| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Ochrona danych osobowych > Czy obowiązkiem pracodawcy jest usunięcie z firmowej strony internetowej danych byłego pracownika

Czy obowiązkiem pracodawcy jest usunięcie z firmowej strony internetowej danych byłego pracownika

Po 5 latach od rozwiązania stosunku pracy z byłym pracodawcą zauważyłam, że na ich stronie internetowej zamieszczono moje imię i nazwisko, dodatkowo nieaktualne. Zażądałam usunięcia moich danych, ale pracodawca uzasadniał odmowę tym, że firma prowadzi na stronie internetowej kalendarium pracowników. Czy firma mogła odmówić usunięcia lub przynajmniej uaktualnienia moich danych oraz czy mogłam skutecznie przeciwstawić się takiemu działaniu?

Były pracodawca nie powinien odmawiać usunięcia Pani imienia i nazwiska ze strony internetowej. Proponuję ponownie wystosować do niego żądanie usunięcia danych, zastrzegając w nim tym razem, że zwróci się Pani o pomoc do Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Zadane pytanie dotyka problematyki przetwarzania danych osobowych, którą reguluje ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926; zwana dalej ustawą). Za przetwarzanie danych ustawa uznaje jakiekolwiek operacje wykonywane na danych osobowych, takie jak: zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych. Zgodnie z przytoczoną definicją udostępnianie danych, takich jak imię i nazwisko, jest jedną z cech przetwarzania.

Przetwarzanie danych może mieć miejsce tylko wówczas, gdy zostanie spełniony co najmniej jeden z warunków określonych w art. 23 ust. 1 ustawy. W przypadku zamieszczenia danych pracownika na stronie internetowej chodzi zazwyczaj o cel określony w art. 23 ust. 1 pkt 5, wskazujący, że przetwarzanie danych jest dopuszczalne wtedy, gdy jest to niezbędne do wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

W toku zatrudnienia dane służbowe pracownika zamieszczone na firmowej stronie internetowej służą utrzymaniu kontaktów z klientami. Po ustaniu zatrudnienia ujawnianie danych osobowych pracownika traci podstawę prawną, chyba że pracownik wyrazi zgodę na dalsze ujawnianie jego danych personalnych (np. w związku z prowadzonym kalendarium). Zgoda pracownika powoduje wówczas, że przetwarzanie danych osobowych odbywa się z zachowaniem przesłanki legalności określonej w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W art. 35 ust. 1 ustawy przewidziany został mechanizm umożliwiający żądanie od administratora danych uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania danych, czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub usunięcia ze zbioru, jeśli dane te są niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe lub zostały zebrane z naruszeniem ustawy albo są zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane. W razie niedopełnienia przez administratora któregoś z tych obowiązków osoba, której dane dotyczą, może się zwrócić do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z wnioskiem o nakazanie dopełnienia obowiązku. Generalny Inspektor nakaże w drodze decyzji administracyjnej przywrócenie stanu zgodnego z prawem.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Sanner

Doradca prawny z zakresu Prawa Zamówień Publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »