| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy menedżera

Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy menedżera

Zmiany zachodzące w ostatnich latach w świecie biznesu, związane z niebywale dynamicznym postępem technologicznym, rozwijającą się w skali globalnej konkurencją, ale również przemianami na płaszczyźnie stosunków międzyludzkich sprawiają, że głównym wyzwaniem osób zarządzających w organizacjach staje się kompleksowość. Sprawność w radzeniu sobie i redukowaniu tej kompleksowości warunkuje sukces bądź porażkę.

Menedżerowie muszą zmierzyć się ze wzrastającą złożonością zadań. Rosną także oczekiwania stawiane im zarówno z dołu, jak i z góry. Wymogi konkurencyjności sprawiają, że otrzymują od swoich szefów coraz bardziej wyśrubowane cele do realizacji, które formułowane są w coraz mniej klarowny sposób. Z kolei młode pokolenie pracowników, które kształtuje rynek pracy, jest wysoce świadome swoich potrzeb i jasno je komunikuje, konfrontując menedżera z nieznanymi mu dotychczas roszczeniami. Konsekwencją wzrastających oczekiwań jest znacznie rosnące obciążenie menedżerów poprzez nieustanne przeładowanie sprawami do załatwienia (i skazanie w załatwianiu większości tych spraw na samych siebie). W końcu tworzącą się przez te wzywania atmosferę chaosu pogłębia przeładowanie informacyjne. Typowy przykład menedżera, który nie radzi sobie z kompleksowością, przedstawiono w przykładzie.

O jak znaczącym zjawisku mówimy, dobrze ilustrują badania zarządów przedsiębiorstw, prowadzone w skali globalnej przez IBM. Wywiady z ponad 1500 prezesami organizacji diagnozowały najbardziej palące wyzwania, przed którym stoją osoby zarządzające przedsiębiorstwami*. I podczas gdy w trzech wcześniejszych edycjach badania największą bolączką okazywało się radzenie sobie ze zmianami, w 2010 roku to właśnie kompleksowość wysunęła się na prowadzenie jako najbardziej palący problem. Ponad połowa menedżerów wyraziła wątpliwość, czy skutecznie radzi sobie ze stopniem kompleksowości, z którą jest konfrontowana, a aż 79 proc. zadeklarowało, że przewiduje znaczący wzrost poziomu kompleksowości w ciągu najbliższych pięciu lat.

Trudna rola menedżera

Menedżerowie często mają poczucie, że oczekuje się od nich, że to właśnie oni zaradzą nadmiernemu skomplikowaniu procesów w organizacji, odpowiedzą na bolączki zgłaszane przez pracowników w tym zakresie, i że znajdą drogę, żeby skutecznie zarządzać kompleksowością otaczającej ich rzeczywistości. Zgodnie z tymi oczekiwaniami powinni jasno wyznaczać kierunki, precyzyjnie definiować cele i skutecznie tworzyć długoterminowe plany działania. Jeżeli jednak przyjmiemy, że rosnąca kompleksowość rzeczywistości oznacza właśnie, że przyszłość staje się nieprzewidywalna, to długofalowe planowanie traci sens, a menedżerowie, którzy próbują ratować wizerunek wszechstronnych ekspertów i osób zdolnych do skontrolowania wszystkich otaczających ich zjawisk, narażają się na pozorność działań. W praktyce menedżerowie, nie radząc sobie z wyzwaniami kompleksowości, próbują zatuszować swoją niepewność, przesyłają pracownikom wszystkie e-maile, które sami otrzymują, a które ich w jakimkolwiek stopniu mogą dotyczyć, komunikują cele niejasno i nie ustalają priorytetów, często zmieniając oczekiwania wobec pracowników, wykazują niekonsekwencję i nie dookreślają odpowiedzialności i poziomu decyzyjności swoich podwładnych.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Ślązak, Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »