| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Błędy pracodawców związane z czasem pracy

Błędy pracodawców związane z czasem pracy

Planowanie miesiąca, układanie grafików czy rozkład czasu pracy to wszystko rutynowe czynności, wykonywane w każdej firmie. Nie jest to wcale takie proste i z tego powodu, szczególnie w dużych firmach, zajmuje się tym specjalny dział kadr i płac. Część pracodawców jednak samodzielnie prowadzi ewidencję czasu pracy i układa harmonogramy. Czy wiesz, jakie pułapki i błędy mogą narazić Cię na nieprzyjemności?

Gdy początek miesiąca wypada w niedzielę

Zdarza się, że początek miesiąca zaczyna się w niedzielę. Z punktu ustalania czasu pracy jest to problem, gdyż nie można zaplanować pracy w sobotę, w rozpoczynającym się okresie rozliczeniowym, którego pierwszym dniem jest niedziela. Naruszyłoby to przepisy o odpoczynku tygodniowym, gdyż nie zostanie on zapewniony w niedzielę, pierwszego dnia okresu rozliczeniowego, w przypadku gdy osoba zatrudniona na etacie pracuje od poniedziałku do soboty. 

Problem pojawia się również, gdy w sobotę wypadają święta. Wtedy należy obniżyć wymiar czasu pracy, ale nie musi oznaczać każdorazowo udzielania innego dnia wolnego, chodzi bowiem o zaplanowanie mniejszej liczby godzin, a nie oddawanie dni wolnych. Często błędy pojawiają się w przypadku osób zatrudnionych jedynie na część etatu – ich wymiar pracy należy ustalić proporcjonalnie do pełnego wymiaru.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Najczęstsze przewinienia pracodawców związane z czasem pracy

Według Państwowej Inspekcji Pracy nierzetelna ewidencja czasu pracy i wadliwy harmonogram czasu pracy oraz rozliczenia to najpowszechniejsze błędy pracodawców. Za brak dokumentacji, niewypłacanie lub bezpodstawne zaniżenie wysokości wynagrodzenia oraz nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy i zasad bhp grozi przedsiębiorstwu kara od 2000 zł do 30 000 zł, zgodnie z art. 281 k.p.

Z danych przedstawionych przez PIP w 2013 roku wynika, że:

Tych błędów się wystrzegaj:

- Brak harmonogramu czasu pracy,

- brak szczegółowej informacji o pracy w niedzielę i święta,

- nieprawidłowe ustalenie ilości dni pracy w tygodniu,

- rak harmonogramu na cały okres rozliczeniowy,

- błędne ustalenie liczby godzin pracy w poszczególnych miesiącach,

- rak zachowania co najmniej 35-godzinnego, nieprzerwanego odpoczynku,

- nieprawidłowe modyfikacje harmonogramu.

Prosty sposób na to, by uniknąć wpadek w ustalaniu harmonogramu i czasu pracy

Jeśli nie masz osobnego działu kadr i płac, zajmującego się tworzeniem grafików pracy i panowaniem nad wszystkimi przepisami, warto wykorzystać do tego celu profesjonalne programy do zarządzania personelem i kontroli czasu pracy. Tego rodzaju oprogramowanie jest często aktualizowane, dzięki czemu masz pewność, że zawsze pozostaniesz na bieżąco ze wszystkimi przepisami p.p i nie grozi Ci żadna wpadka, mogąca skończyć się niezwykle nieprzyjemnie – kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy i karą grzywny. Na rynku istnieje sporo takich aplikacji – część z nich jest darmowa, a część oferuje darmowy okres próbny. Zachęcamy więc to testowania i wdrażania do firmy nowych rozwiązań, ułatwiających zarządzanie kadrami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Źródło: Kadromierz

reklama

Data publikacji:

Aktualizacja: 12.08.2016

Ekspert:

Kadromierz

Nowoczesne rozwiązanie do organizacji i kontroli czasu pracy personelu dla małych i średnich firm

Zdjęcia

Błędy pracodawców związane z czasem pracy
Błędy pracodawców związane z czasem pracy

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Snopek

Młodszy Konsultant ds. Projektów HR w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »