| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Jakie są ograniczenia tygodniowego czasu pracy kierowcy

Jakie są ograniczenia tygodniowego czasu pracy kierowcy

Zatrudniam kierowcę, który poza kierowaniem pojazdem wykonuje wiele innych prac. Czy w tygodniach, w których nie prowadzi pojazdu przez cały tydzień, obowiązuje mnie ograniczenie jego czasu pracy do 60 godzin?

Przepisy dotyczące czasu pracy kierowców nie są w pełni stosowane do każdego kierowcy. Pewne przepisy szczególne nie mają zastosowania do kierowców prowadzących niektóre pojazdy, np. do kierowców kierujących pojazdami używanymi do przewozu osób w ramach przewozów regularnych na trasach do 50 km czy kierowców kierujących pojazdami o maksymalnej prędkości 40 km/h.

Do tych pracowników nie stosujemy przepisów dotyczących m.in. właśnie tej szczególnej regulacji ograniczającej maksymalne wydłużenie czasu pracy (liczonego wraz z godzinami nadliczbowymi) w danym (konkretnym) tygodniu do 60 godzin. W konsekwencji do tej grupy kierowców stosujemy jedynie zasadę ogólną, zgodnie z którą tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. W zakresie tygodniowego czasu pracy powracamy bowiem do przepisów Kodeksu pracy. W konkretnym tygodniu czas pracy takiego kierowcy może nawet znacznie przekroczyć 60 godzin pod warunkiem, że w pozostałych tygodniach będzie pracował mniej, np. 20 godzin. Przekroczenia tygodniowej normy czasu pracy muszą zostać zrównoważone w pozostałym okresie rozliczeniowym.

• art. 6, art. 12, art. 22, art. 29 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.),

• art. 128 Kodeksu pracy,

• art. 3 rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (DzUrz UE L 06.102.1),

• art. 2 ust. 2 lit. b umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie 1 lipca 1970 r. (DzU z 1999 r. nr 94, poz. 1086 i poz. 1087).

Marek Rotkiewicz

specjalista ds. zatrudnienia

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Verum Audyt

Audyt. Usługi księgowe. Doradztwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »