| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Dwie umowy o pracę

Dwie umowy o pracę

Zatrudniam pracownika na stanowisku terapeuty. Pracuje on w godzinach 8.00-16.00. Dodatkowo z tą osobą zawarłem umowę na 1/4 etatu - wówczas pracuje na stanowisku kierowcy (przywozi przed godz. 8.00 uczestników zajęć i odwozi ich po godz. 16.00). Czy taka konstrukcja jest zgodna z prawem? Czy jego czas pracy z tej drugiej umowy może być tak mocno przedzielony, jeżeli jest to uzasadnione i pracownik w pełni się na to zgadza?

RADA

Możliwe jest zatrudnienie pracownika na podstawie dwóch umów o pracę, jednak niedopuszczalne jest ustalenie jego rozkładu czasu pracy w sposób przedstawiony w pytaniu. Kierowca może być zatrudniony w przerywanym czasie pracy, ale przerwa nie może wynosić - a tak jest u Państwa - 8 godzin.

UZASADNIENIE

Pracodawca i pracownik mogą być związani ze sobą dwoma stosunkami pracy. Podpisując umowę o pracę pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju. Nie jest to zatem zobowiązanie do wykonywania każdej pracy zleconej na bieżąco przez pracodawcę, ale tylko określonej, wynikającej z zatrudnienia na określonym stanowisku, w określonym zawodzie itp. Przy konieczności regularnego świadczenia całkowicie innej pracy (jak zostało to wskazana w pytaniu) często zawiera się właśnie kolejną umowę.

Podstawową kwestią, na którą trzeba przy tym zwrócić uwagę, jest to, by umowy te dotyczyły całkowicie innych rodzajowo prac. Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 13 marca 1997 r., (I PKN 43/97, OSNP 1997/24/494) z tym samym pracodawcą, w zakresie wykonywania pracy tego samego rodzaju, pracownik może pozostawać tylko w jednym stosunku pracy.

W przedstawionej sytuacji warunki te są spełnione - pracownik wykonuje dwie całkowicie różne rodzajowo prace. Pozostaje jednak problem rozliczania czasu pracy z poszczególnych umów.

W zakresie pracy pracownika na stanowisku terapeuty nie ma z tym problemu, gdyż wymiar czasu pracy jest zgodny z normami ustanowionymi w Kodeksie pracy (w podstawowym systemie czasu pracy - a z takim mamy tutaj do czynienia - czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę).

W odniesieniu do pracy jako kierowca problemem jest zbyt długa przerwa między zakończeniem jazdy rano a jej ponownym rozpoczęciem o godz. 16. Pracownik ten może być objęty systemem przerywanego czasu pracy, ale przerwa wynikająca ze stosowania tego systemu ma swoją maksymalną długość. Mianowicie może trwać nie dłużej niż 5 godzin, a w przypadku, gdy kierowca wykonuje przewozy regularne, przerwa może trwać nawet 6 godzin, ale tylko wówczas, gdy dobowy wymiar czasu pracy nie przekracza 7 godzin.

Za przewóz regularny uznajemy publiczny przewóz osób i ich bagażu w określonych odstępach czasu i określonymi trasami, na zasadach określonych w ustawie o prawie przewozowym. Obejmuje on zatem przede wszystkim komunikację miejską. Istotne jest to, że przewozy odbywają się tutaj po wytyczonych trasach między odpowiednio oznakowanymi przystankami, według ustalonego rozkładu jazdy. W omawianej sytuacji nie mamy więc do czynienia z takim przewozem.

Narzędzia kadrowego

Ośrodki konferencyjno- szkoleniowe

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Patentowy.com

Kancelaria Prawa Własności Przemysłowej w Krakowie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »