| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Odpowiedzialność pracownika

Odpowiedzialność pracownika

Jestem zatrudniony w firmie produkcyjnej. 8 lipca jedna z maszyn uległa awarii i produkcja w całym zakładzie została wstrzymana. Uszkodzenie nastąpiło w wyniku błędu popełnionego przez pracownika. Co możemy w takiej sytuacji zrobić. Czy możemy żądać od pracownika odszkodowania?

Tak, w takiej sytuacji pracodawca może domagać się od pracownika odszkodowania, jeśli odpowiedzialność za awarię maszyny ponosi pracownik. Jednak między awarią maszyny a działaniem lub zaniechaniem pracownika musi istnieć związek przyczynowy.

Warunkami odpowiedzialności pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy są:

  • powstanie szkody w majątku pracodawcy, która jest skutkiem działania lub zaniechania pracownika,
  • wina pracownika, pracownik odpowiada za wyrządzoną szkodę bez względu na to, czy została wyrządzona umyślnie czy nie,
  • niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków pracowniczych (art. 114 k.p.).

Jeżeli powyższe warunki zostaną spełnione, a dodatkowo pracodawca udowodni, że pracownik ponosi winę za uszkodzenie maszyny, wtedy może domagać się odszkodowania od pracownika.

Wysokość odszkodowania jest zależna od tego, czy pracownik wyrządził szkodę z winy umyślnej (chciał wyrządzić szkodę) czy też szkoda nastąpiła w wyniku działania lub zaniechania nieumyślnego (mógł przewidzieć powstanie szkody lub co najmniej godził się na jej powstanie).

W przypadku wyrządzenia szkody umyślnej pracownik odpowiada za szkodę w pełnej wysokości, tzn. ponosi odpowiedzialność za rzeczywistą szkodę powstałą w majątku pracodawcy oraz za utracone korzyści, jakie pracodawca mógłby uzyskać, gdyby nie błędne zachowanie pracownika (art. 122 k.p.).

Natomiast w przypadku nieumyślnego wyrządzenia szkody pracownik odpowiada jedynie za rzeczywistą szkodę powstałą w majątku pracodawcy. W tym wypadku odszkodowanie ustala się w wysokości szkody, jednak pracownik odpowiada tylko do wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia, jakie otrzymywał w dniu wyrządzenia szkody (art. 119 k.p.).

Należy też dodać, że jeżeli naprawienie szkody następuje na podstawie ugody zawartej między pracodawcą a pracownikiem, wysokość odszkodowania może zostać obniżona. Powodem takiego zachowania może być np. wcześniejsze, wzorowe podejście pracownika do wykonywanych obowiązków pracowniczych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Siwicka

Partner Zarządzający w Grupa HR Masters, trener biznesu i executive coach. HR Biznes Partner, z kilkunastoletnią praktyką prowadzenia własnego biznesu. Praktyk HR realizujący projekty z następujących obszarów: planowanie procesów HR, wdrożenia modeli kompetencyjnych, programy rozwojowe czy audyty personalne. Posiada ponad 15 letnie doświadczenie doradcze i trenerskie. W swojej pracy kładzie nacisk na badanie efektywności wszelkich procesów z obszaru polityki personalnej. Uważa, że wszelkie procedury są dla ludzi a nie ludzie dla procedur. W swoich projektach skupia się na realnych korzyściach zarówno dla organizacji jak i pracowników. Wierzy w ludzi i efektywność działań rozwojowych. Śledzi trendy na rynku i w branży – jest nastawiona na innowacyjność i działanie. Współpomysłodawczyni portalu HRPolska.pl, który powstał z zamiłowania do branży HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK