| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Jakie są ograniczenia tygodniowego czasu pracy kierowcy

Jakie są ograniczenia tygodniowego czasu pracy kierowcy

Zatrudniam kierowcę, który poza kierowaniem pojazdem wykonuje wiele innych prac. Czy w tygodniach, w których nie prowadzi pojazdu przez cały tydzień, obowiązuje mnie ograniczenie jego czasu pracy do 60 godzin?

Przepisy dotyczące czasu pracy kierowców nie są w pełni stosowane do każdego kierowcy. Pewne przepisy szczególne nie mają zastosowania do kierowców prowadzących niektóre pojazdy, np. do kierowców kierujących pojazdami używanymi do przewozu osób w ramach przewozów regularnych na trasach do 50 km czy kierowców kierujących pojazdami o maksymalnej prędkości 40 km/h.

Do tych pracowników nie stosujemy przepisów dotyczących m.in. właśnie tej szczególnej regulacji ograniczającej maksymalne wydłużenie czasu pracy (liczonego wraz z godzinami nadliczbowymi) w danym (konkretnym) tygodniu do 60 godzin. W konsekwencji do tej grupy kierowców stosujemy jedynie zasadę ogólną, zgodnie z którą tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. W zakresie tygodniowego czasu pracy powracamy bowiem do przepisów Kodeksu pracy. W konkretnym tygodniu czas pracy takiego kierowcy może nawet znacznie przekroczyć 60 godzin pod warunkiem, że w pozostałych tygodniach będzie pracował mniej, np. 20 godzin. Przekroczenia tygodniowej normy czasu pracy muszą zostać zrównoważone w pozostałym okresie rozliczeniowym.

• art. 6, art. 12, art. 22, art. 29 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.),

• art. 128 Kodeksu pracy,

• art. 3 rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (DzUrz UE L 06.102.1),

• art. 2 ust. 2 lit. b umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie 1 lipca 1970 r. (DzU z 1999 r. nr 94, poz. 1086 i poz. 1087).

Marek Rotkiewicz

specjalista ds. zatrudnienia

Narzędzia kadrowego

Ośrodki konferencyjno- szkoleniowe

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Paszek

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »