| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Aktualizacja informacji o warunkach pracy

Aktualizacja informacji o warunkach pracy

Zatrudniamy ponad 2 tys. pracowników. W terminie 7 dni od zawarcia umowy o pracę każdy z pracowników otrzymuje pisemną informację o warunkach zatrudnienia. Czy mamy obowiązek ponownie wręczyć pracownikowi informację o zmianie warunków zatrudnienia, gdy np. nabędzie on prawo do wyższego wymiaru urlopu wypoczynkowego i dłuższego okresu wypowiedzenia? Czy informacja przekazana mu przy zatrudnieniu, zawierająca te wszystkie zmiany, będzie wystarczająca?

W informacji udzielanej pracownikowi po przyjęciu do pracy można również wskazać, jak będą się zmieniały warunki pracy pracownika. Zawarcie takiej informacji spowoduje, że pracodawca nie będzie już zobowiązany do udzielania pracownikowi kolejnej informacji po zmianie jego warunków pracy. Będzie to dotyczyło najczęściej informacji o przysługującym pracownikowi urlopie wypoczynkowym oraz długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę.

PRZYKŁAD

Pracodawca, po zawarciu umowy o pracę, udzielając pracownikowi pierwszej informacji o warunkach zatrudnienia wskazał m.in., że:

pracownikowi przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze 20 dni, a od 15 marca 2012 r. nabędzie dodatkowo 6 dni urlopu wypoczynkowego,

okres wypowiedzenia umowy o pracę wynosi 2 tygodnie, od 1 czerwca 2011 r. – 1 miesiąc i następnie od 1 grudnia 2013 r. – 3 miesiące.

Udzielenie takiej informacji powoduje, że pracodawca nie będzie musiał ponownie informować pracownika o zmianie tych warunków pracy w 2011 r., 2012 r. i 2013 r.

Takiej kompleksowej informacji pracodawca nie jest w stanie udzielić o wszystkich obowiązkowych elementach zawieranych w informacji o warunkach zatrudnienia, np. objęcie pracownika układem zbiorowym pracy będzie wymagało ponownej informacji ze strony pracodawcy. Pracodawca nie może się również zabezpieczać na przyszłość co do innych warunków zatrudnienia pracownika, które mogą ulec zmianie w dowolnym czasie.

PRZYKŁAD

Pracodawca poinformował pracownika w informacji o warunkach zatrudnienia, że w zakładzie wynagrodzenie jest wypłacane raz w miesiącu. Jednocześnie pracodawca wskazał, że w przyszłości częstotliwość wypłaty wynagrodzenia może się zmienić i wynagrodzenie będzie wypłacane raz na 2 tygodnie. Taka informacja nie zwalnia pracodawcy z konieczności ponownego udzielenia pracownikowi informacji o obowiązującej pracownika częstotliwości wypłaty wynagrodzenia w przypadku jej faktycznej zmiany w zakładzie. Pracodawca po zmianie częstotliwości wypłaty wynagrodzenia musi ponownie, najpóźniej w terminie miesiąca, poinformować pracownika na piśmie o tej zmianie.

Podstawa prawna

  • art. 29 § 3–33 Kodeksu pracy.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie

Pomoc prawna dla konsumentów w UE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »