| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Dwie umowy o pracę

Dwie umowy o pracę

Zatrudniam pracownika na stanowisku terapeuty. Pracuje on w godzinach 8.00-16.00. Dodatkowo z tą osobą zawarłem umowę na 1/4 etatu - wówczas pracuje na stanowisku kierowcy (przywozi przed godz. 8.00 uczestników zajęć i odwozi ich po godz. 16.00). Czy taka konstrukcja jest zgodna z prawem? Czy jego czas pracy z tej drugiej umowy może być tak mocno przedzielony, jeżeli jest to uzasadnione i pracownik w pełni się na to zgadza?

RADA

Możliwe jest zatrudnienie pracownika na podstawie dwóch umów o pracę, jednak niedopuszczalne jest ustalenie jego rozkładu czasu pracy w sposób przedstawiony w pytaniu. Kierowca może być zatrudniony w przerywanym czasie pracy, ale przerwa nie może wynosić - a tak jest u Państwa - 8 godzin.

UZASADNIENIE

Pracodawca i pracownik mogą być związani ze sobą dwoma stosunkami pracy. Podpisując umowę o pracę pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju. Nie jest to zatem zobowiązanie do wykonywania każdej pracy zleconej na bieżąco przez pracodawcę, ale tylko określonej, wynikającej z zatrudnienia na określonym stanowisku, w określonym zawodzie itp. Przy konieczności regularnego świadczenia całkowicie innej pracy (jak zostało to wskazana w pytaniu) często zawiera się właśnie kolejną umowę.

Podstawową kwestią, na którą trzeba przy tym zwrócić uwagę, jest to, by umowy te dotyczyły całkowicie innych rodzajowo prac. Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 13 marca 1997 r., (I PKN 43/97, OSNP 1997/24/494) z tym samym pracodawcą, w zakresie wykonywania pracy tego samego rodzaju, pracownik może pozostawać tylko w jednym stosunku pracy.

W przedstawionej sytuacji warunki te są spełnione - pracownik wykonuje dwie całkowicie różne rodzajowo prace. Pozostaje jednak problem rozliczania czasu pracy z poszczególnych umów.

W zakresie pracy pracownika na stanowisku terapeuty nie ma z tym problemu, gdyż wymiar czasu pracy jest zgodny z normami ustanowionymi w Kodeksie pracy (w podstawowym systemie czasu pracy - a z takim mamy tutaj do czynienia - czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę).

W odniesieniu do pracy jako kierowca problemem jest zbyt długa przerwa między zakończeniem jazdy rano a jej ponownym rozpoczęciem o godz. 16. Pracownik ten może być objęty systemem przerywanego czasu pracy, ale przerwa wynikająca ze stosowania tego systemu ma swoją maksymalną długość. Mianowicie może trwać nie dłużej niż 5 godzin, a w przypadku, gdy kierowca wykonuje przewozy regularne, przerwa może trwać nawet 6 godzin, ale tylko wówczas, gdy dobowy wymiar czasu pracy nie przekracza 7 godzin.

Za przewóz regularny uznajemy publiczny przewóz osób i ich bagażu w określonych odstępach czasu i określonymi trasami, na zasadach określonych w ustawie o prawie przewozowym. Obejmuje on zatem przede wszystkim komunikację miejską. Istotne jest to, że przewozy odbywają się tutaj po wytyczonych trasach między odpowiednio oznakowanymi przystankami, według ustalonego rozkładu jazdy. W omawianej sytuacji nie mamy więc do czynienia z takim przewozem.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

EXCO A2A Polska

EXCO A2A Polska (www.exco.pl) jest polską filią Grupy EXCO (www.exco.fr) France, sieci niezależnych biur działających w zakresie audytu, ekspertyz księgowych oraz doradztwa.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK