na piś-mie oświadczenia, że uczelnia jest dla niego podstawowym miejscem pracy.

Mianowanie nauczyciela akademickiego po raz pierwszy w uczelni następuje po zakwalifikowaniu w drodze konkursu, którego zasady i tryb przeprowadzania, jak również kryteria kwalifikacyjne określa statut.

Nauczyciela akademickiego na podstawie mianowania zatrudnia się na czas nieokreślony lub określony.

Akt mianowania czy umowa o pracę, które są dokumentami stanowiącymi podstawę nawiązania stosunku pracy, powinny określać:

  • rodzaj pracy,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
  • informację, czy uczelnia jest podstawowym miejscem pracy w rozumieniu ustawy,
  • wymiar czasu pracy,
  • termin rozpoczęcia pracy.

Zarówno akt mianowania, jak też umowa o pracę powinny zawierać informację, czy dana uczelnia jest dla nauczyciela akademickiego podstawowym miejscem pracy.

Dodatkowe zatrudnienie

Nauczyciele akademiccy mogą podejmować dodatkowe zatrudnienie pod warunkiem uzyskania zgody lub zawiadomienia o dodatkowym zatrudnieniu. Nauczyciele uczelni publicznych zostali zobowiązani przez przepisy ustawy do zawiadomienia rektora o podjętym dodatkowym zatrudnieniu i wymiarze czasu pracy oraz rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej. Taką informację nauczyciel musi przekazać rektorowi w terminie 7 dni od podjęcia pracy lub rozpoczęcia działalności.

Przepisy obowiązujące w tym zakresie mają zastosowanie również do uczelni niepublicznych, chyba że statuty stanowią inaczej. Niezawiadomienie przez nauczyciela akademickiego właściwego organu uczelni w wymienionych terminach o podjęciu dodatkowego zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub prowadzeniu działalności gospodarczej stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem w uczelni będącej jego podstawowym miejscem pracy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tax Care

Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »