| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Badanie trzeźwości

Badanie trzeźwości

Prowadzę firmę transportową. Czy w obowiązującym pracowników regulaminie pracy mogę zobligować ich do poddania się badaniu alkomatem przed przystąpieniem do pracy?

Nie. Nie może Pan w regulaminie pracy nałożyć na pracowników obowiązku poddania się badaniu na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu przed przystąpieniem do pracy.

Kierownik zakładu pracy bądź osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika, w przypadku gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po spożyciu alkoholu (art. 17 ust. 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości – DzU z 2007 r. nr 70, poz. 473 ze zm.).

Obecnie obowiązujące przepisy nie dają pracodawcy prawa do zbadania trzeźwości pracownika. Natomiast pracownik może sam wystąpić o przeprowadzenie takiego badania, przy czym badanie takie wykonywane jest na koszt pracodawcy. Odmowa poddania się takiemu badaniu nie polepsza sytuacji pracownika, gdyż z reguły trzeźwy pracownik nie ma interesu w tym, aby odmówić użycia probierza trzeźwości. Potwierdza to również Sąd Najwyższy w wyroku z 24 maja 1985 r. (I PRN 39/85, OSNC 1986/1/23).

Należy również wyraźnie wskazać, że odmowa wyrażenia przez pracownika zgody na poddanie się badaniu na zawartość alkoholu nie uniemożliwia wyciągnięcia konsekwencji w przypadku, gdy pracownik stawił się do pracy w stanie nietrzeźwym. Pracodawca może dowodzić tego faktu, odwołując się do zeznań osób, które były świadkami określonych zdarzeń.

Ponadto trzeba wskazać, że w sytuacjach, kiedy podejrzewa się, że pracownik jest nietrzeźwy, pracodawca ma obowiązek powiadomić o tym fakcie policję. Ta ma bowiem uprawnienia do stwierdzenia, czy pracownik rzeczywiście jest w takim stanie.

Niemniej jednak w regulaminie pracy pracodawca powinien umieścić zapis, że praca lub stawienie się do pracy po spożyciu alkoholu stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. W regulaminie należy również wskazać skutki takiego zachowania w postaci niedopuszczenia lub odsunięcia od wykonywania pracy, a także określić konsekwencje, jakie mogą zostać wyciągnięte w stosunku do pracownika. Konsekwencjami takimi mogą być: nałożenie kary dyscyplinarnej, wypowiedzenie umowy o pracę, a nawet jej rozwiązanie bez wypowiedzenia.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Ekman

Dyrektor 24iValue

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »