| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Jak rozpoznać mobbing w zakładzie pracy

Jak rozpoznać mobbing w zakładzie pracy

Mobbing jest ściśle określony w Kodeksie pracy. Aby został uznany za fakt, dane zachowania oraz okoliczności muszą być ocenione z perspektywy zaistniałych wydarzeń czy odczuć ofiary oraz jednocześnie spełniać wszystkie przesłanki określone w Kodeksie pracy.

Rozmowa z Magdaleną Zwolińską, adwokatem z kancelarii Bartłomiej Raczkowski Kancelaria Prawa Pracy.

@RY1@i26/2010/029/i26.2010.029.000.0016.001.jpg@RY2@

• Co grozi ze strony pracodawcy pracownikowi stosującemu wobec swojego kolegi z pracy mobbing i jak daleko sięga kara za jego stosowanie? Czy taki pracownik może być np. pozbawiony podwyżki, którą otrzymali wszyscy pracownicy działu, w którym pracuje ów mobber?

– Pracownik, który stosuje mobbing wobec swoich kolegów z pracy, narusza zasady współżycia społecznego, a ich przestrzeganie to podstawowy obowiązek pracownika. Takiemu pracownikowi można wręczyć wypowiedzenie lub zwolnić bez wypowiedzenia, czyli zastosować tzw. zwolnienie dyscyplinarne.

Odnośnie do konsekwencji w zakresie wynagrodzenia i ewentualnego pozbawienia takiego pracownika podwyżki, należy do tej kwestii podchodzić ostrożnie. Podwyżka jest zwiększeniem wynagrodzenia i jest przyznawana, gdy praca jest oceniana przez pracodawcę jako dobrze wykonana. Jeżeli pracownik, który później okazał się mobberem, wykonywał swoją pracę do tej pory z dobrymi wynikami, nie powinien spotkać się z konsekwencją opisaną w pytaniu.

• Granica między subiektywnymi a obiektywnymi odczuciami pracownika, który sądzi, że jest mobbingowany, jest płynna. Jakie sposoby może zastosować pracodawca, aby wyeliminować ewentualną pomyłkę w ocenie zachowania osoby podejrzanej o mobbing?

– Jest to bardzo dobre pytanie, odnoszące się do niezwykle ważnej kwestii praktycznej, a mianowicie tego, jak stwierdzić, że mamy w zakładzie pracy do czynienia z mobbingiem, a nie jedynie z przewrażliwionym pracownikiem, który np. źle znosi wszelką, nawet uzasadnioną krytykę pod swoim adresem. Pracodawca, który otrzymał sygnał o możliwym mobbingu w firmie, musi zbadać wszelkie okoliczności sprawy i dokładnie ją wyjaśnić. Pracodawcy często powołują w tym celu komisje antymobbingowe. Zadaniem takiej komisji jest zbadanie całej sprawy od strony faktycznej. Pamiętajmy, że mobbing to nie tylko subiektywne odczucia pracownika, który czuje się poniżany i upokarzany, ale także obiektywne fakty, które są podstawą do takich odczuć.

Czy pracownik, który ucierpiał wskutek mobbingu, może żądać od pracodawcy przeniesienia go do innego działu, jeśli praca w jego macierzystym dziale wywołuje u niego stres związany z przebywaniem w jednym pomieszczeniu z osobą, która była jego mobberem?

– W sytuacjach kiedy w zakładzie pracy mamy stwierdzony mobbing, bardzo dobrym wyjściem jest fizyczne oddzielenie od siebie osoby sprawcy i ofiary, np. przez umieszczenie ich w innych pomieszczeniach, pokojach. Innym rozwiązaniem jest zawodowe oddzielenie od siebie tych osób, np. przez taki podział obowiązków, aby osoby te nie współpracowały ze sobą. Powinno to wynikać nie tyle z inicjatywy pracownika, co raczej z obowiązku pracodawcy, który ma przeciwdziałać mobbingowi.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Łątkowski

Adwokat kościelny, Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »