| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Jak rozpoznać mobbing w zakładzie pracy

Jak rozpoznać mobbing w zakładzie pracy

Mobbing jest ściśle określony w Kodeksie pracy. Aby został uznany za fakt, dane zachowania oraz okoliczności muszą być ocenione z perspektywy zaistniałych wydarzeń czy odczuć ofiary oraz jednocześnie spełniać wszystkie przesłanki określone w Kodeksie pracy.

Rozmowa z Magdaleną Zwolińską, adwokatem z kancelarii Bartłomiej Raczkowski Kancelaria Prawa Pracy.

@RY1@i26/2010/029/i26.2010.029.000.0016.001.jpg@RY2@

• Co grozi ze strony pracodawcy pracownikowi stosującemu wobec swojego kolegi z pracy mobbing i jak daleko sięga kara za jego stosowanie? Czy taki pracownik może być np. pozbawiony podwyżki, którą otrzymali wszyscy pracownicy działu, w którym pracuje ów mobber?

– Pracownik, który stosuje mobbing wobec swoich kolegów z pracy, narusza zasady współżycia społecznego, a ich przestrzeganie to podstawowy obowiązek pracownika. Takiemu pracownikowi można wręczyć wypowiedzenie lub zwolnić bez wypowiedzenia, czyli zastosować tzw. zwolnienie dyscyplinarne.

Odnośnie do konsekwencji w zakresie wynagrodzenia i ewentualnego pozbawienia takiego pracownika podwyżki, należy do tej kwestii podchodzić ostrożnie. Podwyżka jest zwiększeniem wynagrodzenia i jest przyznawana, gdy praca jest oceniana przez pracodawcę jako dobrze wykonana. Jeżeli pracownik, który później okazał się mobberem, wykonywał swoją pracę do tej pory z dobrymi wynikami, nie powinien spotkać się z konsekwencją opisaną w pytaniu.

• Granica między subiektywnymi a obiektywnymi odczuciami pracownika, który sądzi, że jest mobbingowany, jest płynna. Jakie sposoby może zastosować pracodawca, aby wyeliminować ewentualną pomyłkę w ocenie zachowania osoby podejrzanej o mobbing?

– Jest to bardzo dobre pytanie, odnoszące się do niezwykle ważnej kwestii praktycznej, a mianowicie tego, jak stwierdzić, że mamy w zakładzie pracy do czynienia z mobbingiem, a nie jedynie z przewrażliwionym pracownikiem, który np. źle znosi wszelką, nawet uzasadnioną krytykę pod swoim adresem. Pracodawca, który otrzymał sygnał o możliwym mobbingu w firmie, musi zbadać wszelkie okoliczności sprawy i dokładnie ją wyjaśnić. Pracodawcy często powołują w tym celu komisje antymobbingowe. Zadaniem takiej komisji jest zbadanie całej sprawy od strony faktycznej. Pamiętajmy, że mobbing to nie tylko subiektywne odczucia pracownika, który czuje się poniżany i upokarzany, ale także obiektywne fakty, które są podstawą do takich odczuć.

Czy pracownik, który ucierpiał wskutek mobbingu, może żądać od pracodawcy przeniesienia go do innego działu, jeśli praca w jego macierzystym dziale wywołuje u niego stres związany z przebywaniem w jednym pomieszczeniu z osobą, która była jego mobberem?

– W sytuacjach kiedy w zakładzie pracy mamy stwierdzony mobbing, bardzo dobrym wyjściem jest fizyczne oddzielenie od siebie osoby sprawcy i ofiary, np. przez umieszczenie ich w innych pomieszczeniach, pokojach. Innym rozwiązaniem jest zawodowe oddzielenie od siebie tych osób, np. przez taki podział obowiązków, aby osoby te nie współpracowały ze sobą. Powinno to wynikać nie tyle z inicjatywy pracownika, co raczej z obowiązku pracodawcy, który ma przeciwdziałać mobbingowi.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Gurbała

Specjalista z zakresu szkoleń i rozwoju pracowników, właściciel firmy Nowe Modele Biznesowe – outsourcingu działu szkoleń.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »